اعتماد کاربران بیدود همانند هوای تهران پر از گرد و غبار است!

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – در حالی که هر روز آلودگی هوا بیش از پیش نفس کشیدن را سخت تر می کند، جای خالی دوچرخه های نارنجی بیدود در پایتخت بیش از گذشته به چشم می آید.

آذر ماه سال گذشته، حدود یک سال پیش بود که دوچرخه های نارنجی پایتخت کار خود را رسما آغاز کردند و در جای جای شهر قرار گرفتند.

دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به همت یکی از استارتاپ‌ها و با هماهنگی شهرداری تهران استارت کار خود را زد. بیدود استارتاپ دوچرخه‌سواری اشتراکی بود که برای استفاده از آن، کاربران پس از نصب اپلیکیشن بیدود باید مبلغ ۱۵۹ هزار تومان را به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌کردند، البته اگر کاربران از استفاده و عضویت در بیدود منصرف می‌شدند، این پول به حساب آن‌ها برمی‌گشت.

اما مدتی است استفاده از بیدود متوقف شده است. در حالی که این طرح برای مبارزه با آلودگی بود، همانند بسیاری از طرح ها متوقف شد. دوچرخه های بیدود بدرودی بلند بالا گفته و شهر را ترک کردند.

شروع این اتفاق مربوط به حواشی افزایش قیمت بنزین و اعتراضات درباره همین مساله بود که حتی در ادامه باعث قطع اینترنت هم شد. در ادامه گفته شد به دلیل اغتشاشات اخیر، این دوچرخه‌ها از سطح شهر جمع‌آوری شده تا مانع از آسیب رسیدن به آن‌ها شود اما با آرام‌ شدن اوضاع شهر باز هم خبری از این دوچرخه‌های نارنجی در ایستگاه‌ها نبود.

در حالی که بیدود در نهایت بعد از کش و قوس های فراوان با ارسال پیامی به کاربران خود از رایزنی با شهرداری خبر داد؛ شهردار تهران در این رابطه گفت: «استقرار ایستگاه‌های کرایه دوچرخه در سطح شهر تهران، بیدود کار بسیار خوبی بود که اکنون متوقف شده و البته مردم نیز پیگیری‌های ویژه‌ای برای کارکرد مجدد این دوچرخه‌ها دارند اما علت اصلی توقف، تغییر نرم‌افزار این دوچرخه‌ها بود چرا که آنها QR کدهایی دارند که فرد می‌توانست در هر جا و هر نقطه‌ای، این دوچرخه‌ها را رها کرده و به مسیر خود ادامه دهد.

در حال کمک به این مجموعه هستیم تا مجدد کرایه دوچرخه‌ها به سطح شهر تهران برگردد ضمن اینکه مسیر تردد خاص و ویژه‌ای نیز برای آنها طراحی شده و در حال توسعه است.

همه تهران را نمی‌توان با دوچرخه طی کرد، اما ما می‌خواهیم شرایطی را فراهم کنیم که حداقل افراد از درب منزل تا رسیدن به اولین ایستگاه مترو بتوانند با دوچرخه راه را بپیمایند.»

اما مروری بر صفحات اجتماعی نشان می دهد کاربران از این روند دل خوشی ندارند و اعتراضات زیادی در این زمینه به چشم می خورد.

در حالی که انتظار می رفت حداقل در روزهایی که آلودگی در اوج خود قرار دارد، ترتیبی در رابطه با بازگشت هرچه سریع تر دوچرخه ها انجام گیرد، کاربران نیز اعتراضات خود را به شکل متفاوتی به اشتراک گذاشته اند.

کاربری در این رابطه نوشته است: «او رفت و تمام شهر را دود گرفت. دیر آمد و حال خلق را زود گرفت. بیدود که دود می گرفتی همه عمر دیدی که چگونه دود بیدود گرفت…!»

کاربر دیگری نوشته است: «‏آقا این بیدود چی شده؟ چرا دوچرخه‌هاش نیست؟ یه سرچ زدم انگار گفتن دخل و خرج نمیخونه. صحت داره؟ من خیلی دوستشون داشتم.»

کاربر دیگری نیز این توییت را به اشتراک گذاشته است: «‏دوچرخه های ‎#بیدود که داشت فرهنگسازی خوبی در راستای کاهش استفاده وسایل نقلیه می کرد، بعد از اتفاقات اخیر، دود شد رفت هوا! یه مسئله که مفید سریع تو این مملکت به عزاش مینشینند.»

اما عده زیادی از کاربران در رابطه با بلوکه کردن هزینه خود توسط بیدود معترضند و در این رابطه توییت های زیادی خودنمایی می کند.

کاربری در این رابطه نوشته است: «‏بدهکاری بیدود و شهرداری به دست‌کم ۳۰ هزار نفر. بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران گفته مردم حدود ۵ میلیاردتومان ودیعه در حساب بیدود دارند. حداکثر ودیعه ۱۵۹هزارتومان است؛ یعنی دست‌کم ۳۰ هزار تهرانی از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کردند و این‌روزها طلبکار شهرداری و شرکت بیدود هستند.»

کاربر دیگری در این رابطه نوشته است: «شرکت ‎#بیدود از ۳۵ هزار کاربر خود هر کدام ۱۵۹ هزار تومان ودیعه گرفت و قول داد هر زمان که خواستند پس بدهد. حالا شرکت ظاهرا تعطیل شده و دوچرخه‌ها از سطح شهر جمع شده، اما کسی پاسخگوی پول مردم نیست! ‎#شهرداری_تهران کاری میکند یا باز ملت باید منتظر باد و باران باشند؟»

کاربری نیز توییتی با این مضمون را به اشتراک گذاشته است: «‏بزرگترین سود رو این چند هفته ‎#بیدود کرد که دوچرخه و سرویسی ارائه نمیکنه و نفری ۱۵۰‌ هزار تومن پول رو خوابونده تو بانک سودش رو میگیره. به همین‌ سادگی میشه پول درآورد توی کشوری که بانکش ۲۰ درصد سود میده.»

کاربر دیگری نیز در رابطه با سلب اعتمادی که با این حرکت بیدود شکل گرفته، نوشته است: « وقتی یادم میفته با چه بدبختی‌ ودیعه رو از ‎#بیدود گرفتم فقط این بهم تداعی میشه هیچ استارت‌آپی که ودیعه میگیره رو استفاده نکنم.. اعتماد رو از بین بردی ‎#بیدود.»

کاربری نیز در این رابطه نوشته است: ‏«سالی که نکوست از بهارش پیداست. میدونید که یکی از شیوه‌های مرسوم در کسب سود اینه که مبالغ کم را در تعداد بالا از مردم بگیری! یادتونه اولش هم چقدر با تاخیر و پرماجرا شروع شد؟!»

با تمام این اوصاف وضعیت این روزهای بیدود نیز همانند هوای تهران پر از گرد و غبار است. گرد و غباری که نفس را برای شهروندانش سخت کرده و در نهایت بسیاری از شهروندان گله مند از اعتمادی که خدشه دارش کرد، به مسیرشان ادامه می دهند.

باید منتظر ماند و دید در ادامه آیا شاهد بازگشت دوچرخه های نارنجی به سطح شهر خواهیم بود یا بیدود با بازگرداندن پولی که از کاربران دریافت کرده، برای همیشه به مسیر خود خاتمه می دهد؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع