ناسا قدرتمندترین راکتش را رونمایی کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

ناسا سرانجام پس از وقفه‌های متعدد هسته‌ی مرکزی راکت قدرتمند اسپیس لانچ سیستم را رونمایی کرد. این راکت فضانوردان ناسا را تا سال ۲۰۲۴ به سطح ماه بازخواهد گرداند.

جیم برایدنستاین، مدیر ناسا روز دوشنبه اعلام کرد این سازمان ساخت راکت غول‌پیکری را به‌پایان رسانده که قرار است فضانوردان آمریکایی را پس از نیم‌قرن به سطح ماه بازگرداند. برایدنستاین متعهد شد مأموریت بازگشت به‌ ماه با وجود وقفه‌های متعدد به‌وجودآمده در ساخت راکت یادشده، در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

راکت جدید ناسا که با عنوان اسپیس لانچ سیستم (SLS) شناخته می‌شود، با ۶۵ متر ارتفاع هم‌اندازه‌ی ساختمانی ۲۰ طبقه است و بلندترین راکتی محسوب می‌شود که تاکنون ساخته شده است. ناگفته نماند این سامانه‌ی پرتاب فضایی قدرتمندترین راکت موجود به‌شمار می‌آید و به‌نحوی طراحی شده است که پیش از جداشدن از کپسول سرنشین‌دار اوریون که مرحله‌ی فوقانی راکت است، به سرعت رکوردشکن ۲۳ ماخ دست یابد.

Space Launch System / اسپیس لانچ سیستم

تصویر هنری از اسپیس لانچ سیستم روی سکوی پرتاب

در ادامه بخوانید:

ساخت اسپیس لانچ سیستم تاکنون با تأخیرها و اضافه‌هزینه‌های متعدد همراه بوده است؛ به‌نحوی که نخستین پرتاب راکت ابتدا قرار بود در نوامبر ۲۰۱۸ به‌وقوع بپیوندد و هزینه‌ی تمام‌شده‌ی آن نیز با ۲۹ درصد افزایش از ۶/۲ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار افزایش یافته است.

مدیر ناسا درحالی‌که درمقابل هسته‌ی مرکزی غول‌پیکر و نارنجی‌رنگ اسپیس لانچ سیستم در کارخانه‌ی مونتاژ میشو در نیواورلئان ایستاده بود، لحظه‌ی رونمایی راکت را روز بسیار مهمی دانست و گفت:

ما در مسیر رسیدن به مأموریت آرتمیس ۳ و رساندن نخستین فضانورد زن و سپس مرد به قطب جنوب ماه در سال ۲۰۲۴، در حال پیشرفت چشمگیری هستیم.

طبق گزارش ارزیابی امسال، مأموریت آرتمیس ۱ احتمالا در ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد یا تیر ۹۹) انجام خواهد شد و نخستین آزمایش بدون سرنشین خواهد بود. ناسا قصد دارد به‌منظور استخراج یخ‌آب قمری که در سال ۲۰۰۹ کشف شد، در قطب جنوب ماه فرود بیاید تا از این ماده برای پشتیبانی از حیات و تجزیه به هیدروژن و اکسیژن و استفاده به‌عنوان سوخت راکت بهره گیرد.

Space Launch System / اسپیس لانچ سیستم

اجزای اسپیس لانچ سیستم (برای مشاهده تصویر در اندازه‌ی بزرگ روی آن کلیک کنید)

سازمان فضایی آمریکا بازگشتش به ماه را به‌عنوان پیش‌زمینه‌ای برای مأموریت بعدی به مریخ در دهه‌ی ۲۰۳۰ می‌داند. با‌این‌حال، موانع پیش‌ روی در مسیر بازگشت به ماه، تنها به هزینه‌های ساخت راکت محدود نمی‌شود. ناسا در سال ۲۰۱۹ برای ساخت و تکمیل اسپیس لانچ سیستم و کپسول مسافربری اوریون و برنامه‌ی سامانه‌های زمینی اکتشاف درحدود ۳۴ میلیارد دلار هزینه کرده است. پیش‌بینی می‌شود مجموع هزینه‌ها تا سال ۲۰۲۴ به بیش از ۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد. علاوه‌بر معضل هزینه‌ها، آینده‌ی مأموریت بازگشت به ماه در گرو تداوم پشتیبانی سیاست‌مداران کاخ‌سفید و نمایندگانی است که درنهایت، وظیفه‌ی تخصیص بودجه را برعهده دارند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع