شبکه ملی اطلاعات؛ زندانی به وسعت ایران

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – صحبت های رییس جمهور در رابطه با اینترنت ملی در صحن مجلس سبب شده موجی در شبکه های احتماعی راه بیفتد. به اعتقاد بسیاری، تقویت شبکه اطلاعات به معنی زندانی به وسعت کل ایران است.

رئیس جمهور دیروز و همزمان با تقدیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ ضمن اعلام گزارشی از وضعیت رشد پهنای‌باند که از زمان آغاز دولت یازدهم شروع شده است، افزود که دولت او به دنبال تقویت شبکه ملی اطلاعات است تا مردم برای رفع نیاز‌های خودشان دیگر به خارج نیاز نداشته باشند!

حسن روحانی با اشاره به ویژگی‌های بودجه سال ۱۳۹۹ گفت: «اصول سیاست‌های ما در بهداشت و درمان، آب، محیط زیست، کشاورزی، برق، ریل و ارتباطات که پهن باند و شرایط ارتباطی نسبت به آغاز دولت یازدهم قدرت آن ۲۰ برابر شده است. بنابراین ما این روند را ادامه می‌دهیم و ان‌شالله در زمینه اینکه ما بتوانیم شبکه ملی اطلاعات داخلی را آنچنان تقویت کنیم که مردم بتوانند برای نیازمندی‌های خود، نیازی به خارج نداشته باشند. این دستور را ان‌شالله در شورای عالی فضای مجازی پیگیری می‌کنیم، به امید خدا مردم ما شرایط بهتری را لمس خواهند کرد.»

این صحبت‌های رییس جمهور کشور به مذاق خیلی ها خوش نیامده و در شبکه های اجتماعی نگرانی بزرگ قطعی دوباره اینترنت  موج می زند. نگرانی که هنوز در ادمه قطعی اینترنتی که اواخر آبان ماه گریبان افراد و کسب و کارها را گرفت و هنوز هم استرسش ذره ای کم نشده است.

کاربری در این رابطه نوشته است: «پس از حل اقتصاد نوبت به ‎#شبکهملیاطلاعات رسید روحانی وعده داد:

شبکه ملی اطلاعات را آن چنان تقویت کنیم که مردم نیازی به خارج نداشته

پ.ن:از وقتی این وعدشو شنیدم، دارم مثل بید به خودم میلرزم

به نظرتون قراره چه بلایی سر شبکه ملی اطلاعات بیاد؟»

کاربر دیگری نظر خود را با این جملات به اشتراک گذاشته است: « سخنان ‎#رئیسجمهور در مورد نسبت ‎#شبکهملی_اطلاعات و ‎#اینترنت، تاسف آور و حیرت انگیز بود. هیچ چیز مانند سخنان نامعقول حکمرانان مردم را نسبت به آینده کشور ناامید نمی کند.»

کاربر دیگری نوشته است: «تلاش مسئولین محترم کشور برای از بین بردن اندک امید باقیمانده در دل مردم ستودنی است… علی برکت اله..»

از مطرح شدن دوباره این صحبت‌ها افزاد بیشتری رو به مهاجرت آورده و درصدد ترک کشور هستند.

کاربری در این رابطه نوشته است: «‏هر مسئولی گفت «‎#شبکهملیاطلاعات به معنای قطع دسترسی مردم به اینترنت نیست» بالافاصله از او بپرسید: «در این شبکه ملی مطلوب شما، آیا «دسترسی» عموم مردم به پلتفرم های بزرگ (گوگل،جیمیل، واتس‌آپ و..) برقرار است؟» بدون پاسخ صریح به این سوال هر بحثی بی‌فایده است.»

کاربری دیگری نوشته است: «#شبکهملیاطلاعات یعنی زندانی به وسعت ایران»

در زمان قطع اینترنت در اواخر آبان‌ ماه و اتصال اینترنت ثابت بعد از ۷ روز و اینترنت همراه بعد از نزدیک ۱۱ روز، مقامات وزارت ارتباطات اعلام کردند که به کمک شبکه ملی اطلاعات توانسته‌اند به بخش قابل توجه‌ای از نیاز کاربران به استفاده از سرویس‌های آنلاین پاسخ دهند. در همین زمینه وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود که قطع یک هفته‌ای اینترنت به دستور شورای امنیت کشور فرصت خوبی بود تا ادعای این وزارتخانه مبنی بر اجرای ۸۰ درصدی این شبکه در کشور ثابت شود.

محمدجواد آذری جهرمی تاکید کرده بود که قطع اینترنت در سراسر کشور فرصتی بود که ادعاهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه اجرای سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات دیده شود. وی اعلام کرد: «مشخص شد که با استفاده از شبکه ملی اطلاعات خدمات پایه وجود دارد.» امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات پس از اتصال دوباره اینترنت در توییتی اعلام کرد برای جلوگیری از عادی سازی قطع اینترنت در حال تهیه لایحه ویژه در این زمینه‌ هستند. توییتی که بسیاری از کاربران را به واکنش واداشت و بسیاری بر این باور بودند تدوین و تصویب این لایحه‌ به معنی ایجاد شرایط قانونی‌ برای قطع اینترنت در کشور است.

اما دیروز پس از صحبت‌های رییس جمهوز موج بزرگتری از ناامیدی گریبان تمام کسب و کارها و افراد را گرفته است و همه در پاسخ به این سوال مانده اند که قرار است در آینده چه اتفاقی بیفتد و این ماجرا ختم به کجا خواهد شد؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع