حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

اذعان سازمان بهداشت جهانی به خطا در ارزیابی خطر ویروس کرونا چینی

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

وروس کرونا چینی با سرعتی بالا در حال انتشار است؛ اما سازمان بهداشت جهانی باوجود اذعان به خطا در ارزیابی خطر ویروس یادشده، شیوع آن را هنوز بحرانی جهانی نمی‌داند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) که گهگاه به‌خاطر نحوه‌ی مدیریت بحران شیوع بیماری‌های پیشین مورد انتقاد قرار گرفته،، روز دوشنبه اذعان کرد که در ارزیابی‌اش از خطر ویروس کرونا  چینی اشتباه کرده است. این سازمان مستقر در ژنو سوئیس اواخر یکشنبه در گزارشی از وضعیت همه‌گیری تازه گفت خطر «درچین بسیار بالا، در سطح منطقه‌ای بالا و در سطح جهانی بالا است».

سازمان بهداشت جهانی در پانوشت گزارش یادشده توضیح داد که اظهار نظرش درباره‌ی خطر جهانی بحران شیوع کرونا چینی در گزارش‌های پیشینش در روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه نادرست بوده است. این سازمان در گزارش‌های اولیه وضعیت را «درحد متوسط» ارزیابی کرده بود. با این حال، تصحیح ارزیابی خطر جهانی به‌معنای اعلام وضعیت اضطراری بین‌المللی نیست.

WHO روز پنجشنبه از اعلام شیوع کروناویروس جدید به‌عنوان نگرانی بین‌المللی و وضعیت اضطراری سلامت عمومی خودداری کرد. چنین تصمیمی به‌ندرت و تنها برای همه‌گیری‌های به‌شدت خطرناکی گرفته می‌شود که مهار آن نیازمند اقدامات جهانی هماهنگ‌تر است. ویروس مرگبار جدید که ابتدا در تاریخ ۳۱ دسامبر (۱۰ دی) در شهر ووهان چین شناسایی شد،  تاکنون ۴۴۷۴ نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده و جان بیش از ۱۰۰ نفر را در چین گرفته است. علاوه بر این، چندین مورد احتمالی دیگر نیز در سایر کشورها شناسایی شده‌اند.

Coronavirus / ویروس کرونا چینی

در ادامه بخوانید:

تدرس آنادام، رئیس سازمان بهداشت جهانی که این هفته برای بحث و گفت‌وگو درباره‌ی روش‌های مهار شیوع ویروس از چین بازدید خواهد کرد،، پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته پس از خودداری از اعلام وضعیت اضطراری جهانی، به‌شدت از سوی خبرنگاران تحت پرسش قرار گرفت.. برخی خبرنگاران پرسیدند آیا تصمیم این سازمان ناشی از ملاحظات سیاسی بوده است یا خیر. با این حال، آنادام گفت تصمیم یادشده می‌تواند در هر زمان تغییر کند و خطر جهانی ناشی از شیوع ویروس بالا است. او گفت:

وضعیتی اضطراری در چین وجود دارد؛ اما شرایط هنوز به سطح اضطراری جهانی نرسیده است. با این حال، وضعیت ممکن است تغییر کند. ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی این است که شیوع تازه در چین در سطح خطر بسیار بالا و در سطح منطقه‌ای و جهانی بالا است.

به‌گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، طبقه‌بندی اشاره‌شده براساس «ارزیابی جهانی از خطر است و شدت، شیوع و ظرفیت مقابله را شامل می‌شود.» این سازمان افزود که اشتباه انجام‌شده در سه گزارش وضعیت، «خطا در جمله‌بندی بوده است».

Coronavirus / ویروس کرونا چینی

رویکرد محتاطانه‌ی سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع تازه را که مورد برخی انتقادها قرار گرفته است، می‌توان به انتقادهای پیشین نسبت به رفتار شتابزده و دیرهنگام در اعلام وضعیت اضطاراری در گذشته مرتبط دانست.. این عبارت نخستین‌بار برای همه‌گیری آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ استفاده شد. درجریان آن همه‌گیری، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که شیوع ویروس یادشده به فراگیری در سطح جهانی رسیده است وبا این کار موجب وحشت و سوق‌دادن افراد به خرید بی‌رویه‌ی واکسن  شد. سپس وقتی معلوم شد که ویروس منتشرشده به آن اندازه خطرناک نیست که ابتدا تصور می‌شد، تصمیم سازمان بهداشت جهانی مورد انتقادهای شدید قرار گرفت.

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ نیز به‌خاطر چشم‌پوشی و دست‌کم‌گرفتن شدت همه‌گیری ابولا تحت انتقادهای سنگین قرار گرفت. براساس گزارش‌ها این ویروس که به سه کشور غرب آفریقا هجوم برده بود، تا پایان شیوع در سال ۲۰۱۶ موجب مرگ بیش از ۱۱٬۳۰۰ نفر شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع