Vidrian؛ نمایشگر TCL با پنل mini-LED معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

TCL در نمایشگاه CES 2020 از فناوری جدیدی موسوم به Vidrian رونمایی کرد که به‌موجب آن، نور پس‌زمینه‌ی نمایشگر به‌کمک ده‌ها هزار mini-LED تأمین می‌شود.

TCL‌ در نمایشگاه CES‌ امسال از فناوری نمایشگر جدیدی موسوم به Vidrian Mini-LED پرده برداشت تا به‌نوعی پنل‌های QLED سامسونگ و OLED ال‌جی را به‌چالش بکشد. به‌موجب این فناوری ده‌ها هزار mini LED درون لایه‌‌ی شیشه‌ای شفافی جای داده می‌شوند. Vidrian نسخه‌ای پیشرفته‌ای از نمایشگر 4K با پنل mini LED محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. در بیانیه‌ی مطبوعاتی TCL‌ چنین آمده است:

وقتی این فناوری پیشرفته‌ی نوردهی پس‌زمینه با پنل‌های LCD تی‌سی‌ال با وضوح 8K تلفیق شود، به‌ کاربران اجازه خواهد داد تا در هر شرایط نور محیطی از غرق‌شدن در فیلم به‌نمایش درآمده در محیطی بسیار تاریک گرفته تا هیجان‌زدگی از یک بازی فوتبال در روشنایی روز، از غوطه‌وری در محتوای بصری لذت ببرند.   

TCL در مورد چگونگی دستیابی به مزایای یادشده از طریق فناوری جدید mini LED صحبت نمی‌کند؛ در عوض به مقایسه‌ی آن با فناوری‌های قدیمی‌تر نظیر OLED می‌پردازد. تی‌سی‌ال می‌گوید نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر تلویزیون که در شرایط نوری بسیار روشن یا استفاده‌ی مداوم با کنسول‌های بازی به مشکل برمی‌خورند، «تلویزیون‌های مبتنی بر فناوری Vidrian Mini-LED به‌لطف سطح کنتراست و روشنایی فوق‌العاده‌‌شان، برای هر سبک از تماشای تلویزیون، از علاقه‌مندان به سینما با تمایل شدید به دقت و جزئیات تا گیمرهایی با ساعات بازی مداوم و متمایل به نوردهی سریع رنگ‌ها، کنتراست و شفافیت ایده‌آل خواهند بود».

در حال حاضر مشخص نیست که تلویزیون‌های 4K و 8K تی‌سی‌ال چه زمانی به فناوری Vidrian Mini-LED مجهز خواهند شد. پیش‌تر شرکت سازنده در نظر داشت تا نخستین تلویزیون 8K Roku را در سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار کند؛ اما بعدها زمان عرضه‌ی آن را به سال ۲۰۲۰ موکول کرد. در حقیقت تی‌سی‌ال در طول رویداد CES 2020 در مورد هیچ‌کدام از محصولاتش جزئیات دقیقی ارائه نداد. هیچ مدل تلویزیون جدیدی معرفی نشد و برخی از فناوری‌های جدید مانند قابلیت‌های HDMI بهبودیافته نظیر eARC نیز به به‌روزرسانی‌های آینده‌ی Roku وابسته هستند.

تی‌سی‌ال وعده داد که قابلیت‌های کنترل صوتی از طریق روکو، آمازون الکسا و گوگل اسیستنت را در زمان عرضه‌ی تلویزیون‌های مجهز به میکروفون را در سال جاری ارائه خواهد داد. خبر دیگری که تی‌سی‌ال اعلام کرد، همکاری با THX، شرکت قدیمی فعال در حوزه‌ی محتوای صوتی و تصویری بود. تی‌سی‌ال می‌گوید: «TCL و THX‌ استاندارد جدیدی را در زمینه‌ی عملکرد بازی‌ها برای تلویزیون‌های بزرگ با Game Mode شرکت THX تعریف خواهند کرد». براساس ادعای تی‌سی‌ال به‌موجب حالت THX Certified Mode، زمان پاسخگویی بسیار سریع به‌همراه رنگ‌های غنی و شفاف و کنتراست بسیار بهتر با وضوح 4K HDR به‌ارمغان خواهد آمد. در سال جاری میلادی، تی‌سی‌ال نخستین تلویزیون با Game Mode شرکت THX روانه‌ی بازار آمریکای شمالی می‌کند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع