تراشه هلیو G70 مدیاتک برای گوشی‌ های گیمینگ اقتصادی معرفی شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

هلیو G70 تراشه‌ی جدید مدیاتک برای گوشی‌های گیمینگ اقتصادی است که هشت هسته‌ی پردازشی دارد و از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

طی چند ماه گذشته شرکت‌های مختلف گوشی‌ساز توجه ویژه‌ای به گوشی‌های هوشمند گیمینگ نشان داده‌اند و محصولاتی مهم در این حوزه روانه‌ی بازار کرده‌اند. با گذر زمان هرچه بازی‌های موبایلی بهبود پیدا می‌کنند و تجربه‌ای نزدیک‌تر به بازی‌های مخصوص رایانه‌های شخصی و کنسول‌ها ارائه می‌دهند، سخت‌افزار لازم برای اجرای آن‌ها نیز باید بهبود پیدا کند و خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد. کوالکام و مدیاتک دو شرکت شناخته‌شده هستند که تاکنون تراشه‌های مختلفی را که دارای قابلیت‌هایی ویژه برای مصارف گیمینگ هستند در دسترس شرکت‌های گوشی‌ساز قرار داده‌اند که از بین آن‌ها می‌توانیم به اسنپدراگون 730G و اسنپدراگون 735G برای کوالکام اشاره کنیم.

مدیاتک نیز پیش‌تر با تراشه‌های هلیو G90 و هلیو G90T در این بازار حضور پیدا کرده است. کارشناس رسانه‌ی XDA-Developers که مدعی است در گوشی ردمی نوت ۸ پرو شانس کار با تراشه‌ی گیمینگ هلیو G90T را پیدا کرده، می‌گوید عملکرد این تراشه در کارهای گیمینگ بسیار خوب بوده و هلیو G90T تمام توانش را را به کار بسته است. مدیاتک در راستای تولید تراشه‌های گیمینگ به‌تازگی از تولید تراشه‌ای دیگر با نام هلیو جی ۷۰ (MediaTek Helio G70) خبر داده که به‌طور ویژه برای گوشی‌های گیمینگ اقتصادی و برخی از میان‌رده‌های ارزان‌قیمت تولید شده است.

مدیاتک

با مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم که هلیو G70 در مقایسه با هلیو G90T تغییرات مشخصی به‌خود دیده است. همان‌طور که از نامش پیدا است، تراشه‌ی G70 در مقایسه با G90T قدرت پردازشی کمتری دارد و در ازای آن با قیمت کمتری نیز عرضه می‌شود. مدیاتک در تولید سیستم-روی-چیپ جدیدش به‌جای Cortex-A76 به هسته‌های Cortex-A75 به‌عنوان هسته‌های اصلی متکی شده است؛ این هسته‌ها طبق ادعای مدیاتک دارای حداکثر فرکانس پردازشی ۲ گیگاهرتز هستند. ۶ هسته‌ی کوچک‌تر Cortex-A55 همچنان در مدل جدید نیز دیده می‌شوند، اما این هسته‌ها که در G90T دارای فرکانس ۲ گیگاهرتز هستند، در تراشه‌ی جدید فرکانس پردازشی ۱/۷ گیگاهرتز را ارائه می‌دهند. دو تراشه‌ی موردبحث تراشه‌هایی هشت هسته‌ای به‌شمار می‌آیند.

تراشه‌ی هلیو G70 تنها از حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 پشتیبانی می‌کند و این یعنی گوشی‌های مجهز به آن توانایی استفاده از حافظه‌ی سریع UFS را نخواهند داشت. این تراشه‌ی جدید برای انجام پردازش‌های گیمینگ به پردازنده‌ی Mali-G52 2EEMC2 با فرکانس ۸۲۰ مگاهرتز متکی است. CorePilot قابلیتی ویژه است که با نظارت روی پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی و کنترل سرعت کلاک آن‌ها، روی ارائه‌ی تجربه‌ی گیمینگ عالی تأثیر به‌سزایی دارد. هلیو G70 همچنین از دستیارهای صوتی پشتیبانی می‌کند و مصرف انرژی زیادی ندارد. پردازنده‌ سیگنال تصویری (ISP)‌ به‌کاررفته در سیستم-روی-چیپ هلیو G70 از یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی (Quad Bayer) یا دو دوربین ۱۶ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند. در حالت دوم، دوربین دوم ۱۶ مگاپیکسلی امکان استفاده از لنز تله‌فوتو، فوق عریض و ماکرو را دارد. در ضمن امکان تشخیص عمق صحنه‌ها با اتکا به سخت‌افزار وجود دارد. در تراشه‌ی جدید خبری از ابزار NeuroPilot برای پردازش‌های مرتبط به هوش مصنوعی نیست. از بین این پردازش‌ها می‌توانیم به مواردی نظیر تشخیص صحنه و اشیاء و حتی بهبود جلوه‌ی بوکه اشاره کنیم.

مدیاتک

گرچه به‌طور مشخص به این موضوع در وب‌سایت رسمی مدیاتک اشاره نشده، اما گفته می‌شود این شرکت در تولید تراشه‌ی G70 از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری FinFET استفاده کرده است. این نوع لیتوگرافی در تراشه‌ی قدرتمندتر G90T نیز دیده می‌شود. تراشه‌ی جدید مدیاتک همچنین از فناوری اختصاصی این شرکت موسوم به هایپر انجین (HyperEngine) به‌منظور بهبود فعالیت‌های گیمینگ استفاده می‌کند. 

مدیاتک هلیو G70 از دوربین‌های دارای حسگری با وضوح حداکثر ۴۸ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند؛ در ضمن در گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی موردبحث امکان استفاده از نمایشگرهای حداکثر 1080p با نسبت تصویر ۲۱:۹ وجود دارد. G70 مدیاتک از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) پشتیبانی نمی‌کند. ظاهرا شبکه‌ی 5G قرار است فعلا به تراشه‌های سری Dimensity مدیاتک محدود باشد. به غیر از موارد یادشده، تفاوت خاص دیگری بین G70 و G90T دیده نمی‌شود؛ درواقع هسته‌های دارای فرکانس پردازشی کمتر، تفاوت اصلی بین تراشه‌های یادشده هستند. برای اظهارنظر قطعی درمورد تراشه‌ی هلیو G70 باید منتظر عرضه‌ی گوشی‌های هوشمند مجهز به آن به بازار بمانیم؛ با این حال انتظار داریم این تراشه‌ بتواند عملکردی در حد و حدود تراشه‌ی جدید سری اسنپدراگون ۶۰۰ کوالکام یا حتی اسنپدراگون ۷۱۰ از خود نشان دهد. مدیاتک می‌گوید تراشه‌ی جدیدش در گوشی‌های هوشمندی که دارای قیمت حدودا ۱۴۵ دلار هستند حضور پیدا خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید نظاره‌گر مشخصات فنی تراشه‌ی هلیو جی ۷۰ و مقایسه‌ی آن با هلیو جی ۹۰ باشید:

مقایسه‌ی هلیو G70 و هلیو G90 مدیاتک
پارامتر / نام تراشه هلیو G70 هلیو G90
هسته‌های بزرگ CPU ۲ هسته‌ی Cortex-A75 با فرکانس پردازشی ۲ گیگاهرتز ۲ هسته‌ی Cortex-A76 با فرکانس پردازشی ۲/۰۵ گیگاهرتز
هسته‌های کوچک CPU ۶ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس پردازشی ۱/۷ گیگاهرتز ۶ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس پردازشی ۲/۰۵ گیگاهرتز
پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) Mali-G52 2EEMC2 Mali-G76 3EEMC4
پشتیبانی از حافظه‌ی رم تا حداکثر ۸ گیگابایت از نوع LPDDR4x تا حداکثر ۱۰ گیگابایت از نوع LPDDR4x
پشتیبانی از حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 eMMC 5.1 و UFS 2.1
پشتیبانی از دوربین یگانه‌ی ۴۸ مگاپیکسلی یا دوگانه‌ی ۱۶+۱۶ مگاپیکسلی یگانه‌ی ۶۴ مگاپیکسلی یا دوگانه‌ی ۲۴+۱۶ مگاپیکسلی
نمایشگر وضوح 1080p و نسبت تصویر ۲۱:۹ وضوح 1080p و نسبت تصویر ۲۱:۹
ضبط ویدئو وضوح 1080p و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه وضوح 2160p و نرخ ۶۰‌ فریم‌بر‌ثانیه
شبکه‌ی LTE Cat-7 DL / Cat-13 UL Cat-12 DL / Cat-13 UL
ارتباطات وای‌فای و بلوتوث ۵ وای‌فای و بلوتوث ۵

شما خوانندگان محترم تک تایمز چه دیدگاهی در این رابطه دارید؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع