حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کدام فرودگاه کمترین تاخیر پرواز در دنیا را دارد؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

 فرودگاه بین‌المللی توکیو، فرودگاه هانه‌دا، با داشتن آماری بسیار جالب، لقب وقت‌شناس‌ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داده است.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در تک تایمز بازنشر شده است.

بدترین کابوس هر مسافری این است که صبح زود خود را برای یک پرواز اتصالی فشرده به فرودگاه برساند، سپس به تابلوی پروازها نگاه کند و چراغ چشمک‌زن قرمزی را درست کنار شماره‌ی پروازش ببیند که تأخیر در پرواز را نشان می‌دهد. به این ترتیب، او نمی‌تواند به سایر پروازهای اتصالی‌اش برسد و حالا باید نگران تغییر کل برنامه‌ی سفر یا حتی خرید مجدد بلیط هواپیما باشد. هرچند برای مسافرانی که از طریق فرودگاه هانه‌دا توکیو مسافرت می‌کنند، این اتفاق در مقایسه با اکثر مقاصد معروف جهان بسیار کمتر رخ می‌دهد؛ چراکه این فرودگاه، یکی از وقت‌شناس‌ترین فرودگاه‌های دنیا به شمار می‌رود. با کجارو همراه باشید تا شما را با این فرودگاه بیشتر آشنا کنیم.

به یاد داشته باشید برای مقایسه قیمت تمامی بلیط‌های هواپیما از آژانس‌های هوایی معتبر و جستجوی بلیط هواپیما ارزان به مقصد مورد نظر خود، می‌توانید از بزرگ‌ترین موتور جستجوی پرواز در کجارو استفاده کرده و با اطمینان کامل از فروشنده‌های معتبر خرید کنید.

فرودگاه هانه دا

فرودگاه هانه‌دا به‌طور رسمی با نام فرودگاه بین‌المللی توکیو شناخته می‌شود که با حدود ۸۷ میلیون مسافر در سال ۲۰۱۸، پنجمین فرودگاه شلوغ دنیا به حساب می‌آید. این فرودگاه از نظر تقاضای مسافر، از فرودگاه‌های مهم بین‌المللی اوهر شیکاگو با ۸۳ میلیون، فرودگاه هیترو با ۸۰ میلیون و فرودگاه هنگ کنگ با ۷۴٫۵ میلیون نفر مسافر پیشی گرفته است.

با وجود چنین ترافیک سنگینی، فرودگاه هانه‌دا ۸۵٫۶ درصد از پروازهایش را در سال ۲۰۱۸ بدون تأخیر انجام داد و عنوان سروقت‌ترین فرودگاه بزرگ دنیا را از آن خود کرد که یک موفقیت قابل‌توجه به حساب می‌آید؛ به‌خصوص که میانگین وقت‌شناس بودن فرودگاهی با این حجم از مسافر، فقط ۷۷٫۱ درصد بوده است.

این آمار براساس داده‌های گروه تحلیلی هوانوردی OAG ارائه شده، درواقع شرکت مذکور برای انجام این ارزیابی‌ها، ۵۸ میلیون پرواز ثبت‌شده در سال ۲۰۱۸ را بررسی کرده است. جالب اینکه، فرودگاه هانه‌دا نه‌تنها فوق‌العاده سروقت به شمار می‌رود، بلکه موفق به کسب این عنوان برای چهارمین سال متوالی نیز شده است؛ اما واقعاً این فرودگاه توکیو چطور می‌تواند به چنین حجم عظیمی از مسافران خدمات‌رسانی ‌کند و در عین حال کارآمد، تمیز و لذت‌بخش نیز باشد؟

سروقت بودن این فرودگاه تا حدودی به عزم قاطع کارکنان آن برمی‌گردد؛ به‌خصوص که یک‌سری فناوری‌ نوآورانه به‌عنوان نیروی کمکی در اختیارشان قرار گرفته است که در سراسر فرودگاه استفاده می‌شود.

اهمیت حمل‌کننده‌های بار

فرودگاه Haneda

در فرودگاه هانه‌دا، حمل‌کننده‌های بار خطوط هوایی ژاپن روزانه حدود ۱۷ هزار چمدان را جابه‌جا می‌کنند. آن‌ها نقش مهمی در انجام به‌موقع پروازها دارند و باتوجه‌به اینکه این ایرلاین مصمم است که چمدان‌ها در عرض ۱۰ دقیقه از هواپیما به فرودگاه منتقل شود و در اختیار مسافران قرار گیرد، حمل‌کننده‌های بار باید افراد زرنگ و چابکی باشند. حمل‌کننده‌ها در آغاز هر شیفت، ورزش کششی انجام می‌دهند تا عضلات بدن‌شان نگیرد.

شلوغ ترین فرودگاه دنیا

هواپیمایی ژاپن به‌منظور ارتقای بهره‌وری حمل‌کننده‌های بار، در حال آزمایش یک لباس روباتیک جدید موسوم به مدل Y از شرکت ATOUN است. در این دستگاه پوشیدنی که حمایت مضاعفی از نیمه‌ی پایینی بدن انجام می‌دهد، از موتورها و سنسورهایی استفاده شده است که می‌تواند پیش‌بینی کند چه زمانی به کمک مکانیکی نیاز است. این لباس روباتیک که از قسمت تحتانی کمر حمایت می‌کند، باعث می‌شود که چمدان‌ها سبک‌تر به‌نظر برسد و ضایعه‌های جسمانی بدن را کاهش می‌دهد. کوتارو شینتانی (Kotaru Shintani)، ناظر مدیریت زمینی شرکت هواپیمایی ژاپن، می‌گوید:

با استفاده از این دستگاه، سرعت و دقت کار بیشتر شده است. علاوه‌بر این، حمل‌کننده‌های بار در پایان روز، احساس خستگی کمتری دارند.

فرودگاه های توکیو

مشابه لباس روباتیک مدل Y، ایرلاین ژاپن و شرکت ATOUN در حال کار روی ساخت دستگاهی برای حمایت از بازوها هستند. آن‌ها امیدوار هستند، با کمک این فناوری بتوانند از پس بار بیشتری برآیند. علاوه‌بر این، ازآنجاکه این شغل به توانایی فیزیکی کمتری نیاز خواهد داشت، می‌توانند تعداد کارکنان خود را در این بخش افزایش دهند. کوتارو شینتانی می‌گوید:

ما می‌توانیم پرواز به موقع هواپیماها را تضمین کنیم و از این بابت به کارم افتخار می‌کنم.

اهمیت سروقت بودن در فرهنگ ژاپن

فرودگاه هانه دا

تعهد سروقت بودن، به سایر بخش‌های فرودگاه نیز گسترش یافته است. در ترمینال بین‌المللی فرودگاه، مسافران به شکلی متفاوت مورد استقبال قرار می‌گیرند. در نیم‌طبقه‌ی بالای بخش چک‌این، یک خیابان خرید وجود دارد که به تقلید از ژاپنِ اوایل قرن هفدهم طراحی شده، از جمله کپی پل نیهونباشی که از چوب سرو یوشینو ساخته شده است. در این خیابان خرید، ۳۰ رستوران به چشم می‌خورد که از مسافرانی که عجله دارند، با سوشی، یاکی‌توری و اودن پذیرایی می‌کنند. دراین‌میان، رستوران Katsusen در طبخ تونکاتسو تخصص دارد. این رستوران روزانه به حدود ۳۰۰ مشتری خدمات می‌دهد؛ به‌خصوص که برای بسیاری از این مشتری‌ها، وقت حرف اول را می‌زند.

فرودگاه بین المللی هانه دا

براساس گفته‌ی مدیر این رستوران، کنار آمدن با فشار کاری، ریشه در دیدگاه کارکنان اینجا دارد. بسیاری از کارکنان فرودگاه هانه‌دا از سنین کم یاد گرفته‌اند که برای سروقت بودن اهمیت قائل شوند. او در ادامه می‌گوید:

مردم ژاپن با این فرهنگ بزرگ می‌شوند و زمانی‌که به بزرگسالی می‌رسند، اهمیت وقت‌شناسی ملکه‌ی ذهن آن‌ها شده است.

البته تنها سروقت بودن باعث محبوبیت فرودگاه هانه‌دا بین مسافران نشده و این فرودگاه در طول ۶ سال گذشته موفق به کسب رتبه‌بندی کیفیت پنج ستاره از سوی مؤسسه‌ی اسکای‌ ترکس (Skytrax) شده است. فقط ۱۲ فرودگاه دنیا، گواهینامه‌ی پنج ستاره را دریافت کرده‌اند و هانه‌دا تنها فرودگاهی به حساب می‌آید که از میان پنج فرودگاه شلوغ دنیا، رتبه‌ی یک را به دست آورده است. فرودگاه مذکور به کرات جایزه‌ی اسکای ترکس برای تمیزترین فرودگاه جهان را از آن خود کرده و به‌خاطر وضعیت خوب امکانات و در دسترس‌بودن آن‌ها، جایزه‌ی Japan Toilet Award را از طرف دولت این کشور دریافت کرده است.

تمیزترین فرودگاه دنیا

در همین حال، فرودگاه هانه‌دا در رده‌بندی بهترین فرودگاه جهان ۲۰۱۹ اسکای ترکس، مقام دوم را کسب کرد و یک پله بالاتر از جایگاه سال گذشته‌ی خود ایستاد. این فرودگاه حتی موفق به اخذ جایزه‌ی بهترین فرودگاه داخلی جهان و بهترین امکانات فرودگاهی برای مسافران دارای مشکلات حرکتی شد. دسترسی به این فرودگاه بسیار آسان است و می‌توان در کمتر از نیم‌ساعت با قطار از ایستگاه توکیو (ترمینال مرکزی شهر) خود را به فرودگاه هانه‌دا رساند. دیگر فرودگاه شهر توکیو، فرودگاه بین‌المللی ناریتا از ایستگاه مرکزی قطار توکیو حدود یک ساعت فاصله دارد.

افزایش تعداد مسافران

فرودگاه های توکیو

در حال حاضر، ۸۰ درصد از مسافران فرودگاه هانه‌دا داخلی هستند که ازطریق این فرودگاه به ۴۹ فرودگاه ژاپن سفر می‌کنند. اما با نزدیک‌شدن به المپیک ۲۰۲۰ توکیو، اهداف بلندپروازانه‌ای برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی به ژاپن در سال آینده وجود دارد و هانه‌دا به‌عنوان دروازه‌ی اصلی ورود به این کشور خواهد بود. سازمان ملی گردشگری ژاپن امیدوار است تا در سال ۲۰۲۰ موفق به جذب ۴۰ میلیون مسافر شود که تقریبا چهار برابر تعداد مسافران در سال ۲۰۱۳ است. فرودگاه هانه‌دا به‌ همین منظور در حال اضافه‌کردن ۵۰ مسیر بین‌المللی به برنامه‌ی پروازهای روزانه‌ی خود است و طراحی مجدد ترمینال‌ها را نیز در دستور کار دارد. حفظ چنین استاندارهای بالایی هم‌زمان با افزایش قابل‌توجه تعداد مسافران، چالش بزرگی برای فرودگاه هانه‌دا توکیو به حساب می‌آید.

با استفاده از موتور جستجوی پرواز کجارو، می‌توانید در هر زمان بلیط هواپیما خارجی مورد نظر خود را از فروشنده‌های معتبر با پایین‌ترین قیمت بخرید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع