حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

بهترین کارت‌های گرافیک برای بازی و تولید محتوا در سال ۲۰۲۰

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اگر آمارهای اینتل، AMD و انویدیا درست باشند، شما احتمالاً از رایانه‌ای استفاده می‌کنید که چندین سال قدمت دارد. در رایانه‌های شخصی این مسئله تقریباً همیشگی است، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که شما از کارت‌های گرافیکی استفاده کنید که از نمونه‌های جدیدتر خود که از فناوری رهگیری پرتو و پردازش هوشمند بهره می‌برند، بسیار عقب‌تر باشند. خیلی از چیزها در طی این چندساله تغییر یافته‌اند، مخصوصاً در زمینه فناوری‌های پردازش گرافیکی و همچنین تقاضا برای نرم‌افزارهایی که به این سخت‌افزارها متکی هستند، به خصوص نرم‌افزارهایی که برای اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های تولید محتوا مانند ابزارهای سه‌بعدی و ویرایشگرهای ویدیویی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

حتی اگر به سخت‌افزاری پایه برای وب‌گردی و یا استریم ویدیو نیاز داشته باشید، بهترین کارت گرافیک می‌تواند با افزایش سرعت رمزگشایی و بازطراحی ویدیوها، سرعت رایانه شما را افزایش دهد. در لپ‌تاپ‌هایی که به درگاه Thunderbolt 3 مجهز هستند، شما می‌توانند با استفاده از یک کارت گرافیک اکسترنال (eGPU)، توان گرافیکی لپ‌تاپ و یا iMac خود را افزایش دهید.

در زمینه رنگ‌ها، انویدیا گرافیک قدیمی سری GeForce شما را مقداری بهینه‌تر می‌کند. از درایور نسخه ۴۳۱٫۷۰ که در تاریخ ۷ مرداد (۲۹ جولای) منتشر شده، این شرکت پشتیبانی از طیف رنگ ۳۰بیتی را در فتوشاپ و سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی فراهم کرده است. پس لازم نیست که چندین هزار دلار را برای یک کارت گرافیک Quadro، آن‌هم فقط برای بیت‌های رنگی اضافی پرداخت کنید.

چشم‌انداز کارت‌های گرافیک به‌طور مداوم در حال تغییر است. به عنوان مثال، در مرداد‌ماه (جولای)، انویدیا و AMD با گرایش به سمت بازار در حال پیشرفت گیمینگ ۱۴۴۰p، باعث تغییری کلی در کارت‌های محدوده ۳۵۰ تا ۵۰۰ دلاری شدند. انویدیا RTX 2060 Super ،RTX 2070 Super و RTX 2080 Super را جهت جایگزینی با سری‌های عادی ۲۰۷۰، ۲۰۸۰ ارائه کرد، درحالی‌که RTX 2060 همچنان بر جای خود باقی است. این اقدامات، تغییراتی اساسی را در مشخصات این سخت‌افزارها به وجود نمی‌آورند، بلکه صرفاً باعث بهبودهای جزئی در کارت‌های قبلی می‌شوند.

اقدام قابل توجه مربوط به AMD بود که سری Radeon RX 5700 و RX 5700 XT خود را که از معماری ۷ نانومتری ناوی بهره می‌برند، معرفی کرد. AMD جهت رقابت با انویدیا، قیمت کارت‌های خود را کاهش داد.

یکی از تفاوت‌های اساسی میان کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD در این روزها، مربوط به شتاب فناوری رهگیری پرتو است. منظور از این موضوع وجود یا عدم وجود این فناوری نیست، بلکه منظور سرعت اجرای آن است. انویدیا از هسته‌های اختصاصی سیلیکونی RT (رهگیری پرتو) استفاده کرده و همچنین رابط کاربری برنامه‌نویسی اختصاصی خود را نیز ایجاد کرده که این موضوع باعث ایجاد سختی‌های بیشتری برای توسعه‌دهندگان می‌شود. AMD سخت‌افزار کمتری را به این ویژگی اختصاص داده و همچنین کار توسعه‌دهندگان را نیز راحت‌تر کرده اما شاید کارایی انویدیا را نداشته باشد.

معماری‌های جدید مربوط به رهگیری پرتو به همراه فناوری‌های دیگری عرضه می‌شوند تا بدین‌ شیوه رندرینگ بهبود یافته و یا اینکه حداقل سرعت بیشتری داشته باشد. این موضوع شامل الگوریتم‌های پیمایش می‌شود، به‌عنوان‌مثال: از وضوح کمتر جهت رندر وضوح بالاتر استفاده می‌شود (درحالی‌که نرخ فریم نیز ثابت باقی می‌ماند). به عبارت دیگر، از بافت‌های وضوح ۱۰۸۰p برای رندر وضوح ۱۴۴۰p استفاده می‌شود. در انویدیا، فناوری Deep Learning Super Sampling و در AMD نیز Radeon Image Sharpening مسئول انجام این کار هستند.

اینگونه به نظر می‌رسد که پشتیبانی از ویژگی رهگیری پرتو بیش از واقعیت است. به عنوان مثال: اگر یک بازی هر شکلی از این فناوری را پشتیبانی کند (مانند DLSS)، توسعه‌دهندگان آن می‌گویند که محصول آن‌ها از تمام این قابلیت پشتیبانی می‌کند. بنابراین تصمیم درباره خرید کارت گرافیک‌های گران‌قیمت سری RTX و یا ادامه دادن با نمونه‌ای مانند GTX 1660 Ti، به پشتیبانی بازی موردعلاقه شما از ویژگی رهگیری پرتو بستگی خواهد داشت.

در پایین، ما یک راهنمایی را جهت خرید کارت گرافیک مناسب به شما ارائه داده و به علاوه آن یک راهنمایی کلی را نیز در پایان این مقاله جهت کمک به انتخابی بهتر، قرار داده‌ایم. پس در ادامه با تک تایمز همراه باشید.

بودجه کمتر از ۱۰۰ دلار: جایگزینی برای یک کارت گرافیک یکپارچه

۱۰۳۰ Nvidia GeForce GT 

این کارت گرافیک قیمت معقولانه‌ای دارد، اما اگر قصد خرج کردن کمتر از صد دلار را دارید نباید انتظار بازی کردن در وضوح ۱۰۸۰p را داشته باشید. این گزینه بهبودی جزئی را نسبت به واحد گرافیک یکپارچه پردازنده‌های اینتل فراهم می‌کند؛ یعنی بسیاری از بازی‌ها از حالت غیرقابل یازی کردن به حالت کمی قابل بازی، تغییر وضعیت می‌دهند و این مسئله بستگی به جلوه‌های گرافیکی بازی موردنظر خواهد داشت. ۱۰۳۰ Nvidia GeForce GT در رایانه‌های رومیزی، عملکردی مشابه Nvidia MX250 در لپ‌تاپ‌ها دارد. به عبارت دیگر، بسیاری از بازی‌های جدید بر روی آن اجرا می‌شوند اما بسیاری از کاربران قادر به لذت بردن از آن‌ها نیستند. شاید این کارت گرافیک به همراه تراشه‌ای اورکلاک‌شده نیز عرضه شود و در نتیحه آن تا حدودی عملکردی بهتر را از خود نشان دهد.

اگر شما رایانه‌ای دارید که از یک گرافیک یکپارچه استفاده می‌کند و با اینکه از رابط‌های برنامه‌نویسی فعلی مانند DirectX 12 و Vulkan پشتیبانی نمی‌کند و یا اگر می‌خواهید تجربه کار با ویندوز خود را بهتر کنید، ۱۰۳۰ Nvidia GeForce GT می‌تواند تا حدودی مشکل‌گشا باشد. سری GT از انرژی کمتری در قیاس با مدل‌های محبوب GeForce GTX استفاده می‌کند، بنابراین در رایانه‌هایی که منبع تغذیه ضعیف‌تر داشته و یا اینکه طراحی فشرده دارند، قابل‌استفاده است. برخلاف اکثر گرافیک‌های مخصوص بازی، GT 1030 درگاه‌های اتصال کمتری داشته و کم‌صدا تر نیز هست، زیرا فقط یک فن خنک‌کننده دارد.

بودجه ۱۰۰ تا ۲۵۰ دلاری: بازی در وضوح ۱۰۸۰p و ویرایش تصاویر

AMD Radeon RX 580

RX 580 یکی از باارزش‌ترین کارت گرافیک‌ها است. این سخت‌افزار توانایی اجرای عالی بازی‌ها در وضوح ۱۰۸۰p را دارد، البته به‌ غیر از سنگین‌ترین‌های این صنعت. Nvidia GeForce GTX 1660 نزدیک‌ترین رقیب این محصول است اما قیمت بسیار بیشتری دارد. مدل جدیدتر این کارت یعنی RX 590، چندان سریع‌تر از این مدل نیست.

اگر نیازمند یک ارتقای ارزان‌قیمت برای مک بوک پروی خود (البته به شرط پشتیبانی از Thunderbolt 3) هستید، یک واحد گرافیکی اکسترنال RX 580 می‌تواند به شما کمک کند. این همان کارت گرافیکی است که در مک بوک پروهای سال ۲۰۱۸ یافت می‌شود، بنابراین ابتدا بررسی کنید و ببینید که از چه پردازنده گرافیکی استفاده می‌کنید و سپس در صورت نیاز، چنین اقدامی را انجام دهید.

بودجه ۲۰۰ الی ۳۵۰ دلاری: بازی در وضوح پایه‌ای ۱۴۴۰p و ویرایش تصاویر

Nvidia GeForce GTX 1660 Ti

اگرچه که انویدیا تمامی تلاش خود را در سری جدید RTX به کار برده و همچنین در این سری رهگیری پرتو (برای رندر) و حسگرهای Tensor (برای هوش مصنوعی) را نیز تعبیه نموده، اما همچنان بسیاری از کاربران عادی از این سری بی‌بهره هستند. Nvidia GeForce GTX 1660 Ti بسیاری از مزیت‌های عملکردی معماری تورینگ را در هنگام اجرای بازی‌ها به نمایش گذاشته و هزینه‌های اضافی مربوط به فناوری‌های آینده‌نگر را نیز به مشتریان تحمیل نمی‌کند. برادر بزرگ‌تر این کارت گرافیک یعنی RTX 2060، به‌طور مشخصی سریع‌تر از این مدل بوده و عملکرد بهتری را نیز در وضوح ۱۴۴۰p و یا بالای ۱۴۴ هرتز ارائه می‌دهد. بنابراین اگر این کارت چیزی است که شما به دنبال آن هستید، حدود ۷۰ دلار هزینه بیشتر، ارزش خرید RTX 2060 را دارد. RTX 2060 علی‌رغم عرضه نسخه Super که قوی‌تر نیز هست، همچنان در بازارها موجود است. AMD Radeon RX Vega 56 نیز عملکردی مشابه را به همراه هزینه‌ای مشابه ارائه می‌دهد، اما مصرف انرژی آن بیشتر از GTX 1660 Ti  بوده و ممکن است که محفظه کیس و یا منبع تغذیه شما قادر به تأمین نیازهای این کارت گرافیک نباشد.

بودجه ۳۵۰ الی ۵۰۰ دلاری: بازی در وضوح ۱۴۴۰p و استفاده به عنوان گرافیک اکسترنال مک

AMD Radeon RX 5700 XT

سری جدید گرافیک‌های شرکت AMD، عملکرد عالی را در زمینه بازی‌ها به ارمغان آورده و همچنین کم‌صدا نیز هستند. با توجه به اختلاف ۵۰ دلاری، احتمالاً منطقی است که این مبلغ اضافی را بپردازید تا با خریداری نسخه XT صاحب عملکردی بهتر شوید. هرچند که اگر با این ۵۰ دلار اضافی قصد خرید یک بازی جدید را دارید، شاید خرید مدل عادی این کارت گرافیک نیز معقول باشد. این محصولات جدید هستند اما عملکرد نامناسب و دمای بسیار زیاد و نیز مشکلات درایورهای AMD، باعث ناراحتی کاربران شده است.

همچنین به نظر می‌رسد که AMD کارت‌های Radeon VII خود را از بازار جمع کرده باشد. این کارت گزینه‌ای بسیار گران‌قیمت بود اما عملکردی عالی را نیز به همراه داشت، بنابراین RX 5700 XT گزینه مناسبی برای مک شما و نیز ارتقای موردنیاز جهت ویرایش ویدیو خواهد بود. ازآنجایی‌که AMD همکاری نزدیکی با اپل دارد، احتمالاً این کارت گرافیک در سیستم‌عامل MacOS نسبت به ویندوز، ثبات بهتری داشته باشد.

اگر شما انسانی ریسک گریز بوده و قصد خرید این کارت را دارید، فعلاً از پیشنهاد آن صرف‌نظر می‌کنیم. جایگزین مشابه متعلق به انویدیا یعنی RTX 2060 نیز در حدود ۳۰ درصد از این کارت ضعیف‌تر است.

در رابطه با کارت‌های گرافیک باید بیشتر به بررسی‌های رسمی و آماری توجه کنید تا بررسی اشخاص عادی، زیرا مسائل بسیاری وجود دارند که می‌توانند عملکرد چنین محصولی را تحت تأثیر قرار دهند.

بودجه ۵۰۰ الی ۷۵۰ دلاری: بازی در وضوح ۴K

Nvidia GeForce RTX 2080

در زمینه توان اجرای بازی‌های ۴K، کارت گرافیک RTX 2070 در پایین‌ترین رده و RTX 2080 Super در بالاترین رده جای دارد. RTX 2080 Super بهبودی جزئی را نشان داده و از همان حافظه گرافیکی ۸ گیگابایتی استفاده می‌کند. مدتی است که از عرضه RTX 2080 می‌گذرد و این کارت توانسته که شایستگی خود را نشان دهد.

بوجه بیش از ۱۰۰۰ دلاری: بازی در وضوح ۴K، اجرای بازی‌های مختص RTX و ویرایش ویدیو در محیط ویندوز

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti

اگرچه که RTX 2080 Ti سریع‌ترین کارت گرافیک مخصوص بازی این روزها نیست (این عنوان در اختیار Titan RTX است)، اما نصف قیمت برادر بزرگ خود را داشته و قطعاً می‌تواند که فریم‌های بسیار خوبی را به بازی‌بازان ارائه دهد. هرچند که تمامی کارت گرافیک‌های سری RTX از بهبود سرعت پردازش رهگیری پرتو و نیز رابط برنامه‌نویسی روشنایی پشتیبانی می‌کنند، اما تا زمانی که از یک کارت گرافیک رده‌بالا استفاده نکنید و یا اینکه تنظیمات کیفیت بازی خود را پایین‌تر نیاورید، مشکلاتی را در عملکرد مشاهده خواهید کرد.

یکی از مزیت‌های نسخه‌های Ti نسبت به نسخه‌های عادی مربوط به حافظه گرافیکی است. RTX 2080 Ti از ۱۱ گیگابایت حافظه گرافیکی بهره می‌برد، درحالی‌که مدل عادی آن از ۸ گیگابایت حافظه استفاده می‌کند. اگر یک توسعه‌دهنده بازی و یا ویرایشگر ویدیو باشید، نسبت به انجام بازی‌ها بهتر می‌توانید از مزیت‌های RTX 2080 Ti بهره‌مند شوید و این نیز به دلیل حافظه گرافیکی اضافی این کارت است. شما در این کارت همچنین می‌توانید که از پیکربندی‌های مختلف گرافیکی استفاده کنید. رعایت این مسئله در هنگام کار با ویدیوهای دارای وضوح بالا و یا رندرینگ سه‌بعدی مهم است، هر چند که تفاوت‌های این دو پیکربندی جزئی هستند.

نکات لازم جهت خرید یک کارت گرافیک

  • هنگامی‌که انتخاب‌های خود را به چند کارت محدود کردید، بسیار مهم است که به شکایت‌های کاربران دیگر در زمینه‌هایی مانند تعداد شکاف‌های مورداستفاده یک کارت توجه کنید تا بتوانید اطلاعات مهم دیگری را نیز جمع‌آوری کنید. به عنوان مثال: شاید کارت گرافیک انتخابی شما دو شکاف را در بر گیرد، اما به اندازه‌ای ضخیم باشد که نتوانید کارتی دیگر را در شکاف کناری آن جای دهید و یا اینکه به دلیل طول کارت گرافیک خود، در هنگام نصب آن بر روی مادربورد با مشکل مواجه شوید.
  • همیشه میزان انرژی موردنیاز کارت گرافیک خود را با توان خروجی منبع تغذیه خود مقایسه کنید. تأثیرات و میزان انرژی مصرفی سایر سخت‌افزارهای دیگر خود را نیز در نظر بگیرید.
  • بسیاری از نقدهای منفی مربوط به طراحی و شکست‌ها بوده و این مسائل نیز نتایج گرمای بیش‌ازحد هستند. اگر در این باره نگران هستید، نسخه‌های اورکلاک‌ شده را خریداری نکنید (این نسخه‌ها معمولاً با برچسب «OC» مشخص شده‌اند) و همچنین این را نیز در نظر بگیرید که سری Nvidia RTX نسبت به GTX بیشتر از این مسئله رنج می‌برند. هنگامی‌که گرافیک موردنظر خود را خریداری کردید، این را نیز در نظر بگیرید که علاوه بر سیستم خنک‌کنندگی اختصاصی آن، جریان هوای داخل کیس شما و نیز موقعیت سایر کارت‌های شما در میزان گرمای این محصول تأثیرگذار خواهد بود. این توصیه به این معنی است که می‌توانید سایر کارت‌های خود را به شکاف‌های دیگر منتقل کنید.
  • مدل‌های GTX نسبت به مدل‌های RTX کوچک‌تر بوده و این نیز می‌تواند منجر به تولید گرمای کمتری شود.
  • اگر بهترین کارت گرافیک جهان را نیز در اختیار داشته اما پردازنده مرکزی (CPU) مناسبی نداشته باشید و یا برعکس، نمی‌توانید عملکردی عالی را تجربه کنید، بنابراین باید با دیدی کلی به مسئله نگاه کنید.
  • خواهید دید که یک گرافیک مشخص می‌تواند قیمت‌های متفاوتی داشته باشد. این موضوع می‌تواند به دلیل اورکلاک، سیستم خنک‌کنندگی بهتر و یا نورپردازی باشد.
  • تمامی کارت‌های سری GTX از فناوری G-Sync Ultimate شرکت انویدیا و تمامی کارت‌های سری RX 400 و بالاتر نیز از فناوری نرخ نوسازی انطباقی شرکت AMD یعنی  FreeSync پشتیبانی می‌کنند. این فناوری‌ها ناهماهنگی‌های میان نرخ نوسازی و نرخ فریم را کاهش داده و باعث ایجاد تصویری روان‌تر می‌شوند.
  • عملکرد کارت‌های گرافیکی به‌صورت کلی تعیین می‌شود و اگر به دنبال عملکرد بهبودیافته در یک بازی مشخص هستید، می‌توانید در اینترنت مثلاً دو عبارت «Fortnite benchmarks» و یا «best cards for Fortnite» را جست‌و‌جو کنید.
  • تصور نکنید که همیشه جایگزین کردن یک گرافیک جدید با یک مدل قدیمی‌تر به معنای بهبود عملکرد است.
  • همچنین تصور نکنید که سری Nvidia RTX 20 همیشه سریع‌تر از سری ۱۰ کارت‌های این شرکت هستند.
  • مشکلات استفاده همزمان از دو کارت گرافیک، بیشتر از مزیت‌های آن‌ها است. البته ویرایش ویدیو استثناء است و این موضوع به پشتیبانی نرم‌افزاری نیز بستگی دارد.
  • اگر یک کارت گرافیکی را برای تولید محتوا لازم دارید، نباید به بنچمارک‌های بازی‌های ویدیویی مراجعه کنید. جهت یافتن چنین کارت‌هایی می‌توانید عبارت «workstation GPUs» و یا به‌عنوان‌مثال «best GPU for Premiere» را جست‌و‌جو کنید. مهم است که گرافیک را با نرم‌افزار موردنظر تطبیق دهید، زیرا به‌عنوان‌مثال: گرافیک‌های Nvidia Quadro از معادل‌های خود در شرکت AMD مانند Radeon Pro و یا سری WX قوی‌تر هستند، اما توسعه‌دهندگانی که با اپل روابط نزدیکی دارند (اپل از گرافیک‌های انویدیا پشتیبانی نمی‌کند) نرم‌افزارهای خود را برای گرافیک‌های AMD بهینه می‌کنند. بهترین مثال برای این اقدام، ویرایشگر ویدیوی Blackmagic Design’s DaVinci Resolve است.
  • بخش اعظمی از ویرایش تصویر به پردازنده مرکزی بستگی دارد، بنابراین یک گرافیک میان‌رده برای چنین کاربردی کافی است. ویرایش ویدیو و ابزارهای مبتنی بر محتوای سه‌بعدی، بیشتر بر کارت گرافیک متکی هستند. ادوبی به تازگی اعلام کرده که استفاده از کارت گرافیک در اپلیکیشن Lightroom را بهینه‌ کرده است، اما این اقدام باعث رندر سریع‌تر هیچ‌چیز نمی‌شود. این موضوع تنها مختص به سریع‌تر بودن اسلایدرها در هنگام کار با نمایشگرهای ۴K و بالاتر است. بنابراین در حال حاضر کارت گرافیک‌های میان‌رده برای چنین اموری کفایت می‌کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع