حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

FBI: اپلیکیشن FaceApp احتمالا یک تهدید امنیتی است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اداره تحقیقات فدرال آمریکا ادعا می‌کند که اپلیکیشن FaceApp احتمالا به‌خاطر ارتباط‌هایی که با روسیه دارد، یک تهدید امنیتی و ضداطلاعاتی است.

اپلیکیشن FaceApp یکی از پرطرفدارترین و جذاب‌ترین ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر بوده است. خصوصا سلبریتی‌ها به دفعات از تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند. دراین‌میان سازمان FBI آمریکا می‌گوید اپلیکیشن مذکور که ریشه‌هایی روسی دارد، احتمالا یک تهدید امنیت ملی باشد.

در ادامه بخوانید:

معاون مدیر FBI، جیل تایسون، ۲۵ نوامبر نامه‌ای به یکی از سناتورهای دموکرات به‌نام چاک شامر ارسال کرد و از تحقیقات اداره‌ی مذکور پیرامون ارتباط اپلیکیشن FaceApp با روسیه خبر داد. اپلیکیشن مذکور که با ثبت تصویر کاربر، جلوه‌هایی همچون پیر کردن و لبخند را به آن اضافه می‌کند، در روسیه مستقر است. تایسون در بخشی از نامه نوشت:

FBI هر اپلیکیشن موبایل توسعه‌یافته در روسیه یا محصول مشابه مانند FaceApp را یک تهدید ضداطلاعاتی می‌داند. روندهای جمع‌آوری داده در اپلیکیشن‌ها، سیاست‌های کاربری و حریم خصوصی آن و مکانیزم‌های رایج قانونی در روسیه که امکان نفوذ به داده‌های حاضر در داخل مرزهای کشور را به دولت می‌دهد،‌ تهدید مذکور را شدیدتر می‌کند.

شامر در ۱۷ ژوئیه نامه‌ای به FBI نوشته بود تا از روند بررسی اپلیکیشن FaceApp اطلاعات کسب کند. در آن زمان اپلیکیشن مذکور در اوج محبوبیت قرار داشت. در آن زمان FaceApp در دل چالش‌هایی قرار داشت که در شبکه‌های اجتماعی مشهور می‌شوند. سلبریتی‌های متعدد آمریکایی همچون جوناس برادرز و لبرون جیمز هم در این چالش‌ها حضور داشتند و از ابزارهای اپلیکیشن برای پیر کردن چهره‌ی خود استفاده می‌کردند.

فیس اپ / FaceApp

شک و تردید پیرامون FaceApp زمانی افزایش یافت که کارشناسان نگاهی دقیق‌تر به سیاست‌های حریم خصوصی و کاربری اپلیکیشن داشتند. آن‌ها در بخش‌هایی از قوانین متوجه شدند که توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن حقوقی دائمی برای دسترسی به تصاویر کاربران دارند. به‌علاوه آن‌ها می‌توانند داده‌های موجود را با تبلیغ‌دهنده‌ها به اشتراک بگذارند. چاک شامر دوم دسامبر در حساب کاربری توییتر خود نوشت:

یک هشدار امنیتی برای شما و خانواده‌های‌تان. امسال میلیون‌ها نفر اپلیکیشن FaceApp را دانلود کردند و من از FBI درباره‌ی امنیت آن سؤال پرسیدم. اکنون FBI پاسخ من را داد. آن‌ها می‌گویند که هر اپلیکیشن یا محصول توسعه‌یافته در روسیه می‌تواند یک تهدید ضد اطلاعاتی باشد.

ویل استرافاچ، مدیرعامل شرکت امنیت موبایل Guardian، برای اولین‌بار اپلیکیشن FaceApp را در ماه ژوئیه تحلیل کرد. او درباره‌ی بیانیه‌ی FBI واکنش نشان داد و نوشت:

ما هیچ مدرکی دال بر فعالیت‌های مخرب در FaceApp پیدا نکردیم. تنها برخی روش‌های توسعه‌دهندگی بی‌نظم در کدهای آن دیده می‌شوند که با پیام‌های پاپ‌آپ قابل تشخیص هستند. هیچ مدرکی مبنی بر تهدید خارجی امنیتی در این اپلیکیشن وجود ندارد. ادعاهایی که FBI مطرح می‌کند،‌ برای توسعه‌دهنده‌های خارجی مصداق بارز بی‌عدالتی هستند.

FBI هیچ اظهارنظری درباره‌ی صحبت‌های ویل نداشته است.

محققان امنیتی هیچ مدرکی مبنی بر تهدید امنیتی در FaceApp پیدا نکرده‌اند

باوجود اینکه محققان امنیتی هیچ مدرکی از فعالیت‌های خراب‌کارانه در اپلیکیشن FaceApp پیدا نکرده‌اند، FBI بیش از خود اپلیکیشن، درباره‌ی منبع و کشور و توسعه‌دهنده‌ی آن نگرانی دارد. اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا در نامه‌ی خود هیچ مدرکی برای اثبات فعالیت‌های جاسوسی یا تأثیرگذاری و دست‌کاری در انتخابات ارائه نکرد.

روسیه قوانینی برای حفظ داده در داخل مرزهای خود دارد. این قانون به دولت کشور اجازه می‌دهد تا داده‌های شهروندان روسی را از شرکت‌های فعال در داخل مرزهای کشور تقاضا کند. FBI در نگرانی خود پیرامون FaceApp به سیستم‌های جست‌وجوی عملیاتی روسیه هم اشاره می‌کند؛ سیستم‌هایی که به آژانس‌های امنیتی اجازه می‌دهند تا گزارشی از ارتباطات را از اپراتورهای ارائه‌دهنده‌ی اینترنت تقاضا کنند.

russia

اداره‌ی تحقیقات فدرال آمریکا علاوه بر موارد بالا، اطلاعات نادرست را به‌عنوان نگرانی پیرامون FaceApp مطرح می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم این اپلیکیشن تصاویر کاربران را جمع‌آوری می‌کند که شاید برای دست‌کاری در اطلاعات به‌کار رود. آمریکایی‌ها همیشه روسیه را به دست‌کاری در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ متهم می‌کنند. به‌ همین‌ دلیل آن‌ها مجددا نگران هستند که رویکردی مشابه در انتخابات سال ۲۰۲۰ نیز رخ دهد.

شایان ذکر است، FaceApp تاکنون هیچ اظهارنظری پیرامون اتهام‌های وارد شده نداشته است. البته آن‌ها در گذشته چندین بار هرگونه ارتباط با دولت روسیه را تکذیب کرده‌اند. توسعه‌دهنده‌ها می‌گویند که تصاویر پس از ۴۸ ساعت از سرورها حذف می‌شوند و داده‌ی کاربران در داخل کشور ذخیره نمی‌شود.

تایسون در پایان نامه‌ی خود به سناتور آمریکایی می‌نویسد:

اگر FBI تشخیص دهد که مقام‌های انتخاب‌شده‌ در دولت و مجالس، نامزدها، کمپین‌های انتخاباتی و حزب‌های سیاسی هدف عملیات‌های تأثیر خارجی شامل FaceApp هستند، ارائه‌ی هشدارهای لازم را به‌همراه تحقیقات و شروع عملیات واحد Foreign Influence Task Force اجرا می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع