حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

هوش مصنوعی اعوجاج تصاویر گرفته‌شده در زیر آب را حذف می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هوش مصنوعی می‌تواند اعوجاج تصاویر گرفته‌شده در زیر آب را حذف کند؛ بنابراین در آینده‌ی نزدیک، تحقیقات اقیانوس‌ها ساده‌تر از قبل انجام خواهد شد.

تصویربرداری در زیر آب با تصویربرداری در خشکی تفاوت‌هایی دارد. تصاویری که با دوربین از زیر آب گرفته می‌شود، حالت تارشدگی یا ایجاد حالت سبزرنگ در تصویربرداری زیر آب باعث می‌شود تصویرها و ویدئوهای گرفته‌شده از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشند؛ به‌همین‌دلیل، امکان مشاهد‌ه‌ی جزئیات تصویر فراهم نمی‌شود.

به‌لطف تحقیقات دریا آکایناک (Derya Akkaynak)، اقیانوس‌‌شناس و مهندس متخصص در حوزه‌ی هوش مصنوعی، به‌زودی شاهد تغییراتی در تصاویر گرفته‌شده با دوربین در زیر آب خواهیم بود. او ادعا می‌کند به‌زودی و با سیستم مبتنی‌بر هوش مصنوعی، حالت تیرگی و رنگ سبز در تصاویر زیر آب حذف خواهد شد. برنامه‌ی مبتنی‌بر هوش مصنوعی وی Sea-Thru نام دارد. 

اقیانوس

در ادامه بخوانید:

در‌حال‌حاضر، به‌دلیل نبود امکان تصویربرداری باکیفیت از محیط‌زیست زیر آب دریاها، امکان بررسی وضعیت مرجان‌‌‌ها و سایر موجودات و گونه‌‌های گیاهی برای متخصصان وجود ندارد. درنتیجه، آنان نمی‌توانند به‌درستی و آن‌طورکه باید، در این حوزه تحقیق و بررسی کنند. همین معضل باعث شد دریا آکایناک به‌همراه تالی تری‌بیتز (Tali Treibitz) تحقیقات خود را برای توسعه‌ی سیستمی مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای تصویربرداری باکیفیت در زیر آب آغاز کرد. همان‌طورکه گفته شد، این تیم تحقیقاتی در نظر دارد با کمک هوش مصنوعی امکان تصویربرداری باکیفیت و بدون اعوجاج و تاری و رنگ‌های اضافی را فراهم کند.

آکایناک در تحقیقات خود به این موضوع اشاره کرد که تصویربرداری مبتنی‌بر هوش مصنوعی می‌تواند تغییراتی اساسی در کیفیت تصاویر گرفته‌شده ایجاد کند. به‌اعتقاد وی، الگوریتم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی کاربردهای زیادی دارند. تیم تحقیقاتی نیز قصد دارند از همین قابلیت‌ها برای بهبود کیفیت تصویربرداری در زیر آب استفاده کنند.

نور در برخورد با آب هم جذب آب می‌شود و هم منعکس. در اصطلاح علمی، این پدیده Backscatter نامیده می‌شود. پدیده‌ی مذکور باعث می‌شود دوربین نتواند جزئیات کامل تصویر را به‌خوبی مشاهده کند و به‌دلیل جذب اشعه‌های نورانی، دقت رنگ در تصویربرداری زیر آب نیز کاهش پیدا می‌کند.

آکایناک برای حل این مشکل، به نرم‌افزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی آموزش داد با کمک مجموعه‌ای از تصاویر گرفته‌شده در زیر آب و الگوریتم‌های تعریف‌شده، بتواند تصاویری باکیفیت ارائه دهد. در ابتدا، او موضوع تحقیق را مشخص کرد. وی قصد داشت تصاویری باکیفیت از مرجان‌های زیر اقیانوس تهیه کند. آکایاناک موفق شد با سیستم مبتنی‌بر هوش مصنوعی تصاویری باکیفیت از مرجان‌های زیر آب تهیه کند. تلاش تیم تحقیقاتی آکایناک در آینده‌ی نزدیک کمک شایانی به تحقیقات محققان اقیانوس‌شناس می‌کند و تحقیقات این حوزه را ساده‌تر خواهد کرد. 

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع