حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

عرضه مایکروسافت edge نسخه مبتنی بر کرومیوم

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وب‌سایت ورج ازطریق منبعی قابل‌اتکا در داخل مایکروسافت، به‌ اسکرین‌شات‌هایی اختصاصی از نسخه‌ی مبتنی بر کرومیوم مرورگر مایکروسافت اج دسترسی پیدا کرده است.

مایکروسافت مدتی پیش در اقدامی بحث‌برانگیز اعلام کرد که قصد دارد مرورگر اج را بر پایه‌ی کرومیوم، بازتولید کند. این شرکت طی این مدت بارها و بارها نسخه‌های مختلف اج را به‌صورت داخلی مورد آزمایش و بررسی قرار داده است. بااین‌حال وب‌سایت ورج توانسته ازطریق منبعی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، به اسکرین‌شات‌های اختصاصی نسخه‌ی اولیه‌ی مرورگر جدید اج (Microsoft Edge) دسترسی پیدا کند.

همان‌طور که می‌شد از اسکرین‌شات‌های پیشین متوجه شد، مایکروسافت قصد دارد محیط کاربری نسخه‌ی جدید اج را بسیار شبیه به گوگل کروم طراحی کند؛ بااین‌حال دو مرورگر موردبحث قرار نیست کاملا یکسان باشند.

مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم / Microsoft Edge Chromium

اج جدید درواقع ترکیبی از اج قدیمی و گوگل کروم است

درواقع ردموندی‌ها برخی جزئیات را به نسخه‌ی جدید اج اضافه کرده‌اند تا این مرورگر حالتی منحصربه‌فرد نسبت به سایر مرورگرها پیدا کند. درضمن انیمیشن‌های اضافی اج جدید، باعث می‌شوند بیشتر حس کنیم که با یک مرورگر ویندوزی طرف هستیم. 

وقتی که برای اولین‌بار نسخه‌ی کرومیوم اج را نصب می‌کنید، مایکروسافت به‌شما پیشنهاد می‌کند که بوکمارک‌ها، رمزهای عبور، تاریخچه‌ی جست‌و‌جو و موارد مشابه را از کروم یا نسخه‌ی قدیمی اج، به این نسخه‌ی جدید وارد کنید. به‌علاوه در صفحه‌ی نصب، گزینه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد تا با استفاده از آن مشخص کنید که ظاهر کلی صفحه‌ی آغاز‌به‌کار مرورگر چگونه باشد.

با نگاهی کلی به رابط کاربری اج جدید متوجه می‌شوید که بیشتر بخش‌های آن درواقع همچون ترکیبی از کروم و اج قدیمی است. البته در این بین همان‌طور که بالاتر گفتیم، مایکروسافت سعی کرده چیزهای جدیدی را نیز به آن اضافه کند؛ برای مثال گزینه‌ی جدیدی به‌مرورگر اضافه شده است که با فعال‌سازی آن، صدایی پخش می‌شود و صفحه‌ی وبی که در آن هستید را می‌خواند (این قابلیت در نسخه‌ی فعلی اج هم موجود است). 

مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم / Microsoft Edge Chromium

برخی ویژگی‌های نسخه‌ی فعلی اج، در مرورگر جدید وجود ندارند

البته برخی ویژگی‌های فعلی مرورگر اج، در نسخه‌ی جدید وجود ندارند؛ برای مثال، فعلا خبری از حالت تاریک نیست (البته فراموش نکنید که نسخه‌ی موردبررسی، هنوز نسخه‌ی نهایی به‌شمار نمی‌آید) یا حتی نمی‌توان با استفاده از قلم لمسی، روی صفحات وب به نوشتن پرداخت.

اج جدید از از افزونه نیز پشتیبانی می‌کند. این مرورگر دارای صفحه‌ای مستقل برای افزونه‌هایی است که سازگاری آن‌ها با اج توسط مایکروسافت تأیید شده است. نکته‌ی جالب اینجا است که کاربر می‌تواند افزونه‌های مرورگر کروم را ازطریق فروشگاه رسمی آن، روی اج نصب کند.

نویسنده‌ی ورج می‌گوید که ازطریق فروشگاه آنلاین کروم، چندین افزونه از جمله 1Password و Ghostery را امتحان کرده و این افزونه‌ها به‌خوبی کار کرده‌اند؛ دقیقا به‌همان شکلی که در‌حال‌حاضر روی مرورگر کروم اجرا می‌شوند.

مایکروسافت در بخش تنظیمات، امکان همگام‌سازی افزونه‌ها را برای کاربران فراهم کرده است، بااین‌حال به‌نظر نمی‌رسد که این ویژگی جالب به‌این‌زودی‌ها در دسترس قرار گیرد.

مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم / Microsoft Edge Chromium

نسخه‌ی جدید اج از افزونه‌های کروم پشتیبانی می‌کند

در صفحه‌ی موردبحث چنین جمله‌ای دیده می‌شود: «بیشتر ویژگی‌هایی که در بالا فهرست شده‌اند، طی ماه‌‌های آینده برای همگام‌سازی (سینک‌کردن) در دسترس قرار خواهند گرفت.» در حال حاضر تنها امکان همگام‌سازی صفحات دلخواه وجود دارد و کاربر نمی‌تواند موارد مهمی نظیر بخش تنظیمات، تاریخچه‌ی جست‌و‌جو، افزونه‌ها، تب‌های باز و رمزهای عبور را همگام‌سازی کند. درضمن امکان همگام‌سازی اطلاعاتی که پیش‌تر ذخیره شده‌اند تا به‌صورت خودکار در فرم‌ها تکمیل شوند نیز وجود ندارد.

گرچه مرورگر جدید مایکروسافت فعلا در مراحل اولیه قرار دارد و نمی‌توان با بررسی این نسخه به تمام ویژگی‌های آن پی برد و در مورد آن‌ها اظهارنظر کرد، اما به‌طور کلی این مرورگر مبتنی بر کرومیوم، ظاهری ترو‌تمیز و جذاب دارد. درضمن نکته‌ی جالب‌توجه این است که اج جدید بسیار سریع باز می‌شود و وب‌گردی روی آن سرعت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده است.

مایکروسافت اج مبتنی بر کرومیوم / Microsoft Edge Chromium

تاریخ انتشار نسخه‌ی جدید اج فعلا مشخص نیست

اگر مایکروسافت بتواند نسخه‌ی نهایی را هم با همین کیفیت بسازد و آن را در آینده بهینه‌تر کند، دیگر دلیلی برای استفاده از گوگل کروم در سیستم‌عامل ویندوز وجود نخواهد داشت. هیچ‌گاه نمی‌توانستیم به کاربران پیشنهاد کنیم که مرورگر قبلی اج را به سایر مرورگرها ترجیح دهند، چرا که اج قدیمی سرعت بسیار پایینی داشت؛ بااین‌حال ظاهرا مایکروسافت از اشتباهاتش درس گرفته و توانسته با استفاده از کرومیوم، مرورگری تولید کند که تفاوت‌های عمده‌ای با نسخه‌ی پیشین دارد.

فعلا مشخص نیست که ردموندی‌ها دقیقا چه‌زمانی قصد دارند اج جدید را به‌صورت عمومی منتشر کنند. با درنظرگرفتن اینکه کار طراحی رابط کاربری تا حد زیادی به‌اتمام رسیده و همه‌چیز به‌خوبی کار می‌کند، می‌توان احتمال قریب‌الوقوع بودن انتشار اج جدید را پیش‌بینی کرد.

 

دیدگاه شما کاربران تک تایمز در این زمینه چیست؟ امکان موفقیت نسخه‌ی جدید اج را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.