شکایت هواوی از منتقدان به‌دلیل اتهامات آن‌ها مبنی‌بر ارتباط‌داشتن با دولت چین

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

منتقدان و سیاست‌مداران متعدد هواوی را به ارتباط‌داشتن با دولت چین متهم کرده‌اند. این شرکت چینی تلاش می‌کند خود را از این اتهام مبرا کند.

هواوی از سه تن از منتقدان فرانسوی خود شکایت کرد؛ منتقدانی که آن‌ها را به ارتباط‌داشتن با دولت چین متهم می‌کنند. این منتقدان عبارت‌اند از: محقق و ژورنالیست تلویزیونی و متخصص مخابرات فرانسوی.

در ادامه بخوانید:

رسانه‌ی آنلاین حقوقی فرانسه به‌نام La Lettre A خبر شکایت هواوی از منتقدان را منتشر کرد. این شرکت چینی اخبار منتشرشده را تأیید و زمان رسمی اعلام شکایت را نیز ماه مارس اعلام کرده است. شکایت از منتقدان فرانسوی هم‌زمان با برنامه‌های هواوی برای حضور در بازار آتی 5G در این کشور به‌جریان افتاد. آن‌ها تلاش می‌کنند در پیاده‌سازی نسل بعدی ارتباط‌های مخابراتی در دومین اقتصاد بزرگ اروپا و کشورهایی مانند آلمان نقش ایفا باشند. هواوی از زمان دستگیری مدیر مالی‌اش، منگ وانژو، در دسامبر ۲۰۱۸، تلاش می‌کند با هرگونه گزارش و ادعای ارتباط با دولت محلی مبارزه کند.

هواوی در بیانیه‌ای درباره‌ی شکایت اخیر اعلام کرد تنها با ادعاهایی مبنی‌بر کنترل‌شدن به‌وسیله‌ی دولت و حزب کمونیست چین، مدیریت به‌وسیله‌ی یکی از اعضای ضدجاسوسی حزب و استفاده از تخصص فناوری در شبکه‌های مخابراتی برای انجام عملیات جاسوسی علیه کشورهای غربی مقابله خواهد کرد.

پرونده‌ی آمریکا

نماینده‌ی دائمی آمریکا در ناتو، بیلی هاچیسون، در هفته‌ی جاری باردیگر برخی از اتهام‌ها را به هواوی نسبت داد. او در کنفرانس پاریس ادعا کرده بود هواوی درصورت درخواست دولت چین، باید داده‌های خود را دراختیار مقام‌های دولتی قرار دهد. به‌هرحال، هواوی در پی افزایش نگرانی‌ها‌ی آژانس‌های امنیت ملی در اروپا و آمریکا، به راهکارهای قانونی متوسل شده است. در مناطق مذکور، هنوز آژانس‌های متعددی نگرانی‌هایی درباره‌ی استفاده از تجهیرات شرکت چینی در زیرساخت‌های مخابراتی مطرح می‌کنند.

huawei ban

هواوی از دولت آمریکا به‌دلیل ایجاد ممنوعیت برای تجهیزات در برخی از شبکه‌ها شکایت کرده است. شکایت مذکور پاسخی متقابل و قانونی دربرابر اتهام آمریکایی‌ها محسوب می‌شود که هواوی را به دست‌داشتن در جاسوسی‌های دولت چین متهم می‌کنند. شکایت شرکت چینی به قاضی فدرالی در ایالت تگزاس ارسال شد و مدیران این شرکت می‌کوشند قانون آمریکا که آژانس‌های فدرال و پیمان‌کارهای آن‌ها را از خرید تجهیزات مخابراتی محروم می‌کند، ضد قانون اساسی نشان دهند. درواقع، هواوی اعتقاد دارد قانون مذکور روشی خلاف قانون برای خارج‌کردن این شرکت از کشور آمریکا است.

تجهیزات شبکه‌ی فرانسه

فرانسه قبلا اعلام کرده بود هیچ شرکتی را از فعالیت در زیرساخت 5G خود محروم نمی‌کند. البته مقام‌های امنیت ملی تجهیزات مخابراتی را برای دسترسی به بخش‌های حساس شبکه‌ی این کشور باید بررسی و تأیید کنند. از تجهیزات حساس ذکرشده در قانون مذکور می‌توان به برج‌های مخابراتی و سخت‌افزارهای هسته‌ای شبکه اشاره کرد.

فرانسه ادعا می‌کند هیچ شرکتی از فعالیت در زیرساخت 5G محروم نخواهد بود

والری نیکو، محقق بنیاد تحقیقات استراتژیک فرانسه و کارشناس مسائل مرتبط با ژاپن و چین، معمولا به‌عنوان میهمان در برنامه‌های متعدد رادیو و تلویزیون فرانسه حضور می‌یابد. هواوی پس از اینکه والری در دو برنامه‌ی تلویزیونی در فوریه، این شرکت را به ارتباط با دولت چین متهم کرده بود، از او شکایت کرد. پلیس فرانسه به نیکو مراجعه کرد تا تأیید نظراتش را دریافت کند. در همان زمان، محقق فرانسوی از پرونده‌ی قانونی هواوی مطلع شد.

محقق فرانسوی که با شکایت هواوی مواجه شده است، دیدگاه‌های خود در برنامه‌‌های سوم فوریه‌ی شبکه‌ی تلویزیونی TF1 و هفتم فوریه‌ی شبکه‌ی France 5 را تأیید و تکرار می‌کند. او در برنامه‌های مذکور به اتهام کنترل دولت چین روی عملکرد هواوی اشاره کرده و گفته است:

هیچ‌کس به شرکت وابسته به شوروی ابزار لازم را برای نظارت بر ارتباطات تمام جهان غرب اهدا نمی‌کند. این کاری است که ما اکنون با هواوی انجام می‌دهیم.

فرانسه

بااین‌همه پس از اعلام شکایت هواوی، هنوز واکنش و اقدام دادستانی فرانسه مشخص نیست و درواقع، نمی‌دانیم آن‌ها در پی شکایت مذکور، بازرسی قانونی را علیه متهمان انجام می‌دهند یا خیر. همچنین، دفتر دادستانی نیز هنوز اظهارنظری در‌این‌باره نکرده است. نیکو در واکنش به شکایت هواوی، به یکی از رسانه‌های ژاپنی گفته است:

تعجب می‌کنم هواوی تصمیم گرفته از کسی شکایت کند که براساس تخصصش درزمینه‌ی مسائل چین، در برنامه‌ای تلویزیونی صحبت کرده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع