حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

دانشمندان موفق به ساخت Xenobot به وسیله سلول های بنیادی شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – نوع جدیدی از حیات به نام Xenobot به تازگی به وسیله سلول های بنیادی و الگوریتم های تکاملی به وجود آمده که کاربردهای بالقوه ای در علم پزشکی دارند.

دانشمندان به تازگی شکل جدیدی از حیات را به وجود آورده اند که چیزی بین ربات و قورباغه است. محققین دانشگاه ورمونت (UVM) و Tufts با استفاده از سلول های بنیادی متعلق به جنین قورباغه، موجودی به نام Xenobot را خلق کرده اند. این موجودات همانند ربات های زنده و خود ترمیم‌گر عمل کرده و قادر به قدم زدن، شنا کردن و تعامل با یکدیگر هستند. مخلوقات جدید می توانند به بدن انسان وارد شده و کارهای متعددی مثل نابودی تومورها، رساندن دارو یا از بین بردن پلاکت در رگ های خونی را انجام دهند. جاشوا بنگارد، محقق کامپیوتری و خبره رباتیک از دانشگاه UVM در این باره می گوید:

این (مخلوقات) ماشین های زنده جدیدی هستند که نمی توان آن ها را جزو ربات ها یا گونه شناخته شده ای از جانوران دانست. این (مخلوقات)، کلاس جدیدی از مصنوعات هستند: یک ارگانیزم زنده و قابل برنامه ریزی.

در طراحی Xenobots، از اجرای الگوریتم های تکاملی در ابرکامیپوترها و همینطور سلول های بنیادی یک گونه قورباغه آفریقایی به نام Xenopus laevis (قورباغه پنجه دار) استفاده شده که نام این ارگانیزم زنده نیز به نام همین قورباغه اشاره می کند.

محصول کار پژوهشگران، موجودی است که در طبیعت وجود ندارد. سلول ها با یکدیگر همکاری کرده و به ربات ها اجازه می دهند تا در محیط سیال در مسیر خود حرکت کنند. آن ها می توانند به طور خودجوش به صورت حلقه درآمده و مواد را به سمت یک مکان مرکزی هل دهند. 

بر خلاف ربات های معمولی، Xenobotها از مواد تجزیه پذیر ساخته شده اند که در صورت برش قادر به بازگشت به ظاهر ابتدایی خود هستند. از این مصنوعات جدید می توان برای پاک سازی میکروپلاستیک ها یا ضایعات رادیواکتیو استفاده کرد. با این حال ایده خلق ربات های زنده توسط ابرکامپیوترهای قدرتمند کمی ترسناک است. طبق گفته های پژوهشگری به نام لوین، کار با سیستم های پیچیده و غیر قابل درک، عواقب ناخواسته ای را در پی خواهد داشت.

هرچند محققین امیدوار هستند که با درک بیشتر این فناوری جدید و قابلیت های آن، از نتایج تهدیدآمیز و نامطلوب جلوگیری کنند. به علاوه، Xenobot ها منبع تغذیه اولیه محدودی داشته و (فعلا) قادر به تولید مثل و تکامل نیستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع