حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

علت تغییرات اقلیمی زمین در گذشته

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

چه چیزی سبب سرمایش سریع زمین در ۱۲ هزار و ۸۰۰ سال پیش شد؟ در خلال تنها چند سال، دمای میانگین این کرهٔ خاکی به‌شدت افت پیدا کرد و منجر به این شد که در برخی نواحی در نیمکرهٔ شمالی، دمای هوا به حداکثر ۱۴ درجهٔ فارنهایت برسد.

 

به گزارش تک تایمز و به نقل از Space، این رخداد اقلیمی که در میان دانشمندان به یانگر درایاس (Younger Dryas) موسوم است، نشانگر آغاز یک افول در جانداران عصر یخی بود؛ همچون ماموت‌ها و دایناسورها که سرانجام منجر به انقراض بیش از ۳۵ نوع حیوان در سرتاسر آمریکای شمالی شد.

اگرچه این مسأله اختلاف‌نظرهای زیادی با خود به‌همراه دارد، اما برخی از پژوهشها نشان می‌دهند که این تغییرات زیست‌محیطی، منجر به کاهش جمعیت اهالی آمریکای شمالی نیز شده‌اند.

 

دلایل زمین‌شناختی معمول، علت این رویداد را ناکامی سدهای یخی در جلوگیری از پر شدن دریاچه‌های آمریکای شمالی و ورود ناگهانی و بسیار زیاد آب تازه به اقیانوس اطلس شمالی می‌دانند. بدین‌ترتیب، ورود آب تازه، زمینه‌ساز سرمایش اقلیم شد.

 

تغییرات اقلیمی زمین




از سوی دیگر، برخی از زمین‌شناسان به فرضیه‌ای موسوم به «برخورد» اشاره می‌کنند. منظور آنها، برخورد دنباله‌دار یا سیارکی است که ۱۲ هزار و ۸۰۰ سال پیش رخ داد و سبب رویدادهای اقلیمی ناگهانی شد. این فرضیه در کنار پشتیبانی از درهم‌گسیختگی در صفحات یخی و از بین بردن جریان‌های اقیانوسی، همچنین بیان می‌کند که برخورد فرازمینی نیز از طریق ایجاد فوران آتش در جنگلها که دود آنها سبب انسداد نور خورشید می‌شد، باعث یک «زمستان برخوردی» گردید. بدین‌شکل، این فرضیه علت سرمایش زمین را پدیده‌ای فرازمینی می‌داند.

 

در سرتاسر زمین، دانشمندانی که به تحلیل اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و یخ‌ها می‌پردازند، به شواهدی مربوط به سوختن دست یافته‌اند؛ همچون زغال‌سنگ؛ آنهم درست در زمانی که یانگر درایاس وارد عمل شد. البته اینها نتایج طبیعی آتش‌سوزی‌های فاجعه‌باری هستند که می‌توان در پی برخورد فرازمینی انتظار داشت. در واقع، گفته می‌شود که نزدیک به ۱۰ درصد از جنگل‌ها و مراتع جهان در آن زمان از بین رفت.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع