بررسی آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پاییز امسال اپل سه‌گانه آیفون ۱۱ را برای ما تدارک دیده است و وقت آن شد تا از آیفون ایکس‌آر و آیفون ایکس‌اس خداحافظی و به جایگزین‌های آنها یعنی آیفون ۱۱ و آیفون ۱۱ پرو سلام کنیم.

سری آیفون ایکس‌اس مانند بقیه دستگاه‌های نسل اس، دارای تراشه بایونیک جدید و پیشرفت چشمگیر در سرعت عملکرد دستگاه بود. حالا در سری آیفون ۱۱ پرو اپل به سراغ دوربین رفته و این همان چیزی است که یک مدل پرو به آن نیاز دارد.

آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس دنباله‌رو آیفون ایکس‌اس و آیفون ایکس‌اس مکس هستند. از نظر طراحی و صفحه نمایشگر شبیه به یکدیگر هستند، اما از نظر کارایی، تغییر عمده دوربین، باتری بزرگتر و چیپ U1 اپل با یکدیگر تفاوت دارند.

در واقع طراحی آیفون ۱۱ پرو مانند همیشه است و حداقل در پنل جلویی اینگونه به نظر می‌رسد. در پشت دستگاه شاهد یک سطح شیشه‌ای مات، شبیه آنچه که پیش از این در وان‌پلاس ۶ دیده بودیم و دوربین سه‌گانه هستیم. حفاظت از دستگاه در برابر آب نیز بهبود پیدا کرده و آیفون‌های ۱۱ جدید می‌توانند تا عمق ۴ متری در برابر آب مقاومت کنند.

تراشه بایونیک A13 نیز نسخه بهبود یافته A12 است که در سال گذشته معرفی شده بود. مطمئنا موارد بیشتری مانند ISP و DSP جدید را در خود جای داده، اما طراحی آن مبتنی بر A12 است.

دوربین سه‌گانه نیز یکی از موارد جدید آیفون‌های امسال است. علاوه بر دوربین‌های تله و واید، حالا یک دوربین فوق عریض نیز به آنها اضافه شده است. بالاخره شاهد حالت عکاسی شب در این آیفون‌ها هستیم و ضبط ویدیو با کیفیت ۴K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دامنه پویای گسترده‌ای را فراهم کرده است. یکی از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که نشان دهنده قدرت تراشه اپل است قابلیت عکاسی همزمان با هر ۴ دوربین است. ضمن اینکه تصویربرداری ۴K با ۶۰ فریم بر ثانیه نیز شامل هیچ محدودیتی نمی‌شود.

دوربین جلو بالاخره دستخوش تغییرات شده و حالا اپل از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که از نظر وضوح و نرخ فریم مانند دوربین‌های پشتی است. حالت تصویربرداری آهسته با نام slofies برای دوربین جلو نیز وجود دارد. اپل از تراشه باند پهن خود با نام اپل U1 نیز استفاده کرده، اما استفاده از آن در آی‌اواس به صورت کامل صورت نگرفته است.

باتری آیفون ۱۱ پرو ۲۰ درصد نسبت به باتری ایکس‌اس بزرگتر شده و باتری ۱۱ پرو مکس نیز ۲۵% نسبت به ایکس‌اس افزایش پیدا کرده است.

مشخصات آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس

بدنه: قاب فولادی ضد زنگ، گوریلا گلس با پوشش اولئوفوبیک، گوریلا گلس مات برای پنل پشتی، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و خاک. رنگ‌های آیفون نیز سبز تیره (Midnight Green)، خاکستری، طلایی و نقره‌ای هستند.

صفحه نمایش (نسخه پرو): پنل ۵٫۸ اینچی اولد با وضوح ۱۱۲۵x2436p، پشتیبانی از HDR، طیف رنگی گسترده، تراکم ۴۵۸ppi، درخشندگی ۸۰۰ نیت، حساسیت لمس ۱۲۰ هرتز. تنظیمات True Tone نیز از طریق سنسور نور محیطی ۶ کاناله انجام می‌شود.

صفحه نمایش (نسخه پرو مکس): پنل ۶٫۵ اینچی اولد با وضوح ۱۲۴۲x2688p، پشتیبانی از HDR، طیف رنگی گسترده، تراکم ۴۵۸ppi، درخشندگی ۸۰۰ نیت، حساسیت لمس ۱۲۰ هرتز. تنظیمات True Tone نیز از طریق سنسور نور محیطی ۶ کاناله انجام می‌شود.

سیستم‌ عامل: آی‌اواس ۱۳ اپل

پردازنده: چیپ بایونیک A13 اپل (+۷nm) سی‌پی‌یو اپل شش هسته‌ای (۲ هسته ۲٫۶۶ گیگاهرتزی + ۴ هسته ۱٫۸ گیگاهرتزی)، پردازده ۴ هسته‌ای GPU اپل، اپل NPU 3-gen هشت هسته‌ای

حافظه: ۴ گیگابایت رم و ظرفیت‌های داخلی ۲۵۶،۶۴ و ۵۱۲ گیگابایت

دوربین: سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسل (لنز اصلی ۲۶ میلیمتری واید، دیافراگم F/1.8، لرزشگیر اپتیکال، اتوفوکوس پیکسل‌‌های دوگانه. لنز تله‌فوتو ۵۲ میلیمتری، دیافراگم F/2.0، لرزشگیر اپتیکال، زوم ۲ برابر. لنز فوق عریض ۱۳ میلیمتری، دیافراگم F/2.4، دارای زاویه دید ۱۲۰ درجه. فلاش ال‌ای‌دی چهارگانه با قابلیت سینک آهسته)

ضبط ویدیو: ۲۱۶۰p@60/30fps، ۱۰۸۰p@30/60/120/240fps، ضبط ویدیو با دامنه پویا گسترده و صدای فضایی، لرزشگیر اپتیکال و لرزشگیر الکتریکی

دوربین سلفی: دوگانه، ۱۲ مگاپیکسل با لنز ۲۳ میلیمتری، دیافراگم F2/2، دارای حالت HDR، دوربین سه بعدی TOF، ضبط ویدیو ۱۰۸۰p@30/60/120fps،۲۱۶۰p@60/30fps با دامنه پویای گسترده و صدای فضایی، لرزشگیر الکتریکی و تشخیص عمق برای حالت پرتره

اتصالات: دو سیم‌کارت، پشتیبانی از ۴G LTE(1Gbps)، وای‌فایa/b/g/n/ac/ax، بلوتوث نسخه ۵٫۰، پورت لایتنینگ، چیپ U1 اپل، NFC ،GPS

باتری (پرو): ۳۰۴۶mAh، شارژ سریع ۱۸ وات، شارژ بی‌سیم Qi

باتری (پرو مکس): ۳۹۶۹mAh، شارژ سریع ۱۸ وات، شارژ بی‌سیم Qi

سایر ویژگی‌‌ها: فیس آیدی، بلندگوهای استریو، موتور تپتیک

آیفون ۱۱ پرو به نسل تاچ سه‌بعدی اپل پایان داد و موتور تپتیک نقش آن را نیز به عهده گرفته است. حذف تاچ سه‌بعدی باعث شده تا فضای بیشتری برای استفاده از باتری بزرگتر بوجود آید.

هر سه مدل آیفون ۱۱ با آی‌اواس ۱۳ عرضه می‌شوند، اما در زمان نوشتن این مقاله ما آی‌اواس ۱۳٫۱ را بر روی دستگاه‌ها نصب کردیم و شاهد اضافه شدن گزینه‌‌های بیشتری بودیم که از تراشه U1 استفاده می‌کردند.

جعبه‌گشایی آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس

اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ همراه با یک جعبه مشکی شیک به بازار آمد. محتویات جعبه شامل شارژر ۵ وات، کابل یو‌اس‌بی و یک هندزفری اپل می‌شدند. در حالی که اپل طراحی Pods و نوع اتصالات را تغییر داد، اما محتویات جعبه تقریبا طی ۱۱ سال هیچ تغییر به خصوصی نداشتند. حالا وقت این تغییرات رسیده است.

برای اولین بار اپل یک شارژر سریع ۱۸ واتی را درون جعبه آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس قرار داده است. این شارژر ۱۸ واتی دارای خروجی ۹V/2A و ۵V/3A است. این شارژر دارای درگاه یواس‌بی تایپ سی است و بدین ترتیب آیفون ۱۱ پرو اولین آیفونی است که از کابل لایتنینگ به یو‌اس‌بی-سی استفاده می‌کند.

آخرین چیزی که در جعبه‌های آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس وجود دارد ایرپاد با اتصال لایتنینگ است. ضمن اینکه تبدیل ۳٫۵ میلیمتری از زمان عرضه آیفون ایکس‌اس از جعبه آیفون‌ها حذف شده است.

وقتی برای اولین بار آیفون ۱۱ پرو را در دست می‌گیرید، حس آشنایی مانند حس داشتن آیفون ایکس و ایکس‌اس به شما دست می‌دهد و فهمیدن اینکه آیفون ۱۱ پرو ۱۰ گرم سنگین‌تر شده است تقریبا غیر ممکن است.

در سوی دیگر آیفون ۱۱ پرو مکس وجود دارد که مانند ایکس‌اس مکس است و با توجه به افزایش وزن ۲۰ گرمی آن، شما بلافاصله می‌توانید این موضوع را حدس بزنید. پنل جلویی هر دو دستگاه کاملا آشنا می‌باشد و از سال ۲۰۱۷ و زمان عرضه آیفون ایکس تاکنون تغییری پیدا نکرده است. نمایشگر دستگاه‌ها ۵٫۸ و ۶٫۵ اینچ و بدون حاشیه است و یک ناچ غول پیکر در بالای آن قرار گرفته است. در قسمت پایین صفحه نمایشگر نیز فضای خالی وجود ندارد و ابزار کنترلی داخل صفحه قرار دارد. شما می‌توانید یک نوار سیاه‌رنگ و بسیار باریک را در دور صفحه نمایشگر مشاهده کنید.

در حال حاضر وجود ناچ نیز برای اپل اجتناب‌ناپذیر است و خروجی دوگانه صدا، سنسور سه بعدی عمق میدان و دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 داخل آن جای گرفته‌اند.

اپل امسال بر روی دوربین سلفی تمرکز کرده است و شما می‌توانید با کیفیت ۴K به ضبط ویدیوهای ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه با دامنه پویای گسترده بپردازید. حالت تصویربرداری آهسته و لرزشگیر الکتریکی نیز از دیگر قابلیت‌های دوربین سلفی است.

به ادعای اپل صفحه نمایشگر هر دو گوشی با سخت‌ترین شیشه روی کره زمین محافظت می‌شود. این محصول توسط کرنینگ تولید می‌شود و نسبت به ایکس‌اس بهبود پیدا کرده است. از آنجایی که اپل همواره در حال سرمایه‌گذاری در کرنینگ است، استفاده از این شیشه‌ در آیفون‌ها طبیعی به نظر می‌رسد. گوشی‌های اپل همواره با گوریلا گلس محافظت شده و سال گذشته نیز شاهد استفاده از گوریلا گلس ۶ توسط اپل بودیم.

طبق آزمایش‌های غیر رسمی انجام شده، شیشه آیفون ۱۱ پرو نسبت به ایکس‌اس بسیار سخت‌تر شده است، اما همچنان یک ضربه سخت می‌تواند پایان عمر آن باشد. اپل مانند تمام آیفون‌ها در سری جدید نیز از پوشش اولئوفوبیک استفاده کرده است. این پوشش یک نوع محافظ در برابر اثرانگشت و لک است. اگرچه در نهایت جای لک بر روی نمایشگر باقی می‌ماند، اما تمیز کردن آن بسیار راحت خواهد بود و به سادگی با لباس یا گوشه دست پاک می‌شود.

نکته مثبت بعدی استفاده مجدد اپل از قاب فولادی ضد زنگ است که پیش از این در آیفون ایکس نیز استفاده شده بود. این قاب تغییر محسوسی نداشته و تنها کمی لبه‌های آن گردتر شده‌اند و کاملا براق است. رنگ‌‌بندی این گوشی شامل سبز تیره، خاکستری تیره، نقره‌ای و طلایی می‌شود. ضمن اینکه اپل رنگ فریم‌ها را کاملا با رنگ پنل‌ها تطبیق داده است.

قاب به دلیل براق بودن به شدت مستعد لک شدن و جذب چربی است. ضمن اینکه کمی هم در دست لیز می‌خورد. با این وجود تا زمانی که قاب تمیز است بسیار جذاب و عالی است و این موضوع از ویژگی‌های اصلی آن می‌باشد.

مانند نسل‌های قبل، آیفون‌های جدید نیز دارای کلیدهای سایلنت و کنترل صدا در سمت چپ، و کلید پاور در سمت راست می‌باشند. درگاه سیم‌کارت نیز در کنار این دکمه قرار گرفته است.

اپل در این آیفون‌ها نیز همچنان از درگاه لایتنینگ استفاده کرده است. از آنجایی که آیپدهای جدید دارای یواس‌بی تایپ سی هستند و حتی در شارژر آیفون‌های جدید نیز شاهد آن هستیم، احتمالا در یک یا دو نسل بعد آیفون‌ها شاهد حذف پورت لایتنینگ خواهیم بود. میکروفون و و بلندگوی دوم نیز در پایین دستگاه و اطراف درگاه لایتنینگ، پشت سوراخ‌های ریزی قرار گرفته‌اند.

داستان پنل‌های پشتی آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس کاملا متفاوت است. این پنل‌ها نیز توسط کرنینگ ساخته شده‌اند و اگر لبه‌های ۲ بعدی آن را درنظر نگیریم کاملا مسطح هستند. اپل برای اولین بار از شیشه مات در پنل پشتی استفاده کرده است. اپل آن را شیشه با بافت مات نامیده است و با اینکه ما نیز با آن موافق هستیم اما به نظر می‌رسد کلمه یخ‌زده این شیشه را بهتر توصیف می‌کند. این ویژگی در تمام رنگ‌های آیفون‌های جدید موجود است. برخلاف وان‌پلاس ۶ که آن هم دقیقا از همین نوع شیشه استفاده می‌کند، آیفون ۱۱ از دست شما لیز نمی‌خورد و نسبت به ایکس‌اس، این گوشی احساس امنیت بیشتری را هنگام در دست گرفتن به شما منتقل می‌کند.

برخلاف آیفون ۱۱ پرو، هنگام استفاده از آیفون ۱۱ پرو مکس باید کمی مراقب باشید. با توجه به ابعاد بزرگتر ۱۱ پرو مکس، به نظر می‌رسد کمی نسبت به ۱۱ پرو هنگام کار با یک دست لغزنده‌تر می‌باشد. به لطف شیشه مات پنل پشتی، لکه‌‌ها و اثر انگشت به سختی دیده می‌شوند.

قبل از اینکه به بحث دوربین بپردازیم، یک تغییر دیگر در پشت گوشی توجه ما را به خود جلب کرد. البته این تغییر بزرگی نیست، اما نوشته‌های پشت آیفون از بین رفته است و تنها لوگو اپل باقیمانده است. ضمن اینکه همچنان آیکون‌های نظارتی نیز باقیمانده‌اند. پیش از این سونی موفق شد تا این آیکون‌ها را درون درگاه سیم‌کارت قرار دهد و به نظر می‌رسد اپل نیز بتواند از این ایده استفاده کند.


دوربین سه‌گانه جدید یک مربع ویژه را در سمت چپ بالای آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس اشغال کرده است. برآمدگی شیشه‌ای کمی کوچکتر از قبل شده، اما دقیقا آن چیزی نیست که با توجه به تصاویر منتشر شده انتظارش را داشتیم. ضخامت برآمدگی نسبت به آیفون ایکس و ایکس‌اس نصف شده است. شیشه‌ای که در قسمت دوربین‌ها استفاده شده مانند پنل پشتی مات نیست و کاملا براق است. به نظر می‌رسد استفاده از این نوع شیشه برای تاکید بیشتر بر دوربین‌ها باشد. چینش مثلثی دوربین‌ها نه تنها برای اپل، بلکه برای صنعت موبایل نیز موضوعی جدید است.

هر دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله و واید این گوشی مجهز به لرزشگیر اپتیکال هستند. دوربین سوم نیز ۱۲ مگاپیکسل و از نوع فوق عریض است. این دوربین فوق عریض فاقد فوکوس خودکار و لرزشگیر اپتیکال است. اپل ترفندهای نرمفزاری خوبی را برای دوربین در نظر گرفته است که در بخش دوربین به آن خواهیم پرداخت.

در ماژول مربعی دوربین از یک فلاش ال‌ای‌دی دوگانه استفاده شده که نسبت به قبل قدرت بیشتری دارد. ضمن اینکه یک سوراخ کوچک نیز در این قسمت دیده می‌شود که به نظر می‌رسد مربوط به میکروفون ضبط صدای ویدیو باشد. در آیفون ۱۱ پرو با توجه به ابعاد کوچکتر گوشی، این چینش دوربین بسیار بزرگ به نظر می‌رسد، ولی در آیفون ۱۱ پرو مکس با توجه به ابعاد بزرگتر آن ظاهر بهتری دارد. هنگامی که گوشی روی میز قرار دارد کمی تکان می‌خورد که نسبت به آیفون ایکس و ایکس‌اس بسیار کمتر است.

آیفون ۱۱ پرو با توجه به ابعاد ۱۴۴x71.4×8.1mm حدود ۰٫۴ میلیمتر بلندتر، ۰٫۵ میلیمتر پهن‌تر و ۰٫۴ میلیمتر ضخیم‌تر از آیفون ایکس‌اس است. وزن این گوشی ۱۸۸ گرم است که نسبت به ایکس‌اس ۱۱ گرم سنگین‌تر است.

آیفون ۱۱ پرو مکس دارای ابعاد ۱۵۸x77.8×8.1mm است و ۰٫۵ میلیمتر بلندتر، ۰٫۴ میلیمتر پهن‌تر و ۰٫۴ میلیمتر ضخیم‌تر از آیفون ایکس‌اس مکس می‌باشد. وزن این گوشی نیز ۲۲۶ گرم است که نسبت به ایکس‌اس مکس ۱۸ گرم سنگین‌تر است.

افزایش ضخامت گوشی در کنار حذف تاچ سه‌بعدی و کوچکتر شدن برد آن باعث شده تا اپل فضای بیشتری را برای استفاده از باتری بزرگتر داشته باشد. ظرفیت آیفون ۱۱ پرو ۲۰ درصد و مدل پرو مکس نیز ۲۵ درصد در مقایسه با آیفون ایکس‌اس افزایش یافته است.

در بخش مقاومت در برابر آب نیز آیفون ۱۱ پرو بهبود پیدا کرده است و می‌تواند برای ۳۰ دقیقه در عمق ۴ متری مقاومت کند، این در حالی است که ایکس‌اس تنها توانایی مقاومت در عمق ۲ متری را داشت.

آیفون ۱۱ پرو دارای نمایشگر ۲٫۸ اینچی اولد با تراکم پیکسل ۴۵۸ppi است و از نظر مشخصات کاملا شبیه به آیفون ایکس‌اس و ایکس است. آیفون ۱۱ پرو مکس نیز مانند ایکس‌اس مکس دارای صفحه نمایش ۶٫۵ اینچی اولد و تراکم پیکسل ۴۵۸ppi است. با این حال موضوعی که در این میان وجود دارد عبارت XDR در این آیفون‌ها می‌باشد.

اپل پیشرفت‌های خود در بخش HDR را XDR می‌نامد. اساسا نمایشگرهای جدید روشن‌تر از قبل هستند و در زمان‌های مورد نیاز درخشندگی آنها می‌تواند از ۸۰۰ نیت به ۱۲۰۰ نیت افزایش پیدا کند. ضمن اینکه اولدهای XDR آیفون ۱۱ پرو و پرو مکس دارای کنتراست ۲۰۰۰۰۰۰:۱ هستند که این میزان در مقایسه با ایکس‌اس ۲ برابر است.

به صورت خلاصه می‌توان گفت نمایشگرهای XDR جدید نسبت به آنچه که در آیفون ایکس‌اس و ایکس‌اس مکس دیده بودیم، روشن‌تر و کنتراست آنها نیز ۲ برابر شده است. ضمن اینکه مانند آمولدهای داینامیک سامسونگ، این نمایشگرهای جدید نیز دامنه دینامیکی بهتری دارند که فراتر از استاندارد HDR است.

هر دو صفحه نمایش تراکم پیکسلی بسیار خوب ۴۵۸ppi را ارائه می‌دهند و مانند قبل وضوح نمایشگر آیفون ۱۱ پرو ۱۱۲۵X2436px و وضوح نمایشگر پرو مکس ۱۲۴۲X2688px است. ضمن اینکه هر دو نمایشگر از HDR10 و استاندارد دالبی ویژن پشتیبانی می‌کنند.

در مورد تنظیمات True Tone نیز تراز سفیدی رنگ به صورت خودکار و از طریق سنسور نور شش کاناله انجام می‌شود. الگوریتم‌ها با توجه به نور محیط تراز سفیدی را تصحیح می‌کنند و سفیدی‌ها و خاکستری‌ها را به دقت بازگردانی می‌کنند.

حساسیت لمس صفحه نیز همچنان مانند قبل است و از نرخ ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند. ضمن اینکه نرخ تازه‌سازی نمایگشر نیز همچنان ۶۰ هرتز است و باید ببینیم اپل چه زمانی مانند ایسوس و وان‌پلاس از نرخ‌های بالاتر استفاده می‌کند.

اپل نوید روشنایی ۸۰۰ نیت و نسبت کنتراست ۲۰۰۰۰۰۰:۱ را داده است. در آزمایش‌های ما این عدد به ۸۱۱ نیت رسید که بالاتر از حد اعلامی اپل است و حتی از بیشترین مقدار گلکسی نوت ۱۰+ در حالت خودکار نیز بالاتر است.

اپل مدعی است این نمایشگر در مواقع لزوم می‌تواند ۱۲۰۰ نیت روشنایی را تامین کند، که این مقدار ۲ برابر آیفون ایکس‌اس و ایکس‌اس مکس است. این مسئله می‌تواند وعده کنتراست ۲ برابر را نیز تایید کند. اپل احتمالا در فیلم‌های HDR مقدار روشنایی محلی را در نظر گرفته و ما نتوانستیم با استفاده از ابزار و برنامه‌های خود این مورد را اندازه‌گیری کنیم. با این حال با حداکثر روشنایی ۸۱۱ نیت، آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس روشن‌ترین صفحه نمایشگرها را در بازار دارند.

نمایشگر آیفون ۱۱ پرو مکس دقت رنگی بسیار بالایی دارد و ما توانستیم DeltaE را به طور متوسط ۲٫۴ و حداکثر انحراف ۵ را در برابر sRGB اندازه‌گیری کنیم. صفحه نمایش آیفون ۱۱ پرو با DeltaE به میزان ۱٫۶ و حداکثر انحراف ۲٫۳ از پرو مکس هم دقیق‌تر است. نمایشگرهای هر دو گوشی به صورت کامل از DCI-P3 پشتیبانی می‌کنند و هنگام ارسال اطلاعات DCI-P3 به صورت خودکار به این گاما تغییر می‌کنند.  نکته جالب توجه این است که نمایشگرها در روشنایی پایین و تا ۱٫۹ نیت نیز این دقت را حفظ می‌کنند.

عمر باتری

باتری آیفون ۱۱ پرو مکس بزرگترین باتری‌ای ‌می‌باشد که اپل تاکنون در یک آیفون استفاده کرده است. ظرفیت باتری ۳۹۶۹mAh است و ۲۵ درصد از ایکس‌اس مکس بیشتر است.

هر دو آیفون‌های پرو دارای شارژر سریع ۱۸ وات هستند. آیفون ۱۱ پرو مکس با این شارژر در مدت زمان ۳۰ دقیقه، ۵۰ درصد شارژ می‌شود و این عدد برای آیفون ۱۱ پرو ۵۸ درصد است.

شارژ کامل هر دو گوشی حدود ۲ ساعت زمان می‌برد. اگر این زمان برای شما طولانی است می‌توانید ویژگی جدید بهینه ساز عمر باتری را که شارژ شدن گوشی را به ۸۰ درصد محدود می‌کند غیر فعال کنید. با این کار زمان شارژ شدن شما سریعتر خواهد شد، اما عمر باتری شما کاهش پیدا خواهد کرد.

آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس از شارژر بی‌سیم ۱۱ وات نیز پشتیبانی می‌کنند. شایعاتی وجود داشت که این گوشی‌ها برای شارژ ایرپاد از ویژگی شارژ معکوس نیز پشتیبانی می‌کنند، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل کمی قبل از رونمایی و به دلیل مشکلات گرم شدن بیش از حد این قابلیت را غیر فعال کرده است. ضمن اینکه به گفته منابع غیر رسمی باتری آیفون‌های جدید دارای ۲ کانکتور است و این یک پیش نیاز برای شارژ دو طرفه است. با این حال اسناد پشتیبانی اپل نشان می‌دهند که این ویژگی سخت‌افزاری برای نظارت بر عملکرد باتری است.

با توجه به آزمایش‌هایی که بر روی آیفون ۱۱ پرو مکس انجام دادیم توانستیم حدود ۲۱ ساعت مکالمه در حالت ۳G داشته باشیم. ضمن اینکه می‌توان با یک بار شارژ به مدت ۱۵ ساعت به مرور وب پرداخت یا ۱۹٫۵ ساعت ویدیو تماشا کرد. شمن اینکه این گوشی می‌تواند تا ۱۰۰ ساعت در حالت آماده به کار باشد.

آیفون ۱۱ پرو نیز امتیاز خیلی خوبی را در این بخش کسب کرده است. این گوشی در آزمایش وب و پخش ویدیو عملکرد بسیار خوبی داشت، اما در بخش تماس و حالت آماده به کار عملکرد متوسطی را ثبت کرد.

بلندگوها

هر دو گوشی مانند آیفون ایکس‌اس، ایکس و ۸ دارای بلندگوهای استریو هستند. یک بلندگو در پایین گوشی دیگری در قسمت بالا قرار گرفته است. خروجی صدا بسیار متعادل است، اما بلندگویی که برای مکالمات نیز استفاده می‌شود بیس کمتری دارد. اپل می‌گوید این بلندگوها از صدای فضایی نیز پشتیبانی می‌کنند و در مقایسه با گوشی‌های دیگر صدا کمتر به صورت مستقیم به نظر می‌آید و حالتی فضای دارد.

مشخص است که اپل از بلندگوی با کیفیتی در قسمت بالایی استفاده کرده است. ضمن اینکه مدل مکس بیس بهتری را نسبت به مدل پرو ارائه می‌دهد و توازن بین بلندگوهای آن بهتر است. صدا بسیار غنی و بیس آن نیز مناسب است و پس از پخش آهنگ، ویدیو و بازی کردن به این نتیجه رسیدیم که آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس دارای بهترین بلندگوهای موجود در بازار هستند.

آیفون‌های سری ۱۱ عملکرد بسیار خوبی در این بخش داشتند و تنها چند دسی‌بل تا بهترین شدن فاصله داشتند. اپل دیگر تبدیل ۳٫۵ میلیمتری را درون جعبه آیفون‌ها قرار نمی‌دهد و این به معنی آن است که کیفیت صدای خروجی بسیار به نوع پورت لایتنینگ بستگی دارد.

ما تست‌های خود را با استفاده از کابل لایتنینگ استاندارد اپل انجام دادیم و بنابراین یافته‌های ما تنها مربوط به همین موضوع می‌شود. با این حال ضعفی در هدفون دیده نمی‌شود و خروجی بسیار مناسبی دارد.

نرم‌افزار

همیشه نسخه‌های جدید آیفون همراه با آخرین نسخه آی‌اواس عرضه می‌شوند و در این مورد آیفون‌های ۱۱ با آی‌اواس ۱۳ به بازار آمده‌اند.

آی‌اواس ۱۳ یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های مهم سیستم عامل آیفون است و حالت تاریک، بهبود عمر باتری و به‌روز شدن اپلیکیشن‌هایی مانند عکس، نقشه و یادآور را به همراه دارد. ورود با اپل آیدی نیز بخشی از آی‌اواس ۱۳ است و جزئیات بیشتری برای کنترل دسترسی به موقعیت برای آن در نظر گرفته شده است.

آیفون‌های ۱۱ دارای ویژگی امنیتی بیومتریک هستند و آن فیس آیدی است. از زمان معرفی در آیفون ایکس اپل تغییر چندانی در آن ایجاد نکرده است، با این حال آیفون‌های جدید دارای لنز عریض‌تری هستند و به ادعای اپل فیس آیدی با زوایای گسترده‌تری کار می‌کند. شاید این پیشرفت از نظر تئوری معقول به نظر برسد، اما در عمل زیاد احساس نمی‌شود.

تمام آیفون‌های ۱۱ از فیس آیدی پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید یک چهره دومی را بعنوان گزینه جایگزین به آن اضافه کنید. صفحه قفل بسیار ساده است و شامل گزینه‌های دوربین و فلاش می‌شود. ضمن اینکه لمس سه‌بعدی حذف شده و لمس هپتیک جایگزین آن شده است و با ضربه زدن و نگهداشتن می‌توانید آن را فعال کنید.

به طور طبیعی برنامه‌ها بر روی هوم اسکرین قرار دارند و ویجت و کشویی برای برنامه‌ها به صورت جداگانه وجود ندارد، اما پوشه‌ها در دسترس هستند. سمت چپ صفحه جایی است که ویجت‌ها در آن قرار دارند و شامل سیستم گسترده جستجوی اسپات‌لایت (Spotlight) نیز می‌شود.

حرکات کنترلی نیز مانند قبل است و با بالا کشیدن خطی که در پایین صفحه است می‌توانید برنامه‌ها را ببندید و با کشیدن و نگهداشتن انگشت خود در وسط صفحه بین برنامه‌ها جابجا شوید.

مرکز اعلانات نیز با کشیدن انگشت از سمت چپ و یا قسمت ناچ ظاهر می‌شود. مرکز کنترل نیز با کشیدن انگشت از بالا سمت راست ظاهر می‌شود. برای دسترسی به تنظیمات اضافه می‌توانید از لمس هپتیک استفاده کنید. نشانگر درصد باتری نیز به صورت دائمی به این قسمت منتقل شده است.

لازم به یادآوری است که با خاموش کردن بلوتوث و وای‌فای از این قسمت، آنها به صورت کامل خاموش نمی‌شوند و به گفته اپل با این کار ایر دراپ فعال می‌ماند و گوشی تا صبح فردا یا زمانی که به صورت دستی اقدامی نکنید به هیچ دستگاهی متصل نخواهد شد. با این حال برای خاموش کردن بلوتوث و وای‌فای باید از طریق تنظیمات گوشی اقدام کنید.

لمس سه‌بعدی به صورت کامل حذف شده است. برای سالها اپل از این ویژگی تنها برای مشاهده سریع و پاپ‌‌آپ‌ها استفاده می‌کرد، اما به نظر می‌رسید به نوعی آن را نادیده گرفته است. حالا این عملکرد از طریق ضربه ردن و نگهداشتن انجام می‌شود. حذف لمس سه‌بعدی باعث شده تا فضای بیشتری نیز برای اپل در داخل گوشی ایجاد شود.

شما می‌توانید با استفاده از لمس هپتیک بر روی آیکون برنامه‌ها، به برخی اقدامات سریع دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید با استفاده از آن نام پوشه‌ها را عوض کنید و یا برنامه‌هایی که دارای اعلان خوانده نشده هستند را مشاهده کنید. طبق معمول پیش‌نمایش پاپ‌آپ برای تصاویر، لینک‌ها، پیام‌ها، ایمیل‌ها و یادداشت‌ها در دسترس است.

آیفون ۱۱ پرو دارای پشتیبانی اختصاصی از حالت افقی پیشرفته برای برخی از برنامه‌های سیستم مانند تنظیمات، ایمیل، پیام‌ها و سافاری است.

اپل در آی‌اواس ۱۳ سیستم حالت تاریک گسترده را قرار داده است. به کمک فعال کردن این ویژگی از طریق تنظیمات نمایشگر می‌توانید تمام پس‌زمینه‌های سفید را تیره کنید. حالت تیره بر روی تمامی اپلیکیشن‌هایی که توسط سیستم اعتمادسازی شده‌اند عمل می‌کند و باعث می‌شود تا عمر باتری نیز افزایش پیدا کند. می‌توانید این قابلیت را به شکل دائم و یا به صورت خودکار و با یک برنامه زمان‌بندی فعال کنید.

دستیار دیجیتالی اپل ماهیانه توسط بیش از ۴۰۰ میلیون نفر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با نگهداشتن دکمه پاور، سیری را احضار کنید. به لطف پیشرفت‌های چشمگیر یادگیری ماشین، سیری به طور پیوسته در حال پیشرفت است و در آی‌اواس ۱۳ دارای صدای جدید با حالت گفتار طبیعی‌تر است. در آی‌اواس ۱۳ سیری دارای میانبر مخصوص خود است و کارهای زیادی را می‌توانید به این میانبر اختصاص دهید. تقریبا تمام مواردی که در سیستم‌ عامل آی‌اواس در دسترس می‌باشد را می‌توانید دستور اجرای آن را صادر کنید. می‌توانید دستورهایی مانند باز کردن برنامه‌ها، انتخاب از طریق منو، خارج شدن از برنامه، محاسبه، اندازه‌گیری و موارد دیگر را برای آن تعریف کنید.

می‌توانید آخرین عکس‌های وارد شده به گوشی، اسکرین‌شات‌ها، بازکردن فایل‌های پی‌دی‌اف، ویرایش یادداشت‌ها، پرینت و اسکن QR را نیز با آن انجام دهید.

برنامه تصاویر در آی‌اواس ۱۳ به صورت کامل مورد بازنگری قرار گرفته است. حالا می‌توانید عکس‌های خود را در بازه‌های سالانه، ماهانه، روزانه و یا به صورت کلی مشاهده کنید. هوش مصنوعی در یک نگاه تمامی عکس‌ها را فیلتر می‌کند و شما دیگر عکس‌های تکراری، اسکرین‌شات و یادداشت‌ها را در تب‌های مختلف مشاهده نمی‌کنید. وقتی تصاویر خود را در این دسته‌ها مرور می‌کنید، همه تصاویر زنده و ویدیوها به صورت خودکار و بی‌صدا پخش می‌شوند. همچنین بهترین تصاویر و ویدیوها به صورت تصاویر بندانگشتی بزرگ نمایش داده می‌شوند.

این برنامه همچنین حالت ویرایش جدیدی را ارائه می‌دهد که در عین سادگی بسیار قدرتمندتر از قبل می‌باشد. اکنون می‌توانید به راحتی تغییرات را قبل و بعد از ویرایش مشاهده کنید و اسلایدرها در اکثر مکان‌ها در دسترس هستند و گزینه‌های جدیدی مانند وایبرنس (Vibrance)، توضیحات، نویز و فیلترهای جدید می‌شود. در مورد ویدیوها نیز این قابلیت وجود دارد و به کمک یک ویرایشگر قدرتمند می‌توانید نور، هایلایت، کنتراست، غلظت رنگ و روشنایی را تنظیم کنید.

این برنامه به قابلیت جدیدی مجهز شده که در صورت موافقت کاربر به دوربین اجازه می‌دهد همزمان با دوربین فوق عریض نیز عکسبرداری کند و سپس اگر به طور مثال فردی در یک تصویر گروهی بریده شده بود، می‌توان با ابزار برش آن را به تصویر اضافه کرد.

بقثه برنامه‌های آی‌او‌اس مانند قبل آشنا به نظر می‌رسند. برنامه کتابها که برای اسناد، فایل‌های پی‌دی‌اف و کتاب‌های الکترونیکی می‌باشد. سافاری بعنوان مرورگر پیش‌فرض است و یک قسمت مدیریت دانلود به آن اضافه شده است. برنامه‌های اخبار و سهام نیز مانند گذشته در دسترس هستند.

برنامه سلامتی نیز به‌روز شده و ویژگی ردیابی دوچرخه نیز به آن اضافه شده است.

برنامه نقشه اپل نیز دارای صدای بهتر هدایت کننده، زمان‌بندی در زمان حال، وضعیت پروازها و گیت‌های فرودگاه و ویژگی جدید نگاه به اطراف است که شبیه به زاویه دید خیابانی است. البته این ویژگی فعلا در بخش‌هایی از کالیفرنیا، نوادا و اوهایو عمل می‌کند.

اپل تی‌وی در آی‌اواس ۱۳ به عنوان پخش کننده خودکار فیلم‌هایی است که از آیتونز دریافت کرده‌اید. ضمن اینکه یک فروشگاه دیجیتالی برای فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد که علاوه بر آن قرار است به کاربران آیفون‌های جدید یک سال اشتراک رایگان برای دریافت محتوای تی‌وی پلاس اپل در این بستر ارائه کند.

موزیک به عنوان پخش کننده پیش‌فرض است و وابستگی بسیار زیادی به اپل موزیک دارد. با این حال حتی اگر نخواهید اشتراک سرویس‌های موزیک را تهیه کنید، می‌توانید موزیک‌های خود را از طریق آیتونز به آن انتقال دهید.

اپل در آی‌اواس ۱۳ به سیستم پرداخت اپل توجه بیشتری کرده است و ویژگی جدیدی با نام ورود با اپل را به آن اضافه کرده است. شما می‌توانید با استفاده از آن به سرعت از طریق حساب اپل خود و با استفاده از تایید هویت یک یا دو مرحله‌ای بوسیله فیس آیدی و تاچ آیدی وارد برنامه‌ها شوید. اپل برای هر یک از برنامه‌ها یک آیدی مجزا ارسال می‌کند. اگر برنامه‌ای از شما درخواست ایمیل کرد، می‌توانید ایمیل حقیقی خود را وارد کنید و یا اینکه اپل به صورت خودکار یک ایمیل تصادفی با استفاده از سیستم داخلی بسازد.

هر سه آیفون ۱۱ جدید از پردازنده بایونیک A13 اپل استفاده می‌کنند. این پردازنده +۷nm دارای ۸٫۵ میلیارد ترانزیستور است و نسبت به A12 سریع‌تر و دارای کارایی بیشتری است. همانطور که نام بایونیک نشان می‌دهد، A13 بیشتر از یک طراحی مجدد است و بسیار بهبود پیدا کرده است. معمولا مدل‌های اسپید دارای نوآوری‌های جدیدی هستند. این پردازنده ۶ هسته‌ای دارای ۲ هسته لایتنینگ ۲٫۶۵GHz و ۴ هسته تاندر ۱٫۸GHz می‌باشد. هسته‌های لایتنینگ ۲۰ درصد سریع‌تر و ۳۰ درصد کارآمدتر هستند. طبق معمول از نامگذاری جالی برای هسته‌های پردازنده استفاده کرده است.

A13 دارای پردازنده گرافیکی جدید است که طراحی ۴ هسته‌ای A12 را حفظ کرده است، اما ۲۰ درصد سریعتر و ۴۰ درصد کارآمدتر از پردازنده گرافیکی A12 است.

موتور عصبی نسل سوم نیز دارای ۸هسته است و نسبت به قبل ۲۰ درصد سریع‌تر و ۱۵ درصد کارآیی آن بهبود پیدا کرده است و وظیفه پردازش تصاویر و ویژگی‌هایی مانند دیپ فیوژن (Deep Fusion) و عکاسی در شب را دارد. دیپ فویژن در اواخر امسال با آپدیت نرم‌افزاری در دسترس قرار می‌گیرد و نسخه +HDR اپل است. با استفاده از این قابلیت گوشی ۴ عکس قبل از فشار دادن شاتر، ۴ عکس هنگام عکاسی و یک عکس با نوردهی طولانی مدت ثبت می‌کند و سپس بهترین عکس‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند. ویژگی عکاسی در شب از حالا در دسترس است.

سرانجام آیفون‌های ۱۱ به ۴ گیگابایت رم مجهز شدند. نظریه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آی‌اس‌پی جدید دارای ۲ گیگابایت رم اختصاصی است و انجام وظایف آن بدون این رم امکان‌پذیر نیست. ضمن اینکه گفته می‌شود این میزان رم در داخل تراشه A13 یکپارچه شده است و تا زمانی که با مهندسی معکوس آن را بررسی نکنند این مورد تنها در حد یک نظریه باقی می‌ماند.

بنچمارک‌ها

ابتدا سراغ گیک‌بنچ می‌رویم، جایی که اپل همواره صدرنشین بوده است و حالا با پردازنده A13 نیز این صدرنشینی را حفظ کرده است. هسته‌ لایتنینگ سریع‌تر از همه رقبای اندرویدی است و ۱۵ درصد از هسته ورتکس A12 آیفون ایکس‌اس نیز سریع‌تر است. عملکرد چند هسته‌ای نیز نسبت به نسل قبل ۲۰ درصد عملکرد بهتری دارد. ضمن اینکه این پردازنده از تمام پردازنده‌های اندرویدی سریع‌تر است.

حالا نوبت به بررسی پیشرفت ۲۰ درصدی عملکرد پردازشگر گرافیکی می‌رسد. اطلاعات کمی در مورد پردازشگرهای گرافیکی اپل موجود است. A11 دارای ۳ هسته، A12 و A13 نیز دارای ۴ هسته هستند.

با انجام آزمایش‌های منهتن ۳ و ۳٫۱، کارچیس (Car Chase) و مارک سه‌بعدی، به نظر می‌رسد اپل این‌بار نیز به وعده خود عمل کرده است. با انجام تست صفحه نمایش بوسیله کارچیس، آیفون ۱۱ پرو ۱۱۲۵p و ۱۱ پرو مکس ۱۲۴۲p را نمایش دادند و در بنچمارک GFX نرخ تصویر به ۶۰fps رسید که بالاترین عددی است که یک نمایشگر ۶۰ هرتز می‌تواند نمایش دهد.

همچنین با انجام معیارهای ترکیبی مثل AnTuTu 7 و BaseMark OS II، آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس با فاصله زیاد به عنوان سریعترین گوشی‌ها نسبت به سایرین شناخته شدند. بدون شک پردازنده A13 سریعترین پردازنده گوشی‌های هوشمند است.

A13 نسبت به A12 یک پیشرفت بزرگ داشته و آن اضافه شدن لایه‌های گرافن است که باعث خنک شدن بهتر و عملکرد پایدار در مدت طولانی می‌شود. گرافن گرما را به طور مساوی بین قاب و شیشه پشتی پخش می‌کند و به جای اینکه یک نقطه خیلی گرم شود، پنل پشت آیفون ۱۱ پرو و ۱۱ پرو مکس کمی گرم می‌شود.

به طور خلاصه می‌توان گفت پردازنده بایونیک A13 اپل سریع‌تر از پردازنده‌های گوشی‌های اندرویدی است و به نوعی نسخه ارتقاء یافته‌ای از A12 است و احتمالا تا زمان آمدن A14 در سال آینده، در صدر جدول مقایسه‌ها قرار بگیرد.

یکی از دلایلی که در آیفون‌های جدید شاهد نام پرو هستیم، دوربین این گوشی‌هاست. اپل سرانجام دوربین سوم فوق عریض را نیز به مجموعه دوربین‌های تله و واید اضافه کرد. هر دو آیفون پرو دارای دوربین‌های سه‌گانه ۱۲ مگاپیکسلی در پشت و دوربین سلفی یکسان در جلو هستند. تمام ویژگی‌ها، حالت‌های عکاسی و کیفیت فیلمبرداری و عکسبرداری این دو گوشی مانند یکدیگر است.

لنز اصلی ۲۶ میلیمتری و دارای دیافراگم f/1.8 و اندازه پیکسل‌های آن ۱٫۴µm است و از لرزشگیر اپتیکال و سیستم فوکوس خودکار پیکسل‌های دوگانه بهره می‌برد. دوربین دوم دارای یک لنز تله‌فوتو ۵۲ میلیمتری با زوم اپتیکال ۲ برابر است و اندازه پیکسل‌های آن نیز ۱٫۰µm می‌باشد. دیافراگم این لنز f/2.0 و دارای لرزشگیر اپتیکال می‌باشد. عضو جدید این خانواده دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۱۳ میلیمتری و زاویه دید ۱۲۰ درجه است. البته هیچ‌گونه فوکوس خودکار و یا لرزشگیری برای این دوربین در نظر گرفته نشده است.

دوربین سلفی هم به‌روز شده است. دوربین ۳D TOF برای فیس‌آیدی، عکاسی پرتره و انیموجی همچنان وجود دارد. با این حال دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با لنز ۲۳ میلیمتری و دیافراگم f/2.2 برای این گوشی‌ها درنظر گرفته شده است. در حالت عمودی این دوربین عکس‌های ۷ مگاپیکسلی ثبت می‌کند و در حالت افقی عکس‌ها ۱۲ مگاپیکسل خواهد بود. ضمن اینکه می‌توانید با استفاده از کلید مجازی نیز آن را به صورت دستی تغییر دهید.

دوربین آیفون‌های جدید دارای حساسیت ISO هستند و همچنین قابلیت تنظیم زمان حداقل و حداکثر نوردهی را دارند.

ویژگی‌های نرم‌افزاری دوربین

دوربین‌ها همواره در ارتباط با یکدیگر هستند و زمانی که بین آنها جابجا می‌شوید، تنظیمات درست فوکوس و نورسنجی بدون تغییر باقی می‌ماند. این ویژگی در هر دو حالت عکاسی و فیلمبرداری وجود دارد.

اولین چیزی که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند منظره‌یاب است. به لطف کالیبریشن خوب دوربین، می‌توانید در زمان واقعی آنچه را که در خارج از قاب باقیمانده است را مشاهده کنید. اگر این قابلیت را فعال کنید  می‌توانید در قسمت تنظیمات عکس از مزایای آن استفاده کنید.

نرم‌افزار جدید دوربین به صورت خودکار آنچه را که خارج از قاب لنز اصلی و لنز تله‌فوتو است با کمک لنز اولترا واید ثبت می‌کند.

اگر در یک عکس گروهی شخصی بریده شده باشد یا قسمتی از یک ساختمان در قاب شما قرار نگرفته باشد، برنامه Photos به شما پیشنهاد می‌کند تا آن عکس را با یک عکس مشابه و کامل جایگزین کنید.

این بخش اضافی نیاز به فضای بیشتری دارد و به نظر می‌رسد نسخه ۶۴ گیگابایتی برای این کار کافی نباشد، اما نکته مثبت این است که این عکس‌ها پس از ۳۰ روز به صورت خودکار حذف می‌شوند و نیازی نیست نگران آنها باشید. زمانی که برنامه را باز می‌کنید مانند یک عمل تبلیغاتی در بالای صفحه شاهد یک آیکون جدید خواهید بود که نسخه اصلاح شده عکس یا فیلم را به شما نشان می‌دهد. می‌توانید آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که به صورت خودکار اصلاح شود و با زدن یک دکمه به حالت اول بازگردانید. شما می‌توانید تنظیمات خودکار را از تنظیمات دوربین غیرفعال کنید و سپس از طریق بخش ادیت عکس برش آن را انتخاب کنید. برای این کار کافیست در قسمت برش گزینه برش چندگانه را فعال کنید و قدرت پردازش جدید را مشاهده کنید. این عمل هم برای عکس و هم برای ویدیو قابل انجام است. این مورد یکی از مواردی است که اپل را از بقیه متمایز می‌کند و به نوعی بازگشت اپل به اصل و ریشه خود است.

این ویژگی با نرم‌افزار اصلی دوربین توسط ۳ دوربین انجام می‌شود، اما با استفاده از برنامه‌هایی مانند Filmic می‌توانید همزمان از ۴ دوربین برای ثبت عکس و ضبط ویدیو استفاده کنید. کیفیت ضبط ویدیو نیز می‌تواند ۴K و ۶۰ فریم بر ثانیه باشد.

ویژگی جدید بعدی به لطف تراشه A13، حالت عکاسی در شب و دیپ فیوژن است. حالت عکاسی در شب در محیط کم‌ نور فعال می‌شود و با نوردهی طولانی عکس را ثبت می‌کند. یک گزینه برای تعیین ثانیه نوردهی نیز وجود دارد که بین ۱ تا ۳ ثانیه است، اما برخی اوقات با توجه به شرایط نور محیطی تا ۳۰ ثانیه آن را افزایش دهید. حالت عکاسی در شب برای لنز اصلی و تله‌فوتو در دسترس است.

ویژگی دیپ‌فیوژن نسخه +HDR اپل است و توسط آپدیت نرم‌افزاری به گوشی اضافه می‌شود. این ویژگی ۴ عکس قبل از زدن شاتر، ۴ عکس هنگام ثبت عکس و ۱ عکس با نوردهی طولانی‌ مدت ثبت می‌کند و سپس بهترین عکس‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند. نسخه به‌روزشده HDR هوشمند برای همه دوربین‌های گوشی در دسترس است.

حالا نوبت به بررسی عملکرد این دوربین سه‌گانه می‌رسد. عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی دارای جزئیات بسیار زیاد، نویز بسیار پایین و دامنه دینامیکی بالا هستند. رنگ‌ها دقیق هستند اما مانند عکس‌های آیفون ۷ کمی ضعیف هستند. کنتراست آن گونه که از یک پرچمدار انتظار می‌رود عالی نیست. این ایرادها با آپدیت نرم‌افزاری قابل رفع شدن هستند. در نهایت به وضوح (Sharpening) عکس‌ها می‌رسیم که به نظر کمی زیاد و بیش از حد است.

تصاویری که با لنز تله‌فوتو ثبت شدند نیز مانند دوربین اصلی دارای کیفیت خیلی خوبی هستند و نویز آنها نیز بسیار پایین است. از لحاظ کنتراست و رنگ نیز مانند دوربین اصلی است، اما وضوح کمی طبیعی‌تر است.

کیفیت تصاویر دوربین سوم نیز خوب است، اما عالی نیست. جزئیات کافی هستند اما می‌توانستند بیشتر باشند، گوشه‌های عکس به دلیل تصحیح خودکار اعوجاج تصویر، صاف هستند و کمی نویز در تصاویر دیده می‌شود. رنگ‌ها، کنتراست و دامنه دینامیکی مانند دوربین اصلی است. در کل دوربین جدیدی که اپل وقت زیادی نیز برای آن صرف کرده است عملکرد متوسطی دارد.

ویژگی حالت شب در شرایط کم نور به صورت خودکار فعال می‌شود و با این حال شما می‌توانید آن را غیرفعال کنید یا زمان نوردهی را تصحیح کنید. پیشنهاد می‌کنیم آن را در حالت خودکار قرار دهید. کیفیت و میزان روشنایی عکس‌های این حالت خوب است و دارای جزئیات زیاد است و از نظر وضوح و رنگ‌ها نیز بسیار خوب است. در عکس‌هایی که ما ثبت کردیم حتی یک عکس نیز تار نشد.

عملکرد حالت شب برای لنز تله‌فوتو نیز دقیقا مانند لنز اصلی است. با این حال توجه داشته باشید که آیفون به طور معمول ترجیح می‌دهد در شرایط کم نور عکس‌ها را با لنز اصلی ثبت کند و سپس از بزرگنمایی دیجیتال استفاده کند.

 حالت عکاسی شب برای دوربین اولترا واید وجود ندارد و عکس‌هایی که در نور کم با این دوربین ثبت شوند کیفیت خوبی ندارند.

حالت پرتره

برای ثبت تصاویر پرتره می‌توانید از لنز تله‌فوتو یا لنز اصلی استفاده کنید. ضمن اینکه در این حالت می‌توانید از حالت‌های مختلف نورپردازی و میزان تاری متفاوت استفاده کنید. در حالت پیش‌فرض از f/4.0 برای لنز تله‌ و f/2.4 برای لنز اصلی استفاده می‌شود.

موتور عصبی جدید عملکرد بهتری در جداسازی سوژه دارد و عملکرد حالت‌های نورپردازی نیز بهتر از قبل است. میتوانید قدرت نور شبیه‌سازی شده را تغییر دهید و دقیقا شرایطی شبیه به استودیو واقعی را برای پوست شخص ایجاد کنید. جداسازی و میزان تاری کاملا قابل قبول است. باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر نور کافی وجود نداشته باشد جزئیات به شدت افت می‌کنند.

در صورت استفاده از دوربین اصلی برای حالت پرتره، جداسازی سوژه از پس‌زمینه چندان جالب نیست. ما حدس می‌زنیم که از دوربین اصلی به عنوان حسگر عمق میدان استفاده می‌شود و زمانی که از این دوربین برای حالت پرتره استفاده می‌کنید، در واقع این حسگر را حذف کرده و تنها از موتور عصبی بهره می‌برید.

دوربین سلفی

اپل سرانجام دوربین سلفی آیفون را ارتقاء داده است. آیفون ۱۱ دارای دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی ۲۳ میلیمتری با f/3.2 است و در کنار آن یک سنسور ToF قرار گرفته است. وقتی در حالت عمودی سلفی بگیرید سنسور مانند یک دوربین ۷ مگاپیکسلی عمل می‌کند و شاهد عکس‌هایی با لنز ۳۲ میلیمتری هستید. در حالت افقی برشی وجود ندارد و تصاویر ۱۲ مگاپیکسل هستند. با این حال شما می‌توانید این حالت را به دلخواه خود نیز فعال یا غبر فعال کنید.

دوربین سلفی از HDR هوشمند استفاده می‌کند. جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند و وضوح و دامنه دینامیکی آنها نیز بسیار عالی است. با این حال رنگ عکس‌ها مقداری کم است.

در زیر می‌توانید نمونه تصویر ثبت شده ۷ مگاپیکسلی دوربین سلفی را مشاهده کنید.

به لطف سنسور ToF حالت پرتره برای دوربین سلفی نیز وجود دارد و عملکرد آن نیز مانند دوربین پشتی است. عکس‌های حالت پرتره ۷ مگاپیکسل هستند. حالت‌های نورپردازی و تاری برای این دوربین نیز قابل تنظیم است.

 دوربین سلفی از تمام رزولوشن‌های ضبط ویدیو که دوربین اصلی از آنها استفاده می‌کند، پشتیبانی می‌کند. با این حال در حالت ۶۰ فریم بر ثانیه با کیفیت ۴K دامنه دینامیکی گسترده در دسترس نیست. تثبیت‌کننده سینمایی ویدیویی نیز عملکرد بسیار شگفت‌انگیزی دارد. شما می‌توانید دامنه دینامیکی بهتری را در حالت ۳۰ فریم بر ثانیه مشاهده کنید. دوربین جلو از ضبط ویدیو آهسته ۱۰۸۰p با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز پشتیبانی می‌کند و اپل آن را اسلوفایز (Slofies) نامیده است.

ضبط ویدیو

هر ۳ دوربین توانایی ضبط ویدیو با وضوح و کیفیت‌های مختلف را دارند و در صورت استفاده از برنامه‌ مناسب می‌توانید این کار را به صورت همزمان انجام دهید. اگر گزینه Crop Out of the Frame را فعال کنید، گوشی از دوربین اولترا واید برای ضبط تصاویر بیشتر استفاده می‌کند و اگر تا ۳۰ روز ویدیوهای خود را ویرایش نکنید، این تصاویر اضافه پاک می‌شوند.

به لطف تثبیت‌ کننده سینمایی آیفون ۱۱ پرو، همه دوربین‌ها به غیر از دوربین اولترا واید از لرزشگیر اپتیکال و دیجیتال استفاده می‌کنند. در ضمن بخاطر HDR هوشمند در همه کیفیت‌ها ویژگی دامنه دینامیکی گسترده در دسترس است. ضبط ویدیو آهسته نیز مانند آیفون ایکس و ایکس‌اس دارای کیفیت ۱۰۸۰p و نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه است. مثل همیشه فرمت‌های High Efficiency H.265 و Most Compatible H.264  در دسترس است.

ضبط صدای ویدیوها نیز به صورت استریو گسترده است. این به معنای صدای فضایی است که پیش از این در برخی از گوشی‌های اچ‌تی‌سی و نوکیا دیده بودیم و نسبت به صدای استریو معمولی غنی‌تر و عمیق‌تر است. یک قابلیت دیگر در آیفون‌های جدید استفاده از چرخ زوم هنگام فیلمبرداری است که باعث می‌شود بتوانید به راحتی از هر سه دوربین هنگام زوم کردن بهره ببرید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع