ده سؤال مرتبط با سلامتی که کاربران گوگل در سال ۲۰۱۹ به‌دنبال پاسخش بوده‌اند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کاربران گوگل در سال ۲۰۱۹ سؤال‌های مرتبط با سلامتی زیادی را جست‌وجوی کرده‌اند. در این مطلب، ۱۰ سؤال نخست را بررسی می‌کنیم. شاید این‌ها سؤال شما نیز بوده باشند.

توجه به ۱۰ سؤال نخست مرتبط‌ با سلامتی که در سال ۲۰۱۹ بیش از همه در گوگل جست‌وجو شده است، می‌تواند رایج‌ترین نگرانی‌های مرتبط با سلامتی در میان مردم را نشان دهد. این ۱۰ پرسش و پاسخ را مجله‌ی فوربز نقل کرده است. برای آشنایی با این سؤالات با تک تایمز همراه باشید.

۱. چگونه می‌توان فشارخون را کاهش داد؟

به‌طورکلی، فشارخون می‌تواند در طول روز نوسان داشته باشد. برای مثال، اگر فرد مشهوری را ناگهان ببینید، ممکن است فشارخون شما بالا رود یا بسته به موقعیت ممکن است فشارخونتان پایین بیاید. اگرچه وقتی فشارخون به‌طور مدام بالا باشد، شما را درمعرض خطر ابتلا به مشکلاتی ازجمله حمله‌ی قلبی و سکته قرار می‌دهد. گزینه‌ی اول نباید دارو باشد؛ مگر اینکه وضعیت اضطراری باشد. ابتدا باید سبک زندگی را اصلاح کرد. در‌این‌میان، کاهش مصرف سدیم، کاهش وزن، افزایش سطح فعالیت بدنی، محدودکردن مصرف الکل، کاهش استرس، مدیتیشن و گوش‌دادن به موسیقی آرام‌بخش مؤثر است. سعی نکنید فشارخون خود را به‌تنهایی مدیریت کنید؛ بلکه از پزشکی آگاه کمک بگیرید. درباره‌ی پزشکی احتیاط کنید که قبل از شناختتان و امتحان روش‌های غیردارویی می‌خواهد شما را به‌سمت مصرف دارو بکشاند. فشارخون بالا کاملا رایج است و از هر سه فرد بزرگ‌سال در کشور آمریکا، یک نفر را درگیر می‌کند و تنها ۵۴ درصد از آن‌ها فشارخون خود را کنترل می‌کنند.

رژیم غذایی کتو

۲. کتو چیست؟

در اساطیر یونان، کتو الهه‌ی هیولاهای دریا و نهنگ‌ها و کوسه‌های بزرگ و نام کوتاه دارویی ضدقارچ است. همچنین، KETO-LP نام ایستگاهی رادیویی در شهر آرورا در ایالت کلرادو است؛ اما منظور از کتو در اینجا رژیم غذایی کتو است که نام کوتاه رژیم غذایی کتوژنیک محسوب می‌شود. رژیم غذایی کتوژنیک رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات و پرچربی است که ۹۰ درصد از کالری دریافتی را شامل می‌شود. احتمالا به‌نظر شما هم عجیب است که چرا پس از سال‌ها توصیه‌ی مردم به دنبال‌کردن رژیم‌های غذایی کم‌چرب، اکنون رژیم غذایی پرچرب تبلیغ می‌شود. تئوری پشت این موضوع چیست؟

چنین فرض می‌شود که محروم‌کردن بدن از کربوهیدرات موجب شود بدن برای تأمین سوخت به‌جای قند حاصل از کربوهیدرات‌ها، به اجسام کتونی حاصل از سوخت چربی در کبد روی آورد. سوزاندن چربی ازنظر تئوری خوب به‌نظر می‌رسد. سادگی نسبی این توضیح و مشاهده که می‌توان با رعایت این رژیم غذایی در کوتاه‌مدت کاهش وزن پیدا کرد، موجب رونق کسب‌و‌کاری شده است که در آن محصولات کتوژنیک مانند انواع کتاب‌ها و سمینارها و غذاها به مشتریان عرضه می‌شود.

البته در‌حال‌حاضر هنوز شواهد علمی بلندمدت کافی وجود ندارد که نشان دهد این رویکرد روشی موثر و بی‌خطر برای کاهش وزن و حفظ کاهش وزن است یا نه. این رژیم غذایی مطمئنا خطرهای بالقوه‌ای مانند دریافت‌نکردن مقدار کافی از مواد مغذی حاصل از میوه‌ها و سبزیجات و غلات و تحمیل فعالیت بیش‌از‌حد بر کبد و کلیه‌ها و یبوست دارد. علاوه‌بر‌این، برای برخی افراد حفظ این رژیم غذایی دشوار است. این موضوع به پژوهش بیشتر نیاز دارد.

۳. چگونه می‌توان از سکسکه رهایی پیدا کرد؟

سکسکه دراثر انقباضات غیرارادی دیافراگم رخ می‌دهد و روش‌های علمی تأییدشده‌ای برای توقف سکسکه وجود ندارد. ازآنجاکه پیش‌بینی زمان آغاز سکسکه ممکن نیست، انجام آزمایش‌های علمی در‌این‌زمینه دشوار است؛ مگر اینکه دائما در آزمایشگاه زندگی کنید. با‌این‌حال، شواهد حکایتی راه‌حل‌های احتمالی زیر را پیشنهاد می‌کنند:

  • تغییر چرخه‌ی تنفس که ممکن است به آرام‌شدن دیافراگم کمک کند. برای این کار، روش‌هایی مانند تنفس در کیسه‌ی کاغذی، کشیدن زانوها به‌سمت قفسه‌ی سینه و خم‌شدن به‌سمت جلو، نوشیدن آب از سمت مخالف لیوان درحال خمیده‌ یا نگه‌داشتن نفس برای چند ثانیه پیشنهاد شده است.
  • غرغره‌کردن آب یخ یا مزه‌مزه‌کردن آب سرد
  • کشیدن ناگهانی زبان به‌سمت بیرون
  • مالیدن پشت گردن
  • ترسیدن ناگهانی
  • خندیدن خود‌به‌خودی

توقف سکسکه

شواهد حکایتی نشان می‌دهند تنفس در کیسه‌ی کاغذی می‌تواند به توقف سکسکه کمک کند؛ اما شواهد علمی در تأیید این موضوع وجود ندارد

۴. آنفلوآنزا چه مدت طول می‌کشد؟

اگر دراثر ابتلا به عفونت آنفلوآنزا دچار عوارضی نشده باشید، علائم این بیماری سه تا هفت روز طول می‌کشد. در پاسخ به این پرسش که «این بیماری تا چه مدت مسری است؟»، باید گفت از یک روز قبل از بروز نشانه‌ها می‌توانید بیماری را به دیگران منتقل کنید. درواقع، یک‌سوم از افراد آلوده به ویروس آنفلوآنزا اصلا دچار علائم نمی‌شوند؛ اما می‌توانند ویروس را به افراد دیگر منتقل کنند. این امر موجب می‌شود اجتناب از ویروس دشوار شود؛ به‌همین‌دلیل، دریافت واکسن، تنها راه برای محافظت ار خود و دیگران است.

۵. چه عاملی باعث سکسکه می‌شود؟

کاملا مشخص نیست چه عاملی موجب سکسکه‌ی موقت می‌شود. ممکن است معده بیش‌ازحد پر باشد یا اینکه تغییرات دمایی و استرس و هیجان موجب آن شود.

دیافراگم

نمایشی از دیافراگم انسان

در بیشتر موارد، نمی‌دانید چه عاملی موجب آغاز آن‌ها شده است. ایپزودهای مزمن یا مکرر سکسکه موضوع دیگری هستند و می‌توانند نشانه‌ای از وجود مشکلی مانند وجود توده یا التهاب باشد که موجب تحریک دیافراگم یا اعصاب کنترل‌کننده‌ای دیافراگم می‌شود. برخی از داروها یا مشکلات پزشکی جدی مانند دیابت و نارسایی کلیه و انسفالیت نیز می‌توانند به سکسکه منجر شوند؛ بنابراین، درصورت تداوم سکسکه به پزشک مراجعه کنید.

۶. چه عاملی باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود؟

سنگ‌های کلیه زمانی تشکیل می‌شوند که مواد معدنی یا نمک‌ها درون کلیه‌ جمع شوند. سنگ‌ کلیه ممکن است زمانی تشکیل شود که مقدار بسیار زیادی از ماده‌ای معدنی یا نمک مصرف کنید یا به‌قدر کافی آب ننوشیده باشید. سنگ‌های کلسیم اگزالات یا کلسیم فسفات زمانی تشکیل می‌شوند که مقادیر زیادی ویتامین D مصرف می‌کنید، عمل جراحی کنارگذاری معده شده باشید یا دچار مشکلات متابولیکی هستید. سنگ‌های اوریک اسیدی ممکن است هنگام خوردن مقدار زیاد پروتئین یا بیماری نقرس پیش آیند. انواع خاصی از عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند به تشکیل سنگ‌های استروویتی منجر شوند.

۷. HPV چیست؟

در ادامه بخوانید:

عفونت ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) شایع‌ترین عفونت مقاربتی در جهان است. عفونت HPV عفونتی ویروسی است که معمولا موجب رشد زائده روی پوست و غشای مخاطی می‌شود. بیش از ۱۰۰ نوع ویروس HPV وجود دارد که برخی از آن‌ها موجب ایجاد زگیل و برخی موجب انواعی از سرطان می‌شوند (مانند سرطان دهانه رحم). البته بیشتر عفونت‌های HPV به سرطان منجر نمی‌شوند. این عفونت‌ها اغلب ازطریق رابطه‌ی جنسی یا ازطریق تماس پوست با پوست منتقل می‌شوند. واکسن‌های HPV از سویه‌هایی محافظت می‌کنند که به‌احتمال زیاد موجب زگیل‌های تناسلی و سرطان دهانه‌ی رحم می‌شوند.

۸. چگونه کلسترول خود را کاهش دهیم؟

قطع مصرف چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس و افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا۳ و فیبرها اقدام مهمی برای کاهش کلسترول است. داشتن فعالیت بدنی بیشتر و کاهش وزن نیز ممکن است کمک‌کننده باشد. اگر سیگار می‌کشید، آن را کنار بگذارید. همچنین، میزان مصرف الکل را محدود کنید. کلسترول بالا می‌تواند موجب افزایش خطر سکته و انواع مختلف بیماری‌های قلبی‌عروقی شود.

۹. روزانه باید چقدر کالری مصرف کنم؟

بیشتر مردم می‌خواهند بدانند براساس هدف خود (کاهش یا افزایش یا ثابت نگه‌داشتن وزن) باید چقدر کالری مصرف کنند. به‌منظور ثابت‌ماندن وزن، معمولا آستانه‌ی توصیه‌شده برای زنان ۲،۰۰۰ کالری و برای مردان ۲،۵۰۰ کالری در روز است؛ اگرچه در تعیین این مقدار درباره‌ی پیچیدگی‌های بدن انسان بیش‌از‌حد ساده‌انگاری شده است. کالری‌ای که به آن نیاز دارید، به عوامل زیادی مانند اندازه‌ی بدن و سن و سطح فعالیت بستگی دارد. برخی از منابع وجود دارند که به‌صورت آنلاین و براساس ویژگی‌هایی مانند جنس، سن، وزن، قد و میزان فعالیت مقادیری را به‌عنوان کالری روزانه توصیه می‌کنند؛ اما این اعداد نیز تقریبی هستند و تمام عواملی را در نظر نمی‌گیرند که ممکن است بر وزن شما تأثیرگذار باشند. به‌علاوه، تمام کالری‌ها برابر نیستند. دریافت ۲،۰۰۰ کالری از غذای پرچرب حیوانی یا از نوشیدنی شیرین بسیار متفاوت از دریافت همان مقدار کالری از رژیم غذایی متعادل‌تر است. غذاهای بسیار فراوری‌شده ممکن است درمقایسه‌با غذاهای طبیعی اثر متفاوتی بر متابولیسم بگذارد.

ورزش

فعالیت بدنی و توده‌ی عضلانی تأثیر درخورتوجهی بر متابولیسم و میزان کالری موردنیاز می‌گذارد

۱۰. الکل چه مدت در بدن می‌ماند؟

به‌طور متوسط احتمالا می‌توانید تقریبا نصف یک نوشیدنی را در یک ساعت متابولیزه کنید؛ اما سرعت تجزیه‌ی الکل در بدن به موارد مختلفی مانند سن، اندازه‌ی بدن، وضعیت متابولیسم و وضعیت سلامت عمومی، مقدار موادغذایی موجود در معده، نوع نوشیدنی و محتوی الکل آن بستگی دارد. به‌خاطر داشته باشید حتی اگر بدن بتواند با سرعت متوسط ۰/۰۱۵ گرم بر ۱۰۰ میلی‌لیتربرساعت الکل را از جریان خون پاک کند، هر دستگاه الکل‌سنج تنفسی یا آزمایش خون تا ۱۲ ساعت پس از مصرف، می‌تواند الکل را تشخیص دهد. آزمایش ادرار سه تا پنج روز و آزمایش مو ۹۰ روز پس از مصرف الکل آن را تشخیص می‌دهد. اگر قصد دارید رانندگی یا کاری دیگری انجام دهید که به تمرکز و هماهنگی زیادی نیاز دارد، اصلا الکل مصرف نکنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع