حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ماجرای هک شدن گوشی جف بزوس

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،
جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون در ماه‌های اخیر به دلیل جدایی از همسر و پرداخت نیمی از سرمایه خود به وی، در مرکز توجه قرار گرفته بود. چندی پیش گوشی آیفون ایکس جف بزوس یک پیام در واتس‌اپ دریافت می‌کند که فرستنده آن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است. وی بی‌درنگ و البته متعجب، پیام را مشاهده می‌کند و با یک ویدئو با کپشنی شامل پرچم سوئد و عربستان سعودی و همچنین متون عربی مواجه شد.

نیویورک تایمز نوشت: این دو نفر قبلاً با استفاده از این بستر پیام‌رسانی ارتباط برقرار کرده بودند، اما آقای بزوس، مدیر اجرایی آمازون، آن روز انتظار پیامی از آن جانب نداشت – چه برسد به اینکه یک ویدیو از پرچم‌های سعودی و سوئد با متن عربی دریافت کند.

به گزارش تک تایمز از خبرآنلاین، طبق تجزیه و تحلیل پلیس که بزوس درخواست آن را داد، این ویدئو  فایلی با حجم 4.4 مگابایت، بیش از آن چیزی بود که ظاهرش نشان می‌داد. به احتمال زیاد بدافزار قرار داده شده است که به مهاجمان امکان دسترسی به آیفون آقای بزوس، از جمله عکس‌های وی و ارتباطات خصوصی را می‌دهد.

گزارش‌ها درباره تلفن آقای بزوس باعث نگرانی در مورد شاهزاده محمد شد. این تحلیل اساسا شاهزاده سعودی را به استفاده از بدافزارهای ایجاد شده توسط یک شرکت سایبر امنیتی خصوصی به جاسوسی بزوس که صاحب واشنگتن پست نیز هست متهم کرد. در زمان هک، جمال خاشقچی، نویسنده مخالف سعودی، در "واشنگتن پست" شاغل بود که مقاله منتقدانه خود را درباره دولت سعودی منتشر کرده بود. آقای خاشقچی اواخر سال 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول کشته شد. جزئیات این هک برای نیویورک تایمز قابل تأیید نبود. 
 

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن گفته است که اتهاماتی که پادشاهی را در هک کردن تلفن آقای بزوس مربوط می‌داند، "پوچ" بوده است. 

نتیجه گیری این گزارش سوالاتی مربوط به دنیای هکرهای خصوصی اجاره‌ای، باز می‌کند. برای مشتری مناسب یا مبلغ مناسب، چنین هکرهایی ظاهرا به تلفن یکی از ثروتمندترین و قدرتمندترین مردان جهان نفوذ می‌کنند. در این گزارش آمده که از کدام شرکت امنیت سایبری خصوصی استفاده شده است، اما گفته می‌شود که گروه مستقر در تل آویو NSO Group و تیم هکرهای مستقر در میلان از توانایی چنین حمله‌ای برخوردار باشند.

این هک همچنین نگرانی‌هایی در مورد اینکه چگونه سیستم پیام‌رسان‌های محبوب مانند واتس‌اپ دارای آسیب‌پذیری‌هایی هستند که مهاجمان می‌توانند از آنها سوء استفاده کنند را ایجاد می‌کند. در ماه اکتبر ، واتس‌اپ از NSO در دادگاه فدرال شکایت کرد و ادعا کرد از فناوری جاسوسی NSO برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر استفاده شده است. واتس‌اپ، که متعلق به فیس‌بوک است، نقص موجود در بدافزار مورد استفاده را برطرف کرده است.
 

ران دیبرت ، مدیر آزمایشگاه Citizen در دانشگاه تورنتو، اظهار داشت: وضعیت مدیرعامل آمازون "یادآور این است که گسترش جاسوس افزارهای تجاری یک مشکل امنیتی جهانی برای همه بخش‌ها است، از دولت و انواع تجارت‌ها گرفته تا جامعه مدنی. "

پیام‌های ارسال شده توسط حساب واتس‌اپ شاهزاده محمد از اواخر سال 2018  نشان می‌دهد که فرستنده از زندگی شخصی آقای بزوس آگاهی زیادی داشته است. در این گزارش آمده است که آقای بزوس پیامی را از این حساب دریافت کرد که شامل عکسی از زنی بود که شبیه خانم سانچز بود.

در این عکس عنوان شده است ، "بحث و گفتگو با یک زن مانند خواندن قرارداد پروانه نرم افزار است. در پایان باید همه موارد را نادیده بگیرید و کلیک کنید که موافقم. " در آن زمان، آقای بزوس و همسرش در حال بحث و گفتگو در مورد طلاق بودند.
 

در این گزارش، نرم‌افزارهای جاسوسی معروف به Pegasus ، ساخته شده توسط گروه NSO ، و نرم‌افزاری به نام Galileo ، ساخته شده توسط Hacking Team، به عنوان دو ابزار احتمالی مورد استفاده برای انجام این حمله قرار گرفته است. این گزارش می‌افزاید: سعود القحطانی ، مشاور نزدیک شاهزاده محمد ، 20 درصد سهام تیم هک کننده را در اختیار داشت.

گزارش FTI در مورد هک قطعی نبود، اما گفت "اعتماد متوسط ​​و زیاد" دارد که پیام از حساب واتس اپ شاهزاده بود و او مقصر است. در یادداشت‌های این گزارش ، FTI گفته است که هنوز در حال تلاش برای تجزیه و تحلیل دقیق‌تر آیفون است.

برخی از کارشناسان امنیت سایبری گفتند که برای تأیید نتایج این گزارش ، اطلاعات بیشتری درباره هک مورد نیاز است. بیل مارکزک ، کارشناس سایبری در Citizen Lab ، روز چهارشنبه در یک پست وبلاگ گفت که فناوری‌ برای رمزگشایی پیام‌های WhatsApp وجود دارد تا جزئیات بیشتری درباره فایل ویدئویی که ارسال شده است را مشاهده کنیم. بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی و فناوری مراجعه کنید.
منبع