حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

رونمایی سامسونگ از حسگر 108 مگاپیکسلی برای گوشی های هوشمند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – سامسونگ از یک حسگر 108 مگاپیکسلی برای گوشی های هوشمند رونمایی کرد. این سنسور، ISOCELL Bright HMX نام دارد.

پیشرفت‌های فناوری موبایل در سال‌ های اخیر در حوزه های متنوعی از کارآمدی تا عملکرد هوشمند، توانسته مزایای بسیاری را در اختیار کاربران قرار دهد. اما یک قابلیت که کاربران همیشه اهمیت بسیار زیادی به آن می دهند، پیشرفته‌تر شدن دوربین است. شرکت سامسونگ هم از این مسئله کاملا آگاه بوده و همواره تلاش می‌ کند تا پیشرفته‌ ترین فناوری‌ های دوربین را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

در همین راستا، سامسونگ حسگر ISOCELL Bright HMX خود را با رزولوشن 108 مگاپیکسل به عنوان اولین حسگر بالای 100 مگاپیکسل در صنعت گوشی‌ های هوشمند معرفی کرد. این حسگر 108 مگاپیکسلی که دقتی در حد دوربین های حرفه‌ای متوسط دارد، نه تنها تصاویری بسیار دقیق را ثبت خواهد کرد، بلکه این دقت و کیفیت را در شرایط متفاوت و حتی نامناسب نور هم حفظ خواهد کرد.

کیفیت دوربین‌ های حرفه‌ای در گوشی هوشمند

حسگر 108 مگاپیکسلی

بعد از توسعه حسگرهای تصویر 0.8 نانومتری توسط شرکت سامسونگ، حالا حسگر ISOCELL Bright HMX با دقت 108 مگاپیکسل به بازار عرضه می‎شود. این تعداد از پیکسل ها به دوربین شما امکان خواهد داد عکس‌هایی فوق العاده دقیق ثبت کند که حتی در حالت زوم و بزرگ کردن تصویر هم همان دقت اولیه را حفظ خواهند کرد. این حسگر تصویر از پیکسل‌ هایی با اندازه 0.8 نانومتر استفاده کرده و اولین حسگر موجود در صنعت موبایل است که اندازه 1.33/1 اینچی دارد. این قابلیت‌ ها باعث می‏ شود حسگر ISOCELL Bright HMX بتواند حتی در محیط‌ های کم نور هم نور بیشتری جذب کرده و در واقع در زمان ثبت عکس، بیشتر «ببیند». وجود این حسگر قدرتمند در محیط‌ های پرنور هم می‌ ‎تواند عکسی با دقت رنگ بسیار بالاتر با ثبت همه ظرافت‌ های محیط بگیرد.

فناوری ISOCELL Plus سامسونگ هم یکی دیگر از اجزای کلیدی در قدرت ISOCELL Bright HMX است. این فناوری پیشرفته برای تفکیک پیکسل می‎ تواند از دست رفتن نور را به حداقل رسانده و مانع از آلوده شدن هرکدام از پیکسل‌ های 0.8 نانومتری با رنگ پیکسل همجوار خود شود. این فناوری با ایجاد یک مانع حول هرکدام از پیکسل ها باعث می شود حسگرهای نورگیر پشتی یا همان BSIها هم از مشکل همیشگی خود یعنی کاهش کیفیت به دلیل اختلاط رنگی پیکسل‌ها در امان بمانند. مهندسان قبل از این تلاش کرده بودند یک مانع فیزیکی هم بین پیکسل‌ های همجوار ایجاد کرده و با تفکیک آن‌ها به افزایش نور جمع‌ آوری شده توسط میکرولنزها که توسط فوتودیود جذب می‏ شود کمک کنند، اما این کار هم نهایتا به از دست رفتن نور در سیستم منجر شد. فناوری ISOCELL Plus آن مانع فلزی را با یک ماده نوآورانه جایگزین می ‎کند که میزان هدررفت نور و انعکاس آن را به حداقل می ‎رساند. به این ترتیب فوتودیودها می ‎توانند نور بیشتری جذب کرده و عملکرد فوق دقیق، حتی با وجود کوچک بودن اندازه پیکسل‌ ها داشته باشند.

حسگری با بهترین عملکرد در هر شرایط نوری

حسگر 108 مگاپیکسلی

وقتی پیکسل‌ ها اطلاعات نوری را دریافت می ‎کنند، این اطلاعات قبل از تبدیل شدن به سیگنال دیجیتال، توسط مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC) در معرض یک بهره یا آمپلی‌ فایر سیگنال آنالوگ قرار می‌ گیرد. مقدار Native ISO تنظیمات اولیه دوربین است که برای رسیدن به بالاترین جزییات ممکن در هر تصویر تعیین شده است. انحراف از این تنظیمات می ‎تواند منجر به کاهش یا افزایش ناخواسته حساسیت به نور شود. اما اگر تنها از یک Native ISO استفاده شود، ممکن است در شرایط بسیار کم نور یا پرنور، عکس شما دچار نویز در تصویر شود.

سامسونگ با استفاده از فناوری Smart-ISO در حسگر جدید ISOCELL Bright HMX راهکاری را برای حل این مشکل ارائه است (که شامل استفاده از یک ISO پایین و یک ISO بالا می شود). با استفاده از این فناوری حسگر می ‎تواند بصورت هوشمند و بر اساس میزان نور صحنه، یکی از این دو ISO را انتخاب کرده و به این ترتیب تبدیل سیگنال نور به الکتریکی بهینه شده و دوربین در شرایط نوری متفاوت عملکرد بسیار مناسب تری خواهد داشت.

از همه مهمتر اینکه حسگر ISOCELL Bright HMX سامسونگ مسئله قدیمی «بهترین تنظیمات دوربین برای عکس گرفتن در محیط‌ های کم نور» را برای کاربران حل کرده است. در حالی که استفاده از پیکسل‌ های کوچک به افزایش رزولوشن تصویر کمک می‌ کند، بکارگیری پیکسل‌ های بزرگ هم بهترین راه برای افزایش توانایی حسگر در جذب نور است. لذا پیدا کردن حالت میانی بین این دو برای رسیدن به بهترین کیفیت در محیط‌های کم نور بسیار ضروری است و این جایی است که فناوری Tetracell سامسونگ مطرح می شود. در حسگر ISOCELL Bright HMX یک الگوریتم پیشرفته پیکسل‌ ها را متناسب با شرایط نور بازتنظیم کرده و خوشه‌ هایی از چهار پیکسل را به شکل تک پیکسل درآورده و در نتیجه پیکسل 0.8 نانومتری به پیکسل 1.6 نانومتری تبدیل می شود. حتی در این حالت هم تعداد پیکسل ها 100 میلیون عدد می شود که یعنی دقت ISOCELL Bright HMX در شرایط کم نور هم 27 مگاپیکسل خواهد بود که بسیار عالی است.

حسگر ISOCELL Bright HMX علاوه بر فراهم کردن یک فناوری مدیریت شرایط نور پیشرفته، دارای قابلیت فوکوس خودکار Super-PD برای فوکوس سریع و دقیق است. در نتیجه کاربران خواهند توانست از هردوی سوژه‌ های ثابت و متحرک عکس‌ هایی دقیق و واضح بگیرند، حتی اگر نور محیط بسیار کم باشد.

فوکوس‌ های خودکار معمولی نیازمند آن است که پردازنده بخش‌ های دارای کانتراست بالا را تشخیص داده و از یک روش آزمون و خطا برای رسیدن به بهترین فوکوس استفاده کنند. اما فوکوس خودکاری که در Super-PD ایجاد شده امکان تشخیص فاز دارد یعنی حسگرهای تصویر موبایل که به پیکسل‌ های PD دسترسی دارند فورا می ‎توانند فاصله از سوژه را تشخیص داده و بصورت خودکار بهترین فوکوس را انجام دهند.

با توجه به مجموع قابلیت‌ های تصویربرداری در محیط‌ های کم‌نور، پرنور و فوکوس خودکار، حسگر 108 مگاپیکسلی سامسونگ ISOCELL Bright HMX می‌ تواند تمامی لحظات خاص زندگی شما را با بالاترین کیفیت و در هر شرایطی ثبت کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع