تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان احتمالا نیازبه رمز دوم پویا ندارند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی پیشنهاد استفاده از رمز دوم ایستا برای خریدهای زیر ۱۰۰ هزار تومان را پذیرفته است.

همان‌طور که می‌دانید امکان استفاده از رمز دوم پویا از ابتدای دی‌ماه فراهم شده است و تا پایان دی‌ماه اجباری می‌شود؛ اما برخی کاربران مخالف این هستند که برای هر تراکنشی مانند خرید شارژ یا پرداخت قبوض که معمولا مبلغ پایینی دارند از رمز دوم پویا استفاده کنند. حال شنیده‌ها حاکی از آن است که بانک مرکزی با پیشنهاد اپراتورها مبنی بر عدم استفاده از رمز دوم پویا برای خریدهای زیر ۱۰۰ هزار تومان موافقت کرده است؛ به عبارتی این احتمال وجود دارد که انجام تراکنش‌های کمتر از ۱۰۰ هزار تومان در هر ۲۴ساعت (به ازای هر کارت) با استفاده از رمز دوم ایستا امکان‌پذیر باشند.

اجرای این طرح مشکل خرید شارژ و پرداخت قبوض به‌صورت اینترنتی را حل خواهد کرد اما پیاده‌سازی امکان استفاده‌ی هم‌زمان از رمز پویا و رمز ایستا برای بانک‌ها بسیار مشکل است و بانک‌ها را با دو چالش اساسی مواجه می‌کند. چالش اساسی اول این است که بانک‌ها باید مسئولیت کلاهبرداری‌های فیشینگ در تراکنش‌های تا مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را متقبل شوند. چالش اساسی دوم نیز این است که برخی از بانک‌ها امکانات لازم برای کنترل سقف تراکنش ۱۰۰ هزار تومان برای هر کاربر را در اختیار ندارند؛ یعنی بانک‌ها قادر نیستند تراکنش‌های هر کارت را مورد نظارت قرار دهند تا سقف مجموع تراکنش‌های کاربر با هر کارت طی ۲۴ ساعت از ۱۰۰ هزار تومان فراتر نرود.

از طرفی تا پایان دی ماه فرصت داده شده است تا همه‌ی بانک‌ها به سامانه‌ی هریم بانک مرکزی (اضافه شدن دکمه‌ی ارسال رمز دوم به‌صورت پیامک در صفحه‌ی پرداخت) بپیوندند و این طرح تا حد زیادی مشکلات ناشی از اپلیکیشن‌های رمزساز را برطرف می‌کند. سامانه‌ی هریم به این منظور ارائه شده است تا مشکل کاربرانی که گوشی هوشمند ندارند یا اپلیکیشن‌های رمزساز با سیستم‌عامل گوشی آن‌ها سازگار نیست را حل کند. امکان استفاده از رمز دوم ایستا برای تراکنش‌های زیر ۱۰۰ هزار تومان نیز پیشنهاد خوبی به‌نظر می‌رسد اما باید دید باتوجه به چالش‌های مطرح شده برای این طرح، آیا بانک مرکزی این طرح را به‌صورت رسمی پیاده‌سازی می‌کند یا خیر.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع