بنچمارک مربوط به تراشه‌های تایگرلیک اینتل در Geekbench رویت شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دو پردازنده با پیکربندی مشابه از سری تایگرلیک، در بنچمارک Geekbench در قیاس با سری U پردازنده‌های آیس‌لیک و کامت‌لیک امتیاز قابل قبولی به‌دست آوردند.

پردازنده‌های سری تایگرلِیک (Tiger Lake) اینتل، بار دیگر در بنچمارک Geekbench ظاهر شده و عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای آن‌ها در قیاس با پردازنده‌های موجود مورد توجه قرار گرفت. انتظار می‌رود پردازنده‌های خانواده‌ی تایگرلیک طی سال آینده به بازار عرضه شده و معماری جدیدی داشته باشد. معماری پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع در تراشه‌های مذکور نیز، جدیدترین معماری Xe به کار رفته در پردازنده‌های اینتل خواهد بود.

پیش‌تر نیز سری Y از پردازنده‌های تایگرلیک در بنچمارک Geekbench ظاهر شده بود. داده‌های مربوط به این سری از پردازنده‌ها باتوجه به امتیاز پایینشان، چندان جالب توجه نبود. با این حال اطلاعات مذکور نشان می‌دادند که حافظه‌ی کش در پردازنده‌های سری تایگرلیک از نو بازطراحی خواهد شد. داده‌های جدیدی که توسط حساب کاربری TUM_APISAK در توییتر مشاهده شده، نشان می‌دهد توان طراحی حرارتی در تراشه‌های جدید اینتل بهینه شده و مابین ۱۵ تا ۲۵ وات خواهد بود.

در ادامه بخوانید:

اطلاعات جدید منتشرشده از سری U نشان می‌دهد، پیکربندی هر دو پردازنده از سری تایگرلیک اینتل مشابه بوده و هر دوی آن‌ها ۴ هسته و ۸ رشته‌ خواهند داشت. فرکانس پردازشی پایه در این تراشه‌ها ۱٫۲ گیگاهرتز است. پردازنده‌های سری تایگرلیک به ازای هر هسته، ۳ مگابایت حافظه‌ی کش سطح ۳ (L3) و ۱٫۲۵ مگابایت حافظه‌ی کش سطح ۲ (L2) دارند. این بدان معنی است که تراشه‌های یادشده در کل ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 و ۵ مگابایت حافظه‌ی کش L2 دارند.

از نظر عملکرد، امتیاز پردازنده‌های سری U تایگرلیک تقریبا مشابه است. یکی از تراشه‌های مذکور ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم LPDDR4 داشته و دیگری ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع DDR4 SODIMM دارد. پیکربندی ۱۶ گیگابایتی در عملکرد تک‌هسته‌ای امتیاز ۱۱۶۲ و در عملکرد چندهسته‌ای، امتیاز ۴۰۴۷ را در بنچمارک Geekbench کسب کرده است. نوع ۸ گیگابایتی نیز عملکرد بهتری داشته و در پردازش تک‌هسته‌ای امتیاز ۱۱۸۹ و در چندهسته‌ای امتیاز ۴۲۷۴ را به‌دست آورده است. امتیاز هر دو پردازنده بالاتر از سری Y تایگرلیک است. امتیاز مربوط به سری Y یک ماه پیش در Geekbench رویت شد. این تراشه‌ها هنوز در مراحل توسعه و آزمایش قرار دارند.

پردازنده پردازنده‌ی سری U آیس‌لیک  Core i7-1065G7 پیکربندی اول از سری U پردازنده‌های تایگرلیک اینتل پیکربندی دوم از سری U پردازنده‌های تایگرلیک اینتل اینتل کامت‌لیک Core i7-10710U  سری Y پردازنده‌های آیس‌لیک اینتل
لیتوگرافی +10nm ++10nm ++10nm +++14nm ++10nm
تعداد هسته‌ها/رشته‌ها ۴/۸ ۴/۸ ۴/۸ ۶/۱۲ ۴/۸
فرکانس پردازشی پایه ۱٫۵۰ گیگاهرتز ۱٫۲ گیگاهرتز ۱٫۲ گیگاهرتز ۱٫۶۰ گیگاهرتز ۱٫۲ گیگاهرتز
امتیاز هنگام پردازش تک‌هسته‌ای ۱۲۳۳ ۱۱۸۹ ۱۱۶۲ ۱۱۱۰ ۱۴۶
امتیاز هنگام پردازش چندهسته‌ای ۴۷۵۷ ۴۲۷۴ ۴۰۴۷ ۴۲۴۹ ۵۲۹

در قیاس با برخی از پردازنده‌های موجود از جمله سری U تراشه‌های ۱۴ نانومتری کامت‌لیک (Comet Lake) و سری U پردازنده‌های ۱۰ نانومتری پلاس (+10nm) آیس‌لیک (Ice Lake)، پردازنده‌های جدید تایگرلیک از سری U عملکرد امیدوارکننده‌ای را نشان می‌دهند. سریع‌ترین عضو از خانواده‌ی کامت‌لیک یو تحت مدل Core i7-10710U با ۶ هسته و ۱۲ رشته و فرکانس پردازشی بیشترِ ۱٫۶۱ گیگاهرتزی، در پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بالاتر از سری U تایگرلیک ایستاده است. پردازنده‌ی سری U آیس‌لیک با مدل Core i7-1065G7 نیز عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای بهتری دارد، اما سرعت کلاک آن بالاتر بوده و ۱٫۵ گیگاهرتز است. علاوه بر این، امتیاز بالاتر تک‌هسته‌ای برای پردازنده‌های سری U تایگرلیک قابل دسترس بوده و این پردازنده‌ها با لیتوگرافی ++10nm در فرکانس پردازشی ۱٫۵ گیگاهرتزی به‌راحتی عملکرد بهتری از تراشه‌های آیس‌لیک خواهند داشت.

پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌های سری تایگرلیک در سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار شده و معماری آن‌ها متحمل تغییرات چشم‌گیری باشد. اول اینکه معماری هسته‌های پردازشی در این سری از تراشه‌ها به‌جای Sunny Cove، معماری جدیدتر Willow Cove خواهد بود که هم‌اکنون نیز در پردازنده‌های سری آیس‌لیک مورد استفاده است. حافظه‌ی کش در سری تایگرلیک همان‌گونه که پیش‌تر گفته شد، بازطراحی شده و همچنین بهینه‌سازی‌های جدیدی در سطح ترانزیستورها اعمال و ویژگی‌های امنیتی جدیدی به این سری از پردازنده‌ها اضافه خواهد شد. تغییرات مذکور به‌علاوه‌ی معماری گرافیکی Xe و لیتوگرافی ++10nm، سرعت کلاک بالاتری را نسبت به پردازنده‌های نسل پیشین با لیتوگرافی +10nm فراهم خواهد کرد.

اخیرا شایعات و بحث‌ها پیرامون استفاده از لیتوگرافی به کار رفته در محصولات تایگرلیک، یعنی ++10nm، در سری راکت‌لیک (Rocket Lake) که پیش‌تر با لیتوگرافی نسل سوم ۱۴ نانومتری (+++14nm) بودند شدت گرفته است. شواهد غیرقابل‌انکاری دراین‌زمینه وجود دارد، اما باتوجه به اینکه عرضه‌ی محصول مذکور در نقشه‌ی راه اینتل، برای سال ۲۰۲۱ هدف‌گذاری شده است، هیچ بیانیه‌ی رسمی از طرف اینتل در این مورد منتشر نشده است. با این حال چون نقشه‌ی راهی که اینتل پیش‌تر منتشر کرده، مربوط به پشتیبانی از ویژگی‌های جدید در محصولات قدیمی است، ممکن است پردازنده‌های آینده‌ی راکت‌لیک از معماری هسته‌ی Willow Cove استفاده کنند که با لیتوگرافی ++10nm برای پلتفرم‌های قابل‌حمل طراحی شده‌ است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع