سود قاچاق بنزین به کشورهای همسایه پیش از آغاز سهمیه بندی چقدر بوده است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – چند روز از شروع سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین می گذرد. آماری از میزان سود قاچاق بنزین به کشورهای همسایه در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.

کمتر از یک هفته پیش دولت تصمیم به شروع سهمیه بندی بنزین گرفت (نرخ جدید بنزین رسما اعلام شد/ آغاز سهمیه‌بندی بنزین). با این اقدام، هر خودرو ماهانه 60 لیتر بنزین با قیمت لیتری 1500 تومان دریافت می کند. قیمت بنزین آزاد از 24 آبان به بعد، برابر با 3000 تومان به ازای هر لیتر است. از سوی مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری آماری منتشر شده که به قیمت بنزین در کشورهای همسایه و همچنین سود قاچاق بنزین به کشورهای همسایه را مشخص می کند.

بر اساس آمار منتشر شده، میزان سود قاچاق بنزین به کشور ترکیه به ازای هر لیتر برابر با 15605 تومان پیش از شروع سهمیه بندی بوده است. کمترین میزان سود مربوط به کشور ترکمنستان با قیمت 4805 تومان است. با توجه به این موضوع، قیمت بنزین هنوز فاصله زیادی با کشورهای همسایه دارد به گونه ای که حتی پس از افزایش قیمت بنزین، شاهد سود 13605 تومانی قاچاق به کشور ترکیه (با توجه به آمار منتشر شده) هستیم.

آمار مهرماه 97

در حالی در روزهای گذشته قاچاق بنزین یکی از دلایل افزایش قیمت بنزین اعلام شده که توجه به میزان درآمد و همچنین قدرت خرید افراد در کشورهای مختلف نشده است. علاوه بر این موضوع، باید به موارد دیگری نیز اشاره کرد. برای مثال ارزش لیر در مقایسه با دلار بالاتر از ارزش ریال در برابر دلار است، در حقیقت ارزش ریال در یکسال اخیر نزدیک به یک سوم شده است. بد نیست به این موضوع نیز اشاره کنیم که ایران یکی از بزرگترین کشورهای تولیدکننده بنزین در جهان محسوب می شود و وارد کننده آن نیست، بنابراین مقایسه قیمت بنزین ایران با کشورهای واردکننده این سوخت چندان منطقی به نظر نمی رسد.

در حالی که مسئولین به عدم افزایش قیمت کالاها و خدمات با افزایش قیمت بنزین اشاره کرده اند، باید به این موضوع اشاره کرد که افزایش هزینه سوخت به معنای افزایش هزینه ترانزیت و در نتیجه قیمت بالاتر اجناس در مقایسه با گذشته است. در روزهای گذشته شاهد افزایش بی رویه قیمت خودرو در بازار آزاد بودیم و شرکت ها نیز قادر به تامین نیاز بازار نیستند، بنابراین نمی توان چندان به عدم افزایش قیمت اجناس دلخوش بود (بیشتر بخوانید: قیمت روز خودروهای داخلی).

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع