حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

جاسازی قرص در کیک‌ها عمدی بوده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

مدیرکل نظارت برفرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت اعلام کرد جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک‌های ایرانی به‌صورت عمدی و برای تشویش اذهان عمومی بوده است.

چند روزی است اخبار مختلفی از جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک‌های برند ایرانی به گوش می‌رسد و نگرانی‌هایی را میان مردم ایجاد کرده است. ابتدا گفته می‌شد قرص‌ها در کیک‌‌های مدارس سه استان مشاهده‌اند اما آموزش و پرورش صدور بخشنامه به مدارس برای عدم استفاده از کیک‌های آلوده به قرص را تکذیب کرد و پیگیری این موضوع را به وزارت بهداشت واگذار کرد. تا اینکه وجود قرص و کپسول از سوی  وزارت بهداشت تأیید شد و محمد حسین عزیزی، مدیرکل نظارت بر فرآورده‌های غذایی وزارت بهداشت گفت:

جاسازی قرص و کپسول در برخی کیک‌های برند ایرانی به‌صورت عمدی و پس از کارخانه انجام شده و احتمالا یک اقدام برای تشویش اذهان عمومی بوده است. مواردی که گزارش شده شامل جاسازی قرص و کپسول‌های مختلف از جمله آنتی بیوتیک بوده که در داخل کیک‌های چند برند معروف جاسازی شده است.

وی در ادامه اضافه کرد بیشتر موارد در استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان بوده است و این‌طور که به‌نظر می‌رسد اقدامی عمدی بوده است زیرا پاکت‌های کیک‌ها باز شده و بعد قرص یا کپسول‌ها در کیک‌ها جاسازی شده‌اند. عزیزی گفت:

بعد از گزارش این موارد بازرسان در مغازه‌ها، انبارها و کارخانه‌ها موضوع را پیگیری کردند و هرچه در این مراکز کارتن‌ها و پاکت‌های کیک را بازکردند در هیچ‌کدام چیزی نبوده است و فقط در مواردی بوده که کیک باز شده، دست بچه‌ها و دانش‌آموزان دیده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدام عمدی و به منظور تشویش اذهان عمومی است و پلیس و نیروهای امنیتی در حال پیگیری موضوع هستند.

مدیر کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو تأکید کرد کیک‌هایی که در آن‌ها قرص‌ها و کپسول‌ها جاسازی شده از برندهای معروف بوده‌اند اما در کارخانه یا مغازه‌ها موردی از وجود قرص یا کپسول در کیک مشاهده نشده است. وی در مورد احتمال جاسازی قرص‌ها در خط تولید گفت:

در خط تولید این کیک‌ها مشکلی نبوده است چون امکان ندارد که قرص یا کپسول در فرایند تولید سالم بماند بنابراین ممکن است افرادی در  بیرون کارخانه این اقدام را انجام داده باشند و احتمال اینکه در کارخانه این اتفاق افتاده باشد بسیار بعید است. در مواردی که پاکت کیک بسته بوده قرص یا کپسولی دیده نشده و فقط در مواردی این قرص‌ها و کپسول‌ها دیده شده که پاکت کیک باز شده است.

این نوع کیک‌های مشکوک در استان تهران یا استان‌های شمالی دیده نشده و فقط در برخی استان‌های جنوبی از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان دیده شده است.

وی در ادامه اضافه کرد ممکن است افرادی عامدانه از داخل یا خارج به قصد خرابکاری این اقدام را انجام داده باشند که باید شناسایی شوند اما تاکنون هیچ موردی از مسمومیت یا فوت ناشی از مصرف این کیک‌ها گزارش نشده است. مواردی که این قرص‌ها و کپسول‌ها در کیک‌ها جاسازی شده بسیار کم بوده و حجم بالایی نبوده است. اصلا در کیک‌های پلمب در مغازه‌ها و فروشگاه‌ها این مشکل وجود ندارد و فقط در مواردی که کیکی خریداری شده و دست افراد بوده این موارد گزارش شده است. وی در پایان گفت:

مردم خیالشان راحت باشد کیک‌هایی که در مغازه وجود دارد، مشکلی ندارند و امکان ندارد کیک تولید در کارخانه‌ها این مشکل را داشته باشد و خود صاحبان برند این کیک‌ها نیز شاکی و پیگیر هستند.

قرص در کیک

شناسایی نوع قرص‌های جاسازی شده در کیک‌ها

ساسان فرشی حق‌رو، مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی، اعلام کرد قرص‌های درون کیک‌ها «استامینوفن» و «آنتی‌هیستامین» هستند. به‌گفته‌ی وی تاکنون بیش از ۳۰ آزمایش از سوی وزارت بهداشت روی کیک‌ها انجام شده است و هنوز ۱۰ آزمایش دیگر در دست انجام است؛ اما جدیدترین نتایج آزمایش‌های وزارت بهداشت روی این محصولات نشان می‌دهد که قرص‌ها از نوع استامینوفن و آنتی‌هیستامین بوده و تاکنون اثری از قرص‌های روانگردان و توهم زا در آن‌ها دیده نشده است. وی با تأکید بر اینکه در خط تولید کیک‌های آلوده به قرص مشکلی وجود نداشته است،‌ افزود:

اگر این قرص‌ها در خط تولید داخل کیک قرار داده شده بود، بعد از حرارت روکش کپسول آب می‌شد و قرص نیز به کلی از بین می‌رفت؛ بنابراین مشخص است که عده‌ای جعبه کیک را باز کرده و قرص‌ها را در آن جاسازی کرده‌اند. تاکنون کیک‌های آلوده به قرص در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان کشف شده و در ۱۲ برند مختلف مشاهده شده است.

در همین راستا دکتر کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت:

اینکه یک جسم خارجی در خط تولید بیش از ۱۰ شرکت تولید کیک خوراکی طی دو هفته و به‌صورت هم‌زمان جاسازی شود، آن‌هم به شکلی که این اتفاق متوجه یک یا دو  استان باشد، قطعا مشکوک است و باید از مراجع انتظامی پیگیری شود. نکته قابل‌توجه اما آن است که تولید کیک نیز در همان استان‌ها صورت نگرفته و از خارج از این استان‌ها به آنجا وارد می‌شود.

رئیس هیات مدیره‌ی کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نیز با تأکید بر اینکه جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد، از پلمب شدن چند انبار نگهدارنده‌ی کیک‌های آلوده به قرص خبر داد و گفت که اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد از بازار جمع‌آوری شده است.

جهانپور در آخرین گزارش خود در مورد وجود قرص و کپسول در برخی کیک‌های ایرانی گفت تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم، داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، ستیریزین، هیدروکسی زین، متوکلوپرامید و حتی بلیستر خالی بوده و به‌نظر می‌رسد ایجاد رعب و وحشت و تخریب وجهه‌ی صنایع غذایی به‌طور عام مورد هدف بوده است. وی گفت:

وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می‌دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید، در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته، بلکه تخریب وجهه‌ی کل صنعت غذا و شکلات کشور به‌عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است.

دکتر جهانپور افزود تاکنون گزارشی از شناسایی و بازداشت عاملین این اقدام در دسترس نیست؛ این موضوع فراتر از مأموریت حوزه‌ی سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسوول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده‌اند.

وی در پایان از اولیای مدارس و دانش‌آموزان و مصرف‌کنندگان خواست محصولات غذایی را صرفا از فروشگاه‌های معتبر تهیه کرده و هنگام خرید به سالم بودن بسته‌بندی و دستکاری نشدن بسته‌های محصولات دقت کنند. همچنین در صورت مشاهده‌ی هرگونه موارد مشکوک، در سراسر کشور مراتب را به سامانه تلفنی ۱۹۰ گزارش کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع