وانت تسلا سایبرتراک رونمایی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بعد از سال‌ها تحقیق و توسعه، اولین وانت برقی تسلا با نام سایبرتراک (Cybertruck) رسما معرفی شد. این محصول، علاوه‌بر شعاع حرکتی ۸۰۰ کیلومتر با شارژ کامل، توانایی‌های فنی عالی در سرعت‌‌گیری و حمل بار دارد.

برخلاف بعضی پیش‌بینی‌ها، وانت برقی تسلا با ظاهری نامتعارف و البته برتری‌های باورنکردنی نسبت به محصولات معمول در بازار جهانی رونمایی شد. این خودروی عجیب و خبرساز، ترکیبی از مشخصات فنی سوپراسپرت‌های پیش‌رفته و ابروانت‌های قدرتمند را فراهم می‌کند.

Tesla Cybertruck

برای علاقه‌مندان وانت‌ها و شاسی‌بلندها، معمولا توانایی‌های فنی اهمیت بیشتری نسبت به ظاهر و امکانات رفاهی دارد. تسلا سایبرتراک از این نظر هم، محصولی رویایی و تخیلی به‌نظر می‌‌رسد. نسخه‌ی پایه از این خودرو، حدود ۴۰۰ کیلومتر را با شارژ کامل می‌پیماید و در زمان ۶.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت می‌رسد. چنین آماری برای عامه‌ی مردم راضی‌کننده است؛ اما نمونه‌های گران‌تر از سایبرتراک، شعاع حرکتی 480 و ۸۰۰ کیلومتر با سرعت‌گیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت 4.5 و ۲.۹ ثانیه خواهند داشت. دیگر اطلاعات فنی، شامل قدرت و گشتاور مدل‌های مختلف این وانت، هنوز اعلام نشده است ولی بنابر اظهارات ایلان ماسک،  سایبرتراک در گران‌ترین نمونه، فضای بار برای حمل ۱۶۰۰ کیلوگرم دارد و تریلری با وزن ۶۳۵۰ کیلوگرم را یدک می‌کشد. به‌بیان دقیق‌تر، تسلا سایبرتراک با ۳ نسخه از نظر نوع پیشرانه تولید خواهد شد که یک، دو یا سه موتوره خواهد بود. نهایت سرعت برای این خودروها ۱۸۰ تا ۲۱۰ کیلومتربرساعت است، ضمن اینکه توانایی متفاوتی از نظر حمل بار یا یدک‌کشی تریلر خواهند داشت.

Tesla Cybertruck

طراحی بدنه‌ی تسلا سایبرتراک الهام‌گرفته از خودروهای دیده شده در فیلم‌های علمی تخیلی، مثل بلیدرانر (Blade Runner) و بازگشت به آینده (Back to the Future) است. حالت باریک چراغ‌ها، طرح شکسته‌‌ی سقف و نمای مثلثی خودرو از جوانب، جای شکی باقی نمی‌گذارد که وانت تسلا، بسیار آینده‌نگر و خلاقانه طراحی شده است. بدنه‌ی این خودرو، آلیاژی جدید از ترکیبات فولاد و آلومینیوم دارد که بسیار مقاوم و البته سبک‌وزن خواهد بود. همچنین، بدنه‌ی سایبرتراک در برابر شلیک گلوله‌های کالیبر ۹ میلی‌متر، نفوذناپذیر و ضد گلوله‌ است. شیشه‌ها نیز، همان‌طور که در مراسم رونمایی دیده شد؛ مقامت بسیار خوبی در برابر ضربات و تصادفات احتمالی دارند.

Tesla Cybertruck

ایلان ماسک برای توصیف توانایی‌های سایبرتراک در فرمان‌پذیری و قدرت مانور از اصطلاح حرکت روی ریل استفاده کرده است. به لطف سیستم تعلیق هوا (Air suspension) و تنظیمات قابل تغییر آن، فاصله‌ی کف بدنه با سطح زمین تا ۴۰ سانتی‌متر قابل افزایش خواهد بود. راننده می‌تواند هنگام حرکت در جاده با انتخاب حالت پرواز (Fly) ارتفاع بدنه را به حداقل برساند یا زمانی‌که درحال حمل بار است، حالت متناسب با آن (Load mode) را انتخاب کند. هنگام رانندگی با بیشترین ارتفاع بدنه از سطح، سایبرتراک می‌تواند از شیب ۳۵ درجه بالا رود و از زاویه‌ی ۲۸ درجه پایین بیاید. این وانت از فناوری خودران تسلا موسوم به اتوپایلوت و پارک خودکار نیز بهره‌مند خواهد بود.

Tesla Cybertruck

نکات جالبی در طراحی تسلا سایبرتراک وجود دارد. مثلا، پوشش قسمت بار، به‌راحتی و بی‌نیاز از صرف انرژی توسط کاربر، جمع و پشت شیشه‌ی عقب مخفی می‌شود. همچنین، می‌توان بعد از گشودن در عقب (ورودی قسمت بار) تکیه‌گاهی شیب‌دار از آن خارج کرد تا وسایل یا موتورسیکلت و دوچرخه به‌راحتی وارد وانت شوند. در فضای داخلی، طراحی بسیار ساده با کم‌ترین دکمه تأکید شده است تا حالتی آینده‌نگر و متفاوت از خودروهای امروزی فراهم شود. نمایشگر لمسی ۱۷ اینچ و صندلی‌های اسپرت با قابلیت حمل ۵ یا ۶ سرنشین به لطف نیم‌کت قابل جمع‌شدن در ردیف جلو، در تنها عکس موجود از کابین سایبرتراک دیده می‌شوند.

Tesla Cybertruck

قیمت نهایی، نکته‌ی بسیار جالب در مورد وانت تسلا است. نسخه‌ی استاندارد با سیستم انتقال نیرو به چرخ‌های عقب، آستانه قیمت ۴۰ هزار دلار خواهد داشت؛ درحالی‌که قیمت قوی‌ترین مدل با شعاع حرکتی ۸۰۰ کیلومتر و تجهیزات دو دیفرانسیل مناسب برای حرکت در مسیرهای خارج جاده، از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود. این قیمت‌ها، تقریبا معادل هزینه‌ی خرید مدل‌های پایه و فول‌آپشن از فورد F-150، پرفروش‌ترین وانت امریکا است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع