حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

با افزایش واردات تلفن همراه، بازار رقابتی شده است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

تعداد واردکنندگان رسمی تلفن همراه در کشور به ۲۱۸ عدد رسیده است، سامانه‌ی افق نیز به‌زودی شفاف‌سازی روند واردات تلفن همراه را امکان‌پذیر خواهد کرد.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی می‌گوید در ۹ ماه گذشته‌ی سال تقریبا ۱۰/۵ میلیون دستگاه تلفن همراه وارد کشور شده و پیش‌بینی می‌شود با مجموع واردات در سه ماه‌ی پایانی سال تعداد آن به ۱۴/۵ میلیون دستگاه برسد. وی گفت:

واردات تلفن همراه در سال ۹۸ به ماهی یک میلیون دستگاه رسیده در حالی‌که کل واردات تلفن همراه در سال ۹۷ حدود ۱۲/۵ میلیون دستگاه بوده است. از این رو نمی‌دانم اینکه گفته می‌شود واردات تلفن همراه به ۲/۵ میلیون دستگاه تلفن همراه می‌رسد از چه منبعی است.

مقاله‌ی مرتبط:

به‌گفته‌ی وی، اکنون تعداد واردکنندگان تلفن همراه در کشور از ۴۰ شرکت واردکننده‌ی رسمی به ۲۱۸ عدد رسیده است. حتی در اول دی ماه سال جاری ۱۲۳ شرکت، تلفن همراه وارد کشور کرده‌اند و بقیه نیز در حال ثبت سفارش هستند. به همین دلیل اکنون بیش از ۱/۵ میلیون تلفن همراه در بازار وجود دارد که روشن نشده‌اند، بنابراین با افزایش عرضه‌ی کالای تلفن همراه در بازار مواجه هستیم. به دلیل افزایش بازرگانان این حوزه بازار تلفن همراه رقابتی شده و میزان تقاضا نیز خوب و در برخی مدل‌ها حتی زیاد است.

اسحاقی همچنین اضافه کرد که کاربران به دلیل شرایط اقتصادی بیشتر به سمت خرید مدل‌های ارزان‌تر روی آورده‌اند. به‌عنوان مثال سال گذشته، در همین زمان میانگین قیمت تلفن همراهی که به فروش می‌رفت حدود ۱۶۰ دلار بود ولی اکنون قیمت میانگین فروش ۱۱۰ و ۱۲۰ دلار است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی، در مورد میزان کاهش قیمت تلفن همراه در بازار گفت:

چون بازار رقابتی شده است واردکنندگان دنبال فروش زیر حداکثر سود مصوب (۱۵ درصد) هستند بنابراین حتی مدل‌های پایین و ارزان‌تر را بدون سود و با ضرر می‌فروشند. مدل‌های بالاتر را نیز با سود دو درصد می فروشند. بنابراین می‌توان گفت که کالا با قیمت مناسب به فروش می‌رسد و همه چیز به نفع مصرف‌کننده است.

درحال‌حاضر واردکننده‌ها قیمت کالاها را در سامانه‌ی ۱۲۴ درج می‌کنند تا مصرف‌کننده از حداکثر قیمت آن مطلع باشد بنابراین مصرف‌کننده‌ها نیز می‌توانند قبل از خرید، قیمت مدل تلفن همراه خود را از این سامانه استعلام کنند؛ حتی اگر کاربری تلفن همراه خود را بیشتر از قیمت مصوب خریداری کرده باشد می‌تواند مابه‌التفاوت قیمت را از فروشنده طلب کند.

اسحاقی در مورد اینکه آیا شرکت‌های واردکننده تلفن همراه‌ با ارز نیمایی کالا وارد کشور می‌کنند، گفت:

لزوما تمام شرکت‌های واردکننده با ارز نیمایی تلفن همراه وارد کشور نمی‌کنند. برخی با ارز نیمایی (البته تنها یک ماهی است که منابع ارزی دولت بهتر شده و روی بعضی از مدل‌های تلفن همراهی که قیمت پایینی دارند، ارز نیمایی برای واردات اختصاص می‌دهد)، برخی از محل ارز حاصل از صادرات و برخی دیگر نیز از طریق ارز حاصل از صادرات خود تلفن همراه به کشور وارد می‌کنند.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

سامانه‌ی افق برای شفاف‌سازی

در سامانه‌ی افق روند واردات و توزیع تلفن همراه قابل رصد است

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی اعلام کرد دولت با همکاری انجمن، اتاق بازرگانی و دیگر بخش‌ها به‌دنبال شفاف‌سازی روند واردات تلفن همراه تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است. وی گفت:

در همین راستا قرار است سامانه‌ای به‌نام «افق» راه‌اندازی شود. این سامانه فرایند واردات و توزیع را به‌صورت شفاف نشان می‌دهد. به این صورت که کالایی که بازرگان وارد کرده و می‌خواهد به لایه‌های فروش ارائه دهد تا به دست مصرف‌کننده برسد در این سامانه ثبت می‌شود و قابل رصد است. از سوی دیگر کد فعال‌سازی که ۶ رقمی است و به ازای هر گوشی باید واردکننده از دولت بگیرد، دولت خود مستقیما به مصرف‌کننده ارائه می‌دهد. این سامانه قرار است اوایل سال آینده اجرایی شود و مصرف‌کننده نیز می‌تواند قیمت کالا را مستقیم از این سامانه رصد کرده و سپس خریداری کند. همچنین قرار است با تدابیری که اندیشیده خواهد شد، مصرف‌کننده در هنگام خرید IMI و گارانتی را نیز استعلام کند.

اسحاقی در پاسخ به این سؤال که برخی از فعالان بازار معتقد هستند شرکت‌هایی که با ارز نیمایی کالا وارد کشور می‌کنند بیشتر سود می‌کنند، گفت:

خیر دقیقا برعکس است چون قیمت‌های تلفن همراهی که با ارز نیمایی خریداری می‌شود ثبت می‌شود و قابل استعلام است؛ بنابراین نمی‌توانند گران‌تر از آنچه ثبت کرده‌اند بفروشند و باید با قیمت کف به فروش برسانند ولی کسانی که با ارز آزاد تلفن همراه وارد کشور کرده‌اند، مجبور هستند به قیمت نیمایی ارائه دهند و این باز به نفع مصرف‌کننده است.

دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه درباره‌‌ی دو ماه پایانی و به‌خصوص روزهای پایانی سال نیز اظهار امیدواری کرد و گفت اگر شرایط این‌گونه بماند و قوانین تغییر نکند هیچ نگرانی وجود ندارد؛ اما باید فرایند تخصیص ارز و ثبت سفارش سرعت بگیرد.

آیفون 11 پرو مکس / iPhone 11 Pro Max

قدرت پایین خرید مردم

اکنون تلفن همراه در بازار به اندازه‌ی کافی وجود دارد ولی بازار از رونق کافی برخوردار نیست

ابوالفضل ناصری، سخنگوی اتحادیه‌ی کشوری نیز وضعیت بازار تلفن همراه را آرام اعلام کرد و با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید مردم اعلام کرد که اکنون کالا به اندازه‌ی کافی در بازار وجود دارد و واردکنندگان نیاز بازار را تأمین کرده‌اند؛ از سوی دیگر گارانتی‌ها و خدمات پس از فروش تلفن همراه در کشور فعال است ولی هنوز مردم مانند قبل تمایل زیادی به خرید تلفن همراه نشان نمی‌دهند. البته به‌گفته‌ی وی، برخی از این شرکت‌های واردکننده که به‌تازگی وارد بازار تأمین کالای تلفن همراه شده‌اند، در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات پس از فروش به‌خوبی عمل نمی‌کنند.

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن فروشندگان تلفن همراه و سیم‌کارت نیز معتقد است، اکنون تلفن همراه در بازار به اندازه‌ی کافی وجود دارد ولی بازار از رونق کافی برخوردار نیست. وی گفت:

به دلیل شرایط اقتصادی، مردم قدرت خرید ندارند از این رو هر مدل تلفن همراهی را نمی‌توانند خریداری کنند و بیشتر به خرید تلفن همراه‌با قیمت پایین‌تر روی می‌آورند تا نیاز خود را برطرف کنند. باید بپذیریم که مانند سابق افراد به‌دنبال تعویض تلفن همراه خود با آمدن مدل‌های جدید به بازار نیستند و وقتی مجبور شدند، تلفن همراه خریداری می‌کنند.

شفیعی، از فعالان بازار تلفن همراه درباره‌ی اینکه با وجود عرضه‌ی بالای تلفن همراه، آیا قیمت این کالا در بازار کاهش یافته است یا خیر، گفت:

از آنجایی که ارز نیمایی به‌خوبی به واردکنندگان تلفن همراه اختصاص یافته، قیمت‌ها تا ۲۰ درصد کاهش داشته است. به‌عنوان مثال قیمت تلفن همراه سامسونگ A50 در زمان کمبود کالا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که اکنون قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است، این روند در بیشتر مدل‌ها وجود دارد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع