حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کارت افتربرنر مک پرو جدید اپل چیست و چه کار می کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کارت Afterburner یکی از قطعاتی است که می‌توان درکنار مک‌پرو جدید اپل با قیمت دوهزار دلار سفارش داد. وظیفه‌ی اصلی این قطعه چیست و ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد؟

وقتی اپل در سال ۲۰۱۷ اولین‌بار از کار روی نسل کاملا جدیدی از مک‌ پرو خبر داد، به علاقه‌مندان خود قابلیت‌های بسیاری ازجمله محصولی با پشتیبانی از ماژول‌های متعدد برای شخصی‌سازی را وعده داد. سپس در نمایشگاه WWDC 2019، اعلام کرد یکی از همین قابلیت‌های ماژولار، کارت افتربرنر (Afterburner) است که برای افزایش سرعت رندر بعضی از ویدئوها در نظر گرفته شده است. این کارت دقیقا چیست و چگونه می‌تواند موجب افزایش سرعت رندر شود؟آیا خرید نسخه‌ای از مک‌پرو مجهز به این قطعه عاقلانه است یا خیر؟

کارت Afterburner دقیقا چگونه عمل می‌کند؟

در ادامه بخوانید:

اپل در توضیحات مربوط به این کارت عنوان کرده است قطعه‌ی مذکور می‌تواند موجب بهبود بهره‌وری هنگام کار با کدک‌های ProRes و ProRes Raw برای کاربران حرفه‌ای درزمینه‌ی فیلم و ویدئو شود؛ اما منظور دقیق‌تر از این گفته چیست؟ در کلامی ساده، می‌توان گفت اگر با کدک‌های گفته‌شده سروکار دارید، حجم بسیاری از پردازش‌ها می‌تواند روی دوش کارت Afterburner قرار گیرد. انتقال پردازش‌های سنگین به این کارت موجب می‌شود فشار واردشده روی سایر قطعات ازجمله پردازنده کاهش یابد و می‌توان آن‌ها را به سایر امور اختصاص داد. هدف اصلی قطعه‌ی جدید به‌کار‌رفته در مک‌پرو، کاهش پردازش‌ها روی نسخه‌هایی با رزولوشن پایین است که معمولا برای صرفه‌جویی در قدرت و میزان بار پردازنده انجام می‌شود.

شایان ذکر است استفاده از چنین قطعه‌ای موجب می‌شود کاربران بتوانند تعداد اجرای فایل‌های ویدئویی با رزولوشن بالا را افزایش دهند. اپل ادعا می‌کند به‌کمک کارت Afterburner می‌توان حداکثر ۶ اجرای هم‌زمان با رزولوشن 8K و نرخ ۲۹/۹۷ فریم‌بر‌ثانیه در Final Cut Pro X را تجربه کرد. اجرای چنین ویدئوهای سنگینی به‌صورت هم‌زمان تأثیری روی فرایند انکود آن‌ها نمی‌گذارد؛ زیرا این وظیفه‌ روی دوش پردازنده قرار دارد و جدا از اجرای فایل‌ها خواهد بود. اگر در حال کار با ویدئوهایی با رزولوشن 4K در همان برنامه باشید، می‌توانید تا ۲۳ اجرای هم‌زمان با نرخ ۲۹/۹۷ فریم‌بر‌ثانیه را درکنار یکدیگر داشته باشید که بسیار تحسین‌برانگیز است.

علاقه‌مندان و افراد حرفه‌ای می‌توانند فراتر از آمار گفته‌شده نیز بروند؛ زیرا طبق ادعای اپل، می‌توان حداکثر سه کارت Afterburner را به‌صورت هم‌زمان روی مک‌پرو نصب کرد. البته کوپرتینویی‌ها توضیحات بیشتری درباره‌ی میزان افزایش عملکرد با کنارهم قراردادن چندین کارت ارائه نداده است، اما می‌توان انتظار بهبود چشمگیری را داشت.

apple afterburner cart

چه نرم‌افزار و سخت‌افزاری از Afterburner پشتیبانی می‌کند؟

کدک‌های ProRes و ProRes RAW را اپل توسعه داده است؛ درنتیجه، قطعه‌ی جدید گفته‌شده با بسیاری از نرم‌افزارهای این شرکت هم‌خوانی دارد. ازجمله مهم‌ترین برنامه‌هایی که اپل از پشتیبانی Afterburner در آن‌ها خبر داده است، شامل Final Cut Pro X و Motion و Compressor درکنار پخش‌کننده‌ی محبوب QuickTime می‌شود. بااین‌[ال، کاربران باید در خاطر داشته باشند هر برنامه‌ی اپل که امکان اجرای کدک‌های تصویری گفته‌شده را داشته باشد، می‌تواند از قابلیت‌های کارت مذکور نیز بهره بگیرد. تعدادی از برنامه‌های توسعه‌ داده‌شده‌ی سایر شرکت‌ها نیز در سایت اپل اعلام شده است که توان استفاده از ویژگی‌های Afterburner را دارند. همچنین، ممکن است برخی از توسعه‌دهندگان قابلیت پشتیبانی از این قطعه در نسخه‌های بعدی از محصولات خود را قرار دهند.

درزمینه‌ی سخت‌افزار، تنها امکان استفاده از کارت افتربرنر در مک‌پرو جدید وجود دارد. البته در آینده، احتمال استفاده از آن در سایر مک‌ها نیز وجود دارد که ممکن است به‌صورت قطعه‌ی داخلی کوچک‌تر یا قطعه‌ی اکسترنال در نظر گرفته شود. همچنین، اپل گفته است امکان استفاده از این کارت با ویندوز در حالت بوت‌کمپ وجود ندارد و نمی‌توان آن را به‌صورت اکسترنال ازطریق پورت USB-C به دستگاه متصل کرد. شاید دلیل این امر به هماهنگی موردنیاز میان سخت‌افزار و نرم‌افزار مربوط باشد که تنها امکان بهبود پردازش کدک ProRes را در مک‌پرو فراهم کرده است.

apple afterburner cart

خرید چنین قطعه‌ای توجیه دارد؟

کارت Afterburner استفاده‌ی بسیار خاص و حرفه‌ای دارد و قطعا درصورت نیاز به قابلیت‌های مهم‌ آن باید خریده شود. اگر با کدک‌های ProRes و ProRes Raw سروکار ندارید، خرید این قطعه‌ی دوهزاردلاری به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود؛ اما اگر از چنین کدک‌هایی استفاده می‌کنید، قطعا می‌توانید چنین محصولی را در نظر داشته باشید؛ زیرا می‌تواند در حجم پردازشی و زمان موردنیاز برای امور گرافیکی مثل رندر و انکود، تفاوت‌های چشمگیری ایجاد کند. در‌هر‌صورت، هنگام شخصی‌سازی مک‌پرو خود و انتخاب قطعات آن، بهتر است دقت بسیاری به‌خرج دهید تا زیر بار خرج اضافی نروید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع