هواوی به‌زودی جایگزین اپلیکیشن‌های گوگل را بر روی گوشی‌های خود ارایه می‌کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هواوی، غول تکنولوژی چینی، در تمام طول امسال به‌خاطر ساخت دستگاه‌های عالی و همچنین اعمال تحریم‌های آمریکا که دسترسی این شرکت به یک بازار بسیار مهم را تهدید می‌کند، در صدر اخبار بوده است. گوگل هم دسترسی جدیدترین گوشی‌های هواوی به سرویس‌های اختصاصی خودش را حذف کرده است و این هندست‌ها بدون اپلیکیشن‌های مهمی مثل جیمیل، یوتیوب و پلی استور روانه بازار شده‌اند.

با این‌حال، به نظر می‌رسد که این تحریم‌ها مانع از آن نشده است که هواوی نتواند تا پایان امسال به رقم فروش ۲۳۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند، که بیش از ۲۰۷ میلیون دستگاه فروش‌رفته در سال گذشته است، دست یابد. اما این تنها چیزی نیست که هواوی برای رسیدن به آن تا پایان امسال برنامه‌ریزی کرده است.

براساس گفته‌های یک از مدیران این کمپانی در مصاحبه با وب‌سایت Economic Times، شرکت تا پایان سال ۲۰۱۹ به‌دنبال راه‌اندازی سرویس‌های رسانه‌های هواوی (HMS)، به‌عنوان جایگزینی برای سرویس‌های گوگل است.

این مقام اجرایی گفته است:

ما سرویس‌های (HMS) مختص به خودمان را داریم و می‌خواهیم یک اکوسیستم موبایلی بسازیم. بسیاری از اپلیکیشن‌های کلیدی و مهمی مانند ناوبری، پرداخت‌ها، گیمینگ و پیام‌رسانی، تا پایان ماه دسامبر آماده خواهند شد.

هواوی، علاوه‌بر ارایه سرویس‌های پایه، همچنین می‌خواهد اطمینان حاصل کند که همه ۱۵۰ اپلیکیشن اصلی موجود در بازار، بر روی اپ‌استور خودش پشتیبانی می‌شوند. اگر هواوی بتواند به این اهداف بلندپروازانه دست یابد، اهمیت آن‌ها بسیار بیشتر از فروش‌های موفقیت‌آمیز خواهد بود و شرکت خواهد توانست چشم‌انداز اندرویدی کاملا متفاوتی را برای خود ترسیم کند.

یک عصر جدید برای اندروید؟

سیستم‌عامل اندروید و سرویس‌های گوگل، از نظر تئوریک به‌راحتی قابل جداشدن از همدیگر هستند. دلیل آن هم این است که اندروید یک نرم‌افزار سیستمی متن‌باز بوده* در حالیکه سرویس‌های گوگل یک نرم‌افزار اختصاصی هستند. با این‌حال، در دنیای واقعی، اندروید همیشه رابطه نزدیکی با سرویس‌های گوگل از جمله پلی استور داشته است.

بنابراین، تابه‌حال هیچ سازنده بزرگ گوشی هوشمندی اعلان نکرده است که راه خود را سرویس‌های گوگل جدا خواهد کرد. اما اگر هواوی واقعا بتواند یک اکوسیستم قابل‌دوام بدون سرویس‌های گوگل پلی را با موفقیت راه‌اندازی کند، مسلما یک اتفاق فراموش‌نشدنی را در تاریخ گوشی‌های هوشمند رقم خواهد زد.

و به همین‌خاطر است که همه ما از دیدن اینکه هواوی در حال به اتمام رساندن این کار بزرگ در چنین مدت زمان کوتاهی است، شگفت‌زده هستیم. البته شرکت هنوز اعلان نکرده که کار آن به پایان رسیده است، اما این پروژه به چندین متغیر مهم بستگی دارد که در زیر به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اول از همه، باید به منابع قابل‌توجه هواوی اشاره کرد. شرکت پیشاپیش اراده خود را برای ریسک کردن در این گذار جسورانه نشان داده است. بنابراین ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم که توسعه نرم‌افزار به‌نحو مطلوبی توسط تلاش‌های هواوی پشتیبانی خواهد شد.

ثانیا، بزرگ‌ترین بازار هواوی همیشه چین بوده است؛ جایی که سرویس‌های گوگل هرگز اولویت اول مشتریان نسبت به جایگزین‌های داخلی نبوده است. درواقع، ایده اندروید بدون گوگل در بازار چین، چندان دور از ذهن نیست و این بازارهای هند و اروپا هستند که بیشترین ریسک را تحمل خواهند کرد.

گوشی اندرویدی

فاکتور سوم هم به موضوع متن‌باز بودن اندروید بر می‌گردد. هرچند که اندروید و گوگل به‌لحاظ تاریخی و رسمی از هم جدا نبوده‌اند، اما با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه خواهیم شد که افراد بسیاری در دنیا به‌خاطر نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی یا به دلایل دیگر، در حال فاصله گرفتن از سرویس‌های گوگل هستند. بنابراین خصلت عمومی و متن‌باز بودن اندروید، می‌تواند کار را برای هواوی بسیار راحت‌تر کند. البته در اینجا لازم خواهد بود که کاربران دستگاه‌های هواوی، قید بعضی از قابلیت‌ها را بزنند و اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌شان را به‌طور جانبی بارگذاری کنند؛ گزینه‌ای که ممکن است بر روی هندست‌های آینده شرکت قابل‌دسترس باشد یا نباشد. با این‌حال، تاریخ نشان می‌دهد که چنین پتانسیلی وجود دارد.

هواوی هم‌اکنون در نقطه بسیار هیجان‌انگیزی از مسیر خود قرار گرفته است و ما در چند ماه آینده ممکن است شاهد تحولات بزرگی در اندروید و به‌طور کلی صنعت موبایل باشیم. هواوی در حال حاضر به‌عنوان دومین شرکت سازنده گوشی هوشمند، چیزهای زیادی برای از دست دادن دارد؛ ضمن اینکه چیزهای بسیار زیادی هم برای به دست آوردن دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع