اپلیکیشن ToTok یک ابزار جاسوسی برای دولت امارات است؟ – رسانه کلیک

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – یک منبع آمریکایی بدون افشای نام خود ادعا کرده که اپلیکیشن ToTok یک ابزار جاسوسی بوده که به وسیله دولت امارات صرفا جهت پیگیری و ردیابی فعالیت های کاربران طراحی شده است.  

بر کسی پوشیده نیست که بعضی اپلیکیشن های پیام رسان مورد حمایت مقامات دولتی هستند، اما برخی دیگر ممکن است به طور انحصاری برای جاسوسی افراد طراحی شده باشند. بر اساس توضیحات یک منبع آمریکایی بدون نام، اپلیکیشن ToTok در واقع یک ابزار نظارت کننده برای امارات متحده عربی است. طبق یک گزارش محرمانه، دولت امارات از ToTok برای پیگیری مکالمات کاربران، ردیابی مکان ها، شناسایی ارتباطات اجتماعی و نظارت روی رسانه ها استفاده می کند. اکثر کاربران این اپلیکیشن در امارات زندگی می کنند، اما ToTok در سایر نقاط جهان خصوصا ایالات متحده محبوبیت خاصی پیدا کرده است.

تاکنون تلاش های متعددی برای مخفی کردن ریشه های اپلیکیشن ToTok به انجام رسیده است. این برنامه تحت مالکیت بریج ساخته شده، اما این نام پوششی برای شرکت دارک متر است. دارک متر یک کمپانی جاسوسی سایبری بوده که به وسیله مقامات اطلاعاتی امارات متحده و کارمندان اسبق NSA و جاسوسان نظامی اسرائیلی اداره می شود. این اپلیکیشن همچنین به هوش مصنوعی Pax متصل بوده که باز هم به مقامات امارات مرتبط می شود.

تاکنون هیچ پاسخی در خصوص این ادعا از سوی بریج، امارات متحده عربی و CIA دریافت نشده، اما سازمان FBI به کاربران هشدار داده تا در هنگام کار با برنامه های پیام رسان، مراقب خطرات و آسیب پذیری های بالقوه باشند.  شرکت های اپل و گوگل، اپلیکیشن ToTok را از فروشگاه های خود حذف کرده اند. گوگل در این خصوص گفته که ToTok، سیاست های متعددی را نقض کرده و جایگاهی در پلی استور ندارد. اپل نیز در حال جستجوی مبدا این برنامه مخاطره آمیز است.

اپلیکیشن ToTok

با توجه به کاربرد این اپلیکیشن به وسیله انبوهی از کاربران، اطلاعات محرمانه بسیاری تاکنون لو رفته است. به علاوه روش اتخاذ شده توسط دولت امارات ماهیت ناخوشایندی دارد. به هر حال صحت این خبر بدین معنی است که امارات متحده عربی به شیوه ای موثر و بدون هیچ گونه نزاعی، میلیون ها نفر را متقاعد کرده تا اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار دهند.  

نمونه هایی مانند ToTok، اهمیت استفاده از برنامه های رمزگذاری شده را تایید می کنند. این گونه برنامه های ایمن نه تنها مانع نفوذ افراد خارجی می شوند، بلکه به توسعه دهندگان مربوطه نیز اجازه ردیابی فعالیت ها را نمی دهند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع