حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سونی بی‌وقفه مشغول تولید حسگرهای دوربینی است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کارگران کارخانه‌های سونی در این فصل تعطیلات استراحت ندارند. بنا به گفته بلومبرگ، این شرکت برای دومین بار پیاپی کارخانه‌هایی را اداره می‌کند که در تمامی ساعات شبانه‌روز و همچنین در طی فصل تعطیلات، باید حسگرهای تصویری تولید کنند، تا بدین شیوه بتوانند جوابگوی تقاضای بازار باشند. سونی با وجود کارخانه‌هایی که ۲۴ ساعت هفته را مشغول به کار هستند، بازهم نمی‌تواند تعادلی میان عرضه و تقاضای بازار ایجاد کند. یک کارخانه جدید در ناکازاکی ساخته شده‌، اما تا فروردین ۱۴۰۰ (آوریل ۲۰۲۱) قادر به تولید تراشه‌ نخواهد بود. این شرکت، سرمایه خود را در این بخش دو برابر کرده و آن را به معادل ۲.۶ میلیارد دلار در سال جاری رسانده است.

آنچه که در حال رخ دادن بوده، یک مسئله ساده ریاضی است. حتی با وجود مشکلات پیش‌روی رشد بازار جهانی گوشی‌های هوشمند، تعداد دوربین‌های موجود در پشت این گچت‌ها همچنان رو به افزایش است. گوشی‌های پرچم‌دار اغلب از سه، چهار یا حتی پنج حسگر دوربین استفاده کرده و این به معنای تقاضای بیشتر برای محصولات ساخت سونی است. تحلیلگر اطلاعاتی بلومبرگ یعنی ماساهیرو واکاساگی (Masahiro Wakasugi) می‌گوید:

دوربین به بزرگ‌ترین تفاوت بین برندهای مختلف تلفن هوشمند تبدیل شده‌ و همگان می‌خواهند که تصاویر و فیلم‌های آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی خوب به نظر برسند. سونی به خوبی مشغول سواری بر روی این موج از تقاضا است.

مدیر بخش نیمه‌هادی‌های سونی یعنی تروشی شیمیزو (Terushi Shimizu) نگران است که حتی پس از راه‌اندازی کارخانه جدید این شرکت، ظرفیت اضافی نیز جهت پاسخگویی به این تقاضای سنگین کافی نباشد.

اگر با توجه به روند این ماجرا قضاوت کنیم، حتی با توجه به سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش ظرفیت، ممکن است که نتوانیم تمام تقاضا را پوشش دهیم. مجبوریم که در حال حاضر از مشتریان خود عذرخواهی کنیم، زیرا فعلاً قادر به تولید کافی این قطعات نیستیم.

در اوایل سال جاری، سونی گفت که با توجه به درآمد، این شرکت ۵۱ درصد از سهم بازار حسگرهای تصویری را در دست دارد. تا سال ۲۰۲۵، سونی امیدوار است که ۶۰ درصد از درآمد این بازار را از آن خود کند. این شرکت امسال به‌تنهایی توانسته که سهم بازار خود را چند درصدی افزایش دهد.  سونی مخصوصاً با توجه به اینکه احتمالاً اپل در مدل‌های آیفون ۲۰۲۰ خود از حسگر Time of Flight می‌کند، انتظار دارد که تقاضا برای این حسگرها طی سال آینده به شدت افزایش یابد. این حسگرها نشان می‌دهند که چقدر طول می‌کشد تا یک پرتو مادون‌قرمز از یک سوژه بازتاب داده شده و به حسگر باز گردد. این تراشه اطلاعات عمقی دقیق‌تری را تهیه می‌کند که می‌توان از این داده‌ها جهت استفاده در توابع واقعیت افزوده و نیز ایجاد افکت بوکه و تاری طبیعی‌تر در تصاویر پرتره استفاده کرد.

شیمیزو انتظار دارد که تولیدکنندگان راه‌های بیشتری را جهت استفاده از حسگرهای ToF پیدا کنند. وی گفت: «امسال اولین سال این حسگرها است. وقتی که شما کاربردهای جالب این فناوری را مشاهده کنید، آنوقت است که مردم انگیزه پیدا می‌کنند تا تلفن‌های جدید را خریداری کنند». تقاضای بیشتر برای تلفن‌های جدید به این معنی است که دستگاه‌های بیشتری فروخته می‌شوند و این نیز به نوبه خود به معنای تقاضای بیشتر برای حسگرهای شرکت سونی است. پس اگر از این زاویه یه این مسئله نگاه کنید، می‌بینید که این شرکت ژاپنی قربانی موفقیت خود شده است.

اما صحبت کردن در مورد موفقیت سونی در صنعت گوشی‌های هوشمند، مربوط به تلفن‌های همراه ساخته خود این شرکت نیست. سونی قادر نبوده تا در زمینه گوشی‌های هوشمند خود از سطح موفقیتی مشابه برخوردار شود. بااین‌حال، این تولیدکننده همچنان به تلاش خود ادامه داده و انتظار می‌رود که در بهمن‌ماه (فوریه) طی نمایشگاه تجاری MWC در بارسلونا، تلفن هوشمند پرچم‌دار خود را معرفی کند. یک تست بنچمارک مربوط به دستگاهی با شماره شناسه PM-1310 ممکن است که برخی از جزئیات این تلفن را نشان داده باشد. توان پردازشی این گوشی توسط تراشه اسنپدراگون ۸۶۵ تأمین شده و این گجت همچنین به ۱۲ گیگابایت حافظه رم مجهز خواهد بود. این میزان رم دو برابر مقدار به کار گرفته شده در آخرین گوشی پرچم‌دار این شرکت است. انتظار می‌رود که این دستگاه جدید، Xperia 3 نامیده شود که این موضوع باعث سردرگمی کسانی می‌شود که عادت دارند تا گوشی‌ها را به ترتیب عددی شناسایی کنند. Xperia 1 در اردیبهشت‌ماه (مه) عرضه شد، درحالی‌که Xperia 5 چند ماه پیش روانه بازارها شده است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع