برنامه اوبر برای ایجاد سرویس تاکسی هوایی در سال ۲۰۲۳ در حال پیشرفت است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اوبر برای ایجاد سرویس تاکسی هوایی خود با Joby Aviation و ۶ شرکت دیگر همکاری می‌کند.

برنامه‌های بلندپروازانه‌ی اوبر برای راه‌اندازی سرویس تاکسی هوایی شهری به‌لطف استارتاپی بی‌نام‌ونشان و ثروتمند شتاب گرفته است. این شرکت گفته است بیش از یک دهه با Joby Aviation، شرکت فعال در حوزه‌ی هوافضا و مستقر در کالیفرنیا، روی هوانوردی الکترونیکی کار کرده‌ است. Joby Aviation اولین شرکت متعهد به زمان‌بندی افراطی اوبر برای رونمایی سرویس تاکسی پرنده‌‌اش تا سال ۲۰۲۳ است.

Joby محصول ذهن مخترعی با نام جوبن بِورت است؛ کسی که شرکت مذکور را در سال ۲۰۰۹ تأسیس کرد. Joby تا سال ۲۰۱۸ شرکتی گمنام بود؛ اما وقتی به‌صورت غافل‌گیرانه‌ای اعلام کرد از سرمایه‌گذاران مختلفی ازجمله اینتل و تویوتا و جت‌بلو (JetBlue) صدمیلیون دلار جمع‌آوری کرده، شرایط تغییر کرد. سرمایه‌گذاری‌ها به توسعه‌ی مالی نمونه‌ی اولیه از تاکسی‌های هوایی Joby کمک کرد که در حال انجام پروازهای آزمایشی در فرودگاه خصوصی این شرکت در کالیفرنیای شمالی است.

uber air taxi

در ادامه بخوانید:

برخلاف سایر شرکت‌ها که هم‌اکنون در حال ساخت هواپیماهای الکتریکی عمودپرداز (eVTOL) هستند، Joby سازوکار و فناوری‌های به‌کاررفته در پروژه‌ی خود را مخفی نگه داشته است. معدود رندرهای منتشرشده از این محصول هواپیمایی بدون سرنشین را با ۱۲ چرخانه (روتور) نشان می‌دهد که کابین آن برای چهار سرنشین جا دارد. بااین‌حال، سخن‌گوی شرکت مذکور، پیش‌تر هشدار داده بود محصولی که Joby مشغول کار روی آن است، محصولی کاملا جدید خواهد بود. شرکت مذکور تاکنون تصویری از نمونه‌ی اولیه‌ی این هواپیما منتشر نکرده است. 

در سال ۲۰۱۸، بلومبرگ مقاله‌ای از Joy منتشر کرد که در آن به جزئیات جالبی درباره‌ی پروژه‌ی این شرکت اشاره شده‌ بود. در این مقاله آمده است:

ما دو نفر اولین گزارشگرهایی بودیم که نسخه‌ی آزمایشی از نمونه‌ی اولیه‌ای را مشاهده کردیم که «راشل» نام گرفته است؛ زیرا چندین نفر از سازندگان زنِ آن [هواپیما] تا‌به‌امروز از این نام [برای هواپیما] استفاده کرده‌اند. خلبان برخاستی عمودی را مدیریت کرد و [ما] ۱۵ دقیقه در محیط بسته‌ای به طول ۱۵ مایل پرواز کردیم و به سلامت فرود آمدیم. پلتفرم تاکسی که قدرت خود را مدیون موتورهای الکتریکی و نرم‌افزار کنترلی پیچیده است، فناوری بین هواپیماهای کوچک و نوع بدون سرنشین است و هنگام برخاستن از زمین می‌تواند مستقیم به بالا پرواز کند. این پرنده می‌تواند با سرعتی دوبرابر بالگرد پرواز کند و تنها به‌اندازه‌ی کلونی از زنبورها صدا داشته باشد. جوبن بِورت می‌گوید روزی هزاران فروند از این کابین‌های هوایی مردم را بین شهرها جابه‌جا خواهند کرد و ترافیک [هوایی] سنگین‌تر از ترافیک متعارف [روی زمین] خواهد بود.

uber air taxi

اوبر می‌گوید قرارداد تجاری چندین‌ساله‌ای با Joby امضا کرده است که به‌موجب آن، سرویس تاکسی هوایی بدون سرنشین سریع، ایمن، مطمئن و مقرون‌به‌صرفه را برای بازارهای منتخب راه‌اندازی خواهد کرد. هیچ‌یک از شرکت‌ها شرایط قرارداد را فاش و درباره‌ی این موضوع اظهارنظری نکرده‌اند که آیا پولی بین آن‌ها مبادله شده است یا خیر. آن‌ها نقش خود را در این مسیر ترسیم کرده‌اند. Joby تاکسی‌های هوایی الکترونیکی را تأمین و اداره خواهد کرد و درمقابل، اوبر با کنترل ترافیک هوایی، ساخت پدهای فرود، اتصال سیستم به حمل‌ونقل زمینی و شبکه‌ی هم‌پیمایی خود (ride-share)، تاسیساتش را به‌گونه‌ای بازبینی می‌کند که مشتریان اجازه یابند به‌جای استفاده از سرویس تاکسی رایج زمینی، ماشین‌های پرنده را کرایه کنند.

اوبر پیش‌تر تصاویر مربوط به مدل مفهومی هواپیمای خودش را منتشر کرده است؛ اما این غول صنعت حمل‌و‌نقل می‌گوید برای برآورده‌کردن مشخصات فنی این وسیله، ازجمله موتورهای الکتریکی، دامنه‌ی نویز پایین، برخاست عمودی و قابلیت‌های فرود به‌دنبال شرکایی است که بسته به تقاضای سرویس اوبر، حجم تولید را تا ده‌ها هزار هواپیما افزایش دهند. Joby، تنها سازنده‌ای نیست که با اوبر همکاری می‌کند و اوبر پیش‌تر نیز از ۶ شرکت هوافضای دیگر، یعنی Jaunt ،Embraer ،Pipistrel ،Karem Aircraft ،Aurora Flight Sciences و Bell نام برده است که در حال کار روی نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیماهایی هستند که قرار است جزئی از سرویس تاکسی هوایی اوبر باشند.

بورت، مدیرعامل Joby Aviation’s، گفته است اعتقاد دارد تاکسی‌های هوایی مسافران را پنج‌برابر سریع‌تر از رانندگی عادی به مقصد می‌رسانند و ازدحام موجود در شهر را کاهش می‌دهند و به تغییر و تحول در مدل‌های پایدار ترانزیت شتاب می‌بخشند. اون در بیانیه‌ای اعلام کرده است برای پیوستن به سرویس اوبر هیجان‌زده است. اریک آلیسون، رئیس شرکت Elevate، شرکت Joby را به‌عنوان رهبری پیشرو در فناوری واقعی‌ای ستایش کرد که هدفش طراحی وسایل نقلیه‌ای با توانایی ایجاد سرویسی ایمن و بی‌سروصدا و مقرون‌به‌صرفه برای مسافران هوایی اوبر است.

uber air taxi

البته شرکت‌های زیادی ازجمله خود Joby سال‌ها وعده‌ی ساخت هواپیماهای انقلابی جدیدی داده‌اند؛ اما یا پروژه‌هایشان به‌تأخیر افتاده یا وعده‌های پیشینشان محقق نشده است. کیتی هاوک، ماشینی پرنده‌ که لاری پیج، بنیان‌گذار گوگل از آن حمایت می‌کند، در میانه‌ی گزارش‌های مربوط به خرابی و آتش‌سوزی باتری، در حال سازمان‌دهی مجدد و بازگرداندن سرمایه‌ها به سرمایه‌گذاران است.

داوران هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که سرویس تاکسی هوایی برپایه‌ی هواپیماهای الکتریکی عمودپرواز سهم چشمگیری در نسل بعدی سیستم‌های حمل‌و‌نقل خواهد داشت یا سرویس مذکور روزنه‌ای برای افراد ثروتمند به‌منظور فرار از شلوغی‌های سطح خیابان خواهد بود یا خیر؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع