به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
همکاران سیستم، شرکت فعال در حوزهی تخصصی رایانش ابری، امروز طی رویدادی از سرویسهای جدید خود رونمایی کرد.
رویداد «با هم ۹۸» همکاران سیستم در حوزهی تخصصی رایانش ابری، صبح امروز در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد. در این رویداد از لزوم استفاده از فضای ابری برای کسبوکارها، دلایل، مزایا و چالشهای استفادهنکردن از راهکارهای ابری در شرایط کنونی سخن گفته شد و سرویسهای جدید معرفی شدند.
فرید فولادی، مدیرعامل همکاران سیستم، سخنرانی خود را با این جمله آغاز کرد که هماکنون ما تنها از ۱۵ درصد از منابع سرورهای دنیا استفاده میکنیم؛ این بدان معنا است که انرژی در زمان باقیمانده هدر میرود چراکه کارها تنها در زمانهای مشخصی انجام میشود و پس از آن سرورها بلااستفاده میمانند. اگر این منابع به اشتراک گذاشته شوند، تا ۶۵ درصد یعنی بهمیزان ۵ برابر بازدهی بیشتر میشود. فولادی مفهوم رایانش ابری را اینگونه تعریف میکند که بهاندازهی تقاضا و نیاز از منابع سختافزاری و نرمافزاری استفاده کنیم. این صرفهجویی فرایندها در سطوح مختلف را در مدیریت کسبوکار تحت تأثیر قرار میدهند. زمانیکه کارمند یا مدیر دغدغهی ازدسترفتن اطلاعات، احتمال خرابی سیستم، کارنکردن ویروسیاب، سوختن هارددیسک و موارد مشابه را نداشته باشند، میتوانند تنها و با خیال آسوده، تنها روی کار اصلی تمرکز کنند و روی عوامل دیگر که بهصورت سنتی هزینهی بالایی را طلب میکنند، تمرکز نگذارند؛ این دو عامل، امنیت اطلاعات و نگهداری آنها در سازمانها هستند.
بهگفتهی فولادی، ابر بر دو نوع است: عمومی و خصوصی. ابر عمومی نوعی است که همه مانند نیروگاهی عمومی در کشور از آن استفاده میکنند ولی ابر خصوصی توسط سازمانها و مراکز بزرگ استفاده میشود. همهی ما هرروز بهنحوی از سرویسهای مبتنی بر کلاد استفاده میکنیم؛ برای مثال در خودروهای خودران یا حتی مسیریابهای هوشمند. اکنون ۷۵ درصد از سازمانهای دنیا از سرویسهای ابری استفاده میکنند و رایانش ابری، موتور محرکهی نرمافزارهای کلیدی محسوب میشود. سوالی که دراینزمینه وجود دارد این است که آیا سرویس ابری آنقدر امن هست که سازمانها اطلاعات خود روی آن قرار دهند؟
درحقیقت، یک نظرسنجی در سطح دنیا نشان داده که دلیل بیش از ۵۰ درصد سازمانها برای استفاده از سرویسهای ابری، امنیت و حفظ اطلاعاتشان است. ۹۳ درصد از کسانی که از این فضا استفاده میکنند، به امن بودن استفاده از فضای ابری باور دارند. برآورد میشود که در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰ درصد بودجهی سازمانها صرف مهاجرت به فضای ابری شده و تا سال ۲۰۲۵، ۸۰ درصد از عملیاتهای سازمانهای مختلف به فضای ابری منتقل شود. هماکنون نیز بانکهای بسیاری تمامی اطلاعات خود را بر فضای ابری قرار دادهاند. درواقع برای انجام عملیاتها، بدون استفاده از فضای ابری، نیاز به دراختیارداشتن تمام اطلاعات بهصورت یکجا است که این امر عملا امکانپذیر نیست.
وضعیت رایانش ابری در ایران چگونه است؟ بهطور دقیق نمیتوان گفت که رایانش ابری در ایران چه وضعیتی دارد اما واضح است که چندان پیشرفتی نداشته و زیرساختهای مناسب برای آن درست نشده؛ سازمانهای بزرگی مانند مایکروسافت و آمازون در سطح دنیا، دراینزمینه در ایران فعالیت نمیکنند بااینحال استفاده از دیتاسنتر فراگیر شده و دستگاههای سختافزاری زیادی استفاده میشود که به اشتراک گذاشته نمیشوند؛ درنتیجه ارز زیادی از کشور خارج میشود.
همکاران سیستم اولین شرکت در ایران محسوب میشود که راهکار ERP خود را بهصورت ابری ارائه کرده است. پس از کسب تجربه در دو سال اخیر، استراتژی همکاران سیستم «Cloud First» خواهد بود. به زبان دیگر راهکارهای آتی همکاران سیستم بهصورت کامل بر بستر ابری ارائه خواهد شد.
عرضه تمام محصولات همکاران سیستم از این پس بر بستر کلاد خواهد بود
محسن طلایی، معاون توسعهی محصولات همکاران سیستم گفت که راهکاران ابری، ERP بومی همکاران سیستم است که بهصورت ماژولهای مختلف دردسترس قرار دارد. از موضوعات موجود در آن میتوان به چندزبانی بودن، چندارزی بودن، توزیعشدگی جغرافیایی و فرایندی، مدیریت پیام، حقوق دسترسی و وبسرویس اشاره کرد.
ERP عملیات سازمان را کنترل و شفاف میکند و به کارمند و مدیران اجازه میدهد تا مدیریت بهتری روی عملیات داشته باشند. اما به مدیران ارشد اطمینان نمیدهد که عملیات جاری و روزمرهی آنها بهسمت هدفگذاریها حرکت میکند یا خیر. در اینجا نقش ماژولی دیگر پررنگ میشود: ماژول یا کارکردِ هوشمندی تجاری، یعنی جایی است که مدیران ارشد علاقه دارند تا سیستمها را مانیتور کنند و متوجه شوند سازمانشان در مسیر هدفگذاریشده حرکت میکند یا خیر. راهکاران ابری برای این منظور محصولی ارائه کرده است. هوش یا هوشمندی تجاری درکنار مزایا، چالشهایی برای سازمان ایجاد میکند. نیاز محصول به منابع پردازشی، منابع سختافزاری، زمانهایی برای اینکه محصول در سازمان استقرار پیدا کند و اطلاعاتش با اطلاعات عملیاتی همگام شود.
اپلیکیشن مبتنیبر ابر «فرسان» ارتباط خردهفروشان را با شرکتهای پخش برقرار میکند
محمد عزیراللهی، معاون توسعهی بازار همکاران سیستم، مزیت رقابتی سازمانها را استفاده از فضای ابری عنوان کرد. وی سیستمهای سنتی و غیرابری را به کوه یخ تشبیه کرد که هزینههای مشخص آنها نوک کوه را تشکیل میدهند اما هزینههای مستتر که شامل پیادهسازی و آموزش، زیرساختها و نگهداشت میشوند، قسمت زیرین کوه قرار دارند. در سیستمهای ابری، این هزینهی مشخص حق اشتراک است که به گزارش گارتنر، نسبت به سرویسهای غیرابری تا ۷۷ درصد هزینهی کمتری دارند و هزینهی پنهان نیز ندارند.
اما آیا اکنون از راهکاران ابری استفاده میشود؟ عزیزاللهی گفت همکاران سیستم بیش از ۵۵۰ مشتری دارد که بخش عمدهی آنها بازارهای متوسط هستند اما اخیرا بهسمت بازارهای بزرگ نیز حرکت میکنند. در حال حاضر بهجز بخش سپیدار، همکاران سیستم بیش از ۱۰ هزار مشتری دارد. ۳۴۰۰ کاربر ازمیان این ۵۵۰ مشتری درحال استفاده از خدمات ابری هستند و آپ تایم سرویس و خدمات نیز ۹۹/۷۴ درصد است.
تمام بخشهای فعالیت همکاران سیستم در نمودار زیر قابل مشاهده است.
نظر شما درارتباطبا سرویسها و خدمات جدید همکاران سیستم چیست؟
بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
ارسال پاسخ