حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

انگور در یخ زدایی از جاده ها عملکرد بهتری از نمک دارد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

 استقاده از پوسته‌ی انگور برای یخ‌زدایی معابر علاوه بر کاهش قابل‌توجه هزینه‌ها به محیط زیست نیز خسارت کمتری وارد می‌کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انگور برای یخ‌زدایی جاده‌های یخبندان بهتر از نمک است. انگور میوه‌ای است که علاوه بر مصارف خوراکی کاربرد‌های دیگری هم دارد. یکی از این کاربردها پاکسازی و ایجاد امنیت در جاده‌ها است. با فرارسیدن زمستان، بسیاری از مناطق در معرض بارندگی و برودت هوا قرار می‌گیرند که می‌تواند منجر به یخ‌زدگی در معابر اصلی شود. در زمستان‌ها برای اینکه جاده‌ها  ایمن و قابل عبور شود، عملیات پاکسازی و برف‌زدایی به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌شود.مشکل این است که ظاهرا روش‌های سنتی پاکسازی برف و یخ‌زدایی هزینه‌های بالایی دارد. به‌عنوان مثال یخ‌زدایی در کشور آمریکا حدود ۵ میلیارد دلار در سال هزینه دارد. علاوه بر هزینه‌ی بالا، روش‌های سنتی به جاده‌ها و محیط زیست خسارت زیادی وارد می‌کند.

در ادامه بخوانید:

طبق پژوهشی در دانشگاه ایالتی واشنگتن، ترکیب انگور با مقداری زباله‌های اضافی کشاورزی جواب این مشکل است. یخ‌زدایی پوسته‌ی انگور بیشتر از ترکیبات دیگر مانند نمک جاده یا مخلوط آب نمک و آب چغندر  است که به‌طور معمول برای یخ‌زدایی استفاده می‌شوند. از طرفی پوسته‌ی انگور برخلاف این ترکیبات آسیبی هم به محیط زیست وارد نمی‌کند.

محققان این دانشگاه از جمله مهدی هنرجو نظری، دانشجوی کارشناسی ارشد و شیانمینگ شی، دانشیار مهندسی عمران و محیط‌زیست روی این موضوع تحقیق و آزمایش کردند و نتایج تحقیقات خود را در شماره‌ی دسامبر ژورنال مواد در مهندسی عمران منتشر کردند. این نتایج نشان می‌داد که هر سال تقریبا ۲۷ میلیون تن نمک جاده (کلرید سدیم) در جاده‌های ایالات آمریکا در زمستان استفاده می‌شود. متاسفانه کلریدها در محیط زیست از بین نمی‌روند و ممکن است خطرات زیست محیطی در دراز مدت ایجاد کنند.

متداول ترین یخ‌زداها حاوی مواد شیمیایی هستند که خورنده آسفالت، بتن و فلزات هستند و هنگام رسیدن به خاک خطری برای گونه‌های آبزی محسوب می‌شوند. آب چغندر که برای کاهش تأثیر خورندگی و تقویت عملکرد ضد‌یخ به این یخ زداها اضافه شده است، می‌تواند اکسیژن محلول در آب‌های جمع شده در معابر را کاهش دهد. این گروه تحقیقاتی متوجه شد که محلول مبتنی بر عصاره انگور که از پوسته‌های انگور حاصل از تخریب شیمیایی و تخمیر طبیعی بوجود می‌آید، یخ‌ها را سریع‌تر ذوب می‌کند و آسیب کمتری به بتن و آسفالت وارد می‌کند. درحالی‌که خطر کمتری نیز برای آب‌های جمع شده در معابر دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع