پردازنده کایرین 1020 با کدنام بالتیمور و لیتوگرافی 5 نانومتری عرضه می شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – تراشه پرچمدار جدید هواوی به نام کایرین 1020 سال آینده رونمایی می شود. این تراشه با لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده و عملکرد آن در مقایسه با کایرین 990 تا بیش از 50 افزایش پیدا می کند.   

اخبار مربوط به نسل بعدی پردازنده های پرچمدار هواوی یعنی کایرین 1020 روز‌به‌روز بیشتر می شوند (افشای اولین اطلاعات از چیپست کایرین 1020 هواوی). این پردازنده تا قبل از پاییز سال آینده عرضه نخواهد شد. وبسایت Weibo نیز به تازگی با نوشتن عبارت بالتیمور 5 نانومتری، وجود این پردازنده را تایید کرده است. در حال حاضر تنها دو مشتری برای فناوری 5 نانومتری وجود دارند، اپل و های‌سیلیکون. بنابراین می توان حدس زد که نسل بعدی پردازنده کایرین آماده ورود به مرحله tape-out است. باید خاطر نشان کرد که tape-out یکی از مراحل نهایی طراحی مدارهای الکتریکی به شمار می آید. ظاهرا مرحله tape-out تراشه های فعلی، به دو بخش قبل و پس از تایید تقسیم می شود. با این حال منابع متعددی می گویند که پردازنده های‌سیلیکون 5 نانومتری به طور رسمی از مرحله tape-out عبور کرده است.

از طرف دیگر، به نظر می رسد که تراشه قدرتمند کایرین 1020 از هسته های A77 مستقیما به هسته های A78 ارتقا پیدا کند. احتمالا تا تابستان سال آینده، اطلاعات دقیق تری درباره آن منتشر شود. 

کایرین 1020

شرکت چینی هواوی طبق معمول در فصل پاییز از پردازنده های پرچمدار کایرین جدید خود رونمایی می کند. گوشی های جدید هواوی یعنی سری میت 4  نیز به احتمال زیاد به تراشه کایرین 1020 مجهز خواهند بود.

صرف نظر از تاریخ عرضه، مهم ترین ویژگی تراشه جدید هواوی، توان بالای آن است. شایعات حاکی از آن هستند که کایرین 1020 حدود 50 درصد قدرتمند تر از کایرین 990 بوده که این موضوع در نوع خود بسیار جالب توجه است. حال آنکه افزایش توان اسنپدراگون 865 در مقایسه با نسخه 855 حداکثر حدود 25 درصد است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع