اسنپدراگون ۸۶۵ در مقابل اسنپدراگون ۸۵۵: تفاوت این دو تراشه چیست؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کوالکام به‌تازگی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ رونمایی کرده و در ادامه به بررسی تفاوت‌ها و رقابت بین این تراشه و اسنپدراگون ۸۵۵ خواهیم پرداخت.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ به‌تازگی رونمایی شده؛ تراشه‌ای که قلب تپنده‌ی پرچمداران سال آینده خواهد بود. از سوی دیگر اسنپدراگون ۸۵۵ یک مدل قابل اعتماد بوده و بیشتر پرچمداران امسال مجهز به این تراشه بودند.

کوالکام با استفاده از اسنپدراگون ۸۶۵ عملکردهای پردازنده، پردازنده گرافیکی و هوش مصنوعی را بهبود بخشیده و دستاوردهای گسترده‌ای را ارائه کرده است. همچنین این تراشه از جدیدترین هسته‌های Cortex A77 مبتنی بر معماری ARM بهره برده و در عملکرد پردازنده شاهد ۲۰ درصد بهبود عملکرد خواهیم بود. فرکانس‌ها در این تراشه نسبت به مدل‌های قبلی تغییری نداشته‌اند اما با این حال هسته‌های Cortex A77 عملکرد بهتری را به ارمغان آورده‌اند. به‌طور کلی اسنپدراگون ۸۶۵ در تمامی بخش‌های کلیدی، عملکرد و دستاوردهای بهتر و قابل‌توجه‌تری را نسبت به اسنپدراگون ۸۵۵ ارائه کرده است.

اسنپدراگون

در ادامه بخوانید:

پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 650 در تراشه‌ی جدید کوالکام از همان معماری تراشه‌های سال گذشته بهره برده اما این پردازنده‌ی گرافیکی جدید با وجود هسته‌های بیشتر، از عملکرد بهتری برخوردار شده است. کوالکام همچنین در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ درایورهای قابل ارتقایی را مانند انویدیا و AMD ارائه کرده که این قابلیت منجر به ارائه‌ی تصاویری بهتر خواهد شد. اسنپدراگون ۸۶۵ با پنل‌های ۱۴۴ هرتز سازگار بوده و پیش‌بینی می‌شود که در آینده شاهد نمایشگرهایی با پنل‌های ۱۴۴ هرتز مخصوصا از سوی سامسونگ باشیم.

تراشه‌ی جدید کوالکام سازگار با حسگر عکاسی ۲۰۰ مگاپیکسلی بوده که این پیشرفت بزرگی نسبت به پشتیبانی ۴۸ مگاپیکسلی در تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ بوده است. درواقع اسنپدراگون ۸۶۵ به گوشی‌های هوشمند، امکان عکسبرداری با وضوح بالاتری را خواهد داد و شاهد پیشرفت در زمینه‌ی عکاسی گوشی‌های هوشمند خواهیم بود.

اسنپدراگون ۸۶۵ همچنین امکان فیلم‌برداری 8K با سرعت ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه و فیلم‌برداری 4K با سرعت ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه را فراهم خواهد کرد. اما یک نکته‌ی قابل‌توجه دیگر در این تراشه فیلم‌برداری نامحدود 720p با سرعت ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه بوده است.

با وجود تراشه‌ی Hexagon 698 شاهد دستاورد بزرگی در این تراشه هستیم که عملکرد آن نسبت به مدل Hexagon 690 در اسنپدراگون ۸۵۵ تا دوبرابر بیشتر بوده است.

نکته‌ی جالب در این تراشه این است که هیچ مودم یکپارچه‌ای در اسنپدراگون ۸۶۵ وجود ندارد و در عوض کوالکام از یک مودم خارجی Snapdragon X55 5G استفاده کرده است. درواقع کوالکام همراه‌با فروش اسنپدراگون ۸۶۵، مودم X55 را نیز ارائه خواهد کرد. در نهایت باید تا اوایل سال ۲۰۲۰ صبر کنیم تا دستگاه‌هایی مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ عرضه شود.

مشخصات اسنپدراگون ۸۶۵ اسنپدراگون ۸۵۵
پردازنده

۱× Kryo 585 با فرکانس ۲/۸۴ گیگاهرتز (Cortex A77)

۳× Kryo 585 با فرکانس ۲/۴۲ گیگاهرتز (Cortex A77)

۴× Kryo 585 با فرکانس ۱/۸۰ گیگاهرتز (Cortex A55)

۱× Kryo 485 Gold با فرکانس ۲/۸۴ گیگاهرتز (Cortex A76)

۳× Kryo 485 Gold با فرکانس ۲/۴۲ گیگاهرتز (Cortex A76)

۴× Kryo 485 Silver با فرکانس ۱/۸۰ گیگاهرتز (Cortex A55)

پردازنده‌ی گرافیکی

Aderno 650

بهبود ۲۰ درصدی

Aderno 640
نمایشگر 4K، QHD با پشتیبانی از پنل ۱۴۴ هرتز 4K
حافظه

۱۶ گیگابایت به بالا

LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

LPDDR5 با فرکانس ۲۷۵۰ مگاهرتز

۱۶ گیگابایت به بالا

LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

مودم Snapdragon X55 LTE Cat 24 5G (خارجی)

Snapdragon X24 LTE Cat 20 

Snapdragon X50 5G (خارجی)

پردازنده سیگنال تصویر (ISP) پشتیبانی از حداکثر حسگر ۲۰۰ مگاپیکسل  پشتیبانی از حداکثر حسگر ۴۸ مگاپیکسل
ویدئو

8K با ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه

4K با ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه

720p با ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه نامحدود

دالبی ویژن، HDR10+، HDR10

4K با ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه

720p با ۴۸۰ فریم‌بر‌ثانیه نامحدود

HDR10+

اتصالات

 وای فای ۶

بلوتوث ۵/۱

وای فای ۶

بلوتوث ۵/۰

هوش مصنوعی Hexagon 698 Hexagon 690
شارژ

فناوری شارژ سریع ۴+

شارژ سریع هوش مصنوعی

فناوری شارژ سریع ۴+
لیتوگرافی ۷ نانومتری ۷ نانومتری

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع