حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سیستم های شناسایی چهره نسبت به نژاد و جنسیت تعصب نشان می دهند!

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – سیستم های شناسایی چهره علیرغم کامپیوتری بودن و نداشتن احساسات، در هنگام رویارویی با صورت افراد رنگین پوست و جنسیت های مختلف، از خود تعصب نشان داده و دچار خطا می شوند.

ممکن است فکر کنید که کامپیوترها به سبب نداشتن احساسات، در مقابل تعصب مصونیت دارند. با این حال، کامپیوتر در حقیقت تنها یک ابزار بوده و کاری را انجام می دهد که انسان برای آن برنامه ریزی کرده است. بنابراین، تعصب متعلق به توسعه دهندگان در برخی مواقع می تواند به کامپیوترها نیز انتقال پیدا کند.

در مطالعات اخیر دولت ایالات متحده آمریکا، مشخص شده که سیستم های شناسایی چهره در هنگام مواجهه با رنگ و جنسیت افراد، از خود تعصب نشان می دهند. ظاهرا خطای این سیستم ها در شناسایی افراد رنگین پوست کم و بیش بالا است.

طبق گزارش های دریافت شده، سیستم های شناسایی چهره در هنگام تطبیق یک به یک چهره متعلق به افراد آسیایی و آفریقایی – آمریکایی با خطای نسبتا بیشتری نسبت به چهره افراد سفید پوست عمل می کنند. اختلاف ها بسته به الگوریتم های کاربردی، اغلب بین 10 تا 100 برابر متغیر است. برای مثال، فناوری شناسایی چهره مایکروسافت در هنگام مواجهه با صورت متعلق به زنان رنگین پوست، 10 برابر بیشتر از مردان رنگین پوست دچار خطا می شود.

مایکروسافت در این باره گفته که در حال بازبینی این گزارش بوده و امیدوار است که بتواند به این مشکل رسیدگی کند. به هر حال سیستم مایکروسافت، تنها نمونه ای از فناوری های متعصب و جانبدارانه بوده و سیستم های تشخیص چهره متعددی وجود دارند که به درستی قادر به تشخیص نژاد و جنسیت افراد نیستند. چندی پیش نیز اعلام شد که الگوریتم اپل کارت، موجب اعتباربخشی بیشتری به مردان در مقایسه با زنان می شود.

منتقدین پس از انتشار این گزارش اظهار نگرانی کرده و گفته اند که فناوری می تواند منجر به آزار و اذیت های ناعادلانه یا دستگیری های اشتباه و ناحق شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع