حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

معرفی انواع بلاک چین تکنولوژی ارزهای دیجیتال از زبان کوین نیک

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

 شناخت بلاک‌چین و انواع آن نقش مهمی در شناخت منطقی و صحیح از ارزهای دیجیتال دارد. به همین دلیل کوین نیک دستیار شما در دنیای ارزهای دیجیتال تلاش می‌کند به زبانی ساده شما را با انواع بلاک‌چین و تکنولوژی ارزهای دیجیتال آشنا کند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی تک تایمز در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

ماهیت blockchain برای بسیاری نامفهوم است و می‌پرسند اطلاعات به چه شکل در بلاک‌چین ذخیره می‌شود. همچنین مسئله‌ی تمرکززدایی و ثبت اطلاعات بدون امکان حذف و دستکاری آن‌ها برای ایشان نامفهوم است. در این مطلب تلاش می‌کنیم مفاهیم پایه بلاک‌چین را برای علاقه‌مندان به زبان ساده توضیح دهیم. اگر قصد خرید بیت کوین و سایر رمزارزها را دارید بد نیست با این تکنولوژی و نحوه‌ی عملکرد آن آشنا شوید. 

تکنولوژی بلاک‌چین چیست؟

نخستین سؤال پایه که باید به آن پاسخ داده شود ماهیت بلاک‌چین است. بلاک‌چین سیستمی است که قابلیت ثبت انواع گزارش‌ها یا اطلاعات را در اختیار دارد اما در این سیستم تمامی اطلاعات با تک تک اعضا به اشتراک گذاشته می‌شود و بعد از ثبت نمی‌توانید آن‌ها را تغییر داده یا حذف کنید.

اگر به‌معنای لفظی کلمه blockchain دقت کنید متوجه می‌شوید که به زنجیره بلوک‌ها است که به‌درستی معنای تکنولوژی ارزهای دیجیتال را آشکار می‌کند؛ زنجیره‌ای از اطلاعات که روی یک دیتابیس واحد ذخیره نمی‌شود بلکه روی تمام سیستم‌های اعضا نگه‌داری می‌شود. وقتی اطلاعات به بخش‌های مختلف که در اصطلاح «بلوک» نامیده می‌شود تقسیم می‌شوند و هر قسمت در سیستم اعضا نگه‌داری می‌شود، امکان هک  اطلاعات و از دست رفتن آن‌ها به صفر می‌رسد.

هدف بلاک‌چین چیست؟

وقتی ساتوشی ناکاماتو بیت کوین را به جهانیان معرفی کرد، دو هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ ساده کردن روال کار تراکنش‌ها که تا آن زمان در انحصار نهاد‌های مرکزی مختلفی مثل بانک‌ها بود و دیگری، امکان محفوظ نگه داشتن مشخصات کاربر که برای بسیاری از افراد اهمیت بالایی داشت.

انواع بلاک‌چین به‌عنوان تکنولوژی ارز دیجیتال بر این اساس شکل گرفتند و به مرور زمان گسترش پیدا کردند.

طی سال‌های اخیر بسیاری از توسعه‌دهندگان انواع بلاک‌چین سودهای خوبی را هم تجربه کرده‌اند و این تکنولوژی به‌طور مستمر در حال پیشرفت و فراگیر شدن است.

بسیاری کارشناسان بر این باورند که نسل بعدی شغل‌های پرطرفدار و دارای مزایای شغلی مناسب، در بسیاری موارد، به تکنولوژی بلاک‌چین مرتبط خواهد بود.

هر بلاک‌چین از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

بلوک‌های بلاک‌چین از سه بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

۱. داده‌ها

انواع اطلاعات و داده‌ها را می‌توان در بلوک‌های بلاک‌چین نگه‌داری کرد. این تنوع داده سبب می‌شود ذهن‌های خلاق از ایجاد ارزهای دیجیتال تا سیستم بیمه بلاک‌چینی یا مبادله انرژی بتوانند از تکنولوژی رمزارزها استفاده کنند.

۲. هش

وقتی معلم ریاضی دبیرستان به شما می‌گفت ریاضی در همه‌ی زندگی جریان دارد و شما ناباورانه نگاهش می‌کردید هنوز بلاک‌چین و هش را نمی‌شناختید. «هش» کاراکترها را براساس یک سری تابع‌ خاص ریاضی و نظمی خاص توسط توسعه‌دهندگان می‌چیند. با هر تغییر کوچک، اطلاعات یک بلاک هش هم دگرگون می‌شود.

۳. هش بلوک‌ قبلی

تمام تغییرات بلاک‌ها در آن‌ها ذخیره می‌شود و هر بلوک علاوه بر در اختیار داشتن اطلاعات هش خود اطلاعات هش قبلی را هم در اختیار دارد.

نظم و پیوند بلوک‌ها به شکلی هستند که هر تغییر در یک بلاک سایر بلاک‌ها را هم متحول می‌کند.

انواع بلاک‌چین کدام است؟

درحال حاضر و در یک تقسیم‌بندی کلی، بلاک‌چین را به سه دسته عمده عمومی‌، خصوصی و سازمانی تقسیم می‌کنند.

رویکرد بلاک‌چین طی سال‌های اخیر تغییرات مختلفی را تجربه کرده و بسیاری از آلت کوین‌ها موفق شده‌اند این تکنولوژی را بهبود بخشیده و رویکرد‌های جدیدی را ثبت کنند.

بلاک‌چین‌های اولیه معمولا با معرفی یک رمزارز معتبر اعلام وجود کردند و البته در هر بلاک‌چین چندین ارزدیجیتال مختلف هم شکل گرفتند که برخی از آن‌ها توانستند به حیات خود ادامه دهند و برخی از آن‌ها هم از بین رفتند و فراموش شدند.

بلاک‌چین بیت کوین و بلاک‌چین اتریوم معروف‌ترین بلاک‌چین‌های شناخته شده هستند که اغلب افراد آن را می‌شناسند. لایت کوین و استلار هم بلاک‌چین‌های خاص خود را دارند.

در ادامه به معرفی انواع بلاک‌چین خواهیم پرداخت.

۱. بلاک‌چین عمومی

بلاک‌چین‌های عمومی، همان‌طور که از نام‌شان هم کاملا مشخص است، open source هستند و افراد در دسترسی به آن‌ها محدودیتی ندارند. همه می‌توانند به آن بپیوندند و به رشد و توسعه‌ی آن کمک کنند. کافی است کدهای مربوطه را دانلود کنید و با مشاهده‌ی جایگاه فعلی هر بلاک و بلاک‌های جدید در توسعه‌ی آن مشارکت کنید.

همچین شما می‌توانید در جریان کوچک‌ترین تغییر در تراکنش‌ها باشید. البته هویت اشخاص در بلاک‌چین محفوظ خواهد بود.

بلاک‌چین بیت کوین و اتریوم مشهورترین انواع بلاک‌چین هستند که به این شکل متولد شده‌اند.

۲. بلاک‌چین خصوصی

برای دسترسی به این نوع از بلاک‌چین باید مجوزهای لازم را دریافت کنید و به عموم افراد اجازه داده نمی‌شود در توسعه‌ی آن مشارکت داشته باشند.

بخش‌های متمرکز این بلاک‌چین مثل یک سازمان در کنار یکدیگر فعالیت می‌کنند. تأیید تراکنش‌ها به شکل اختصاصی و در درون بلاک‌چین انجام می‌شود. بعضی تصور می‌کنند کلمه‌ی خصوصی به‌معنای امنیت بیشتر است اما درحقیقت، در بلاک‌چین دقیقا این مفهوم کاملا برعکس است. بلاک‌چین‌های عمومی از طریق درنظرگرفتن پاداش برای کسانی‌که در فرایند مشارکت دارند امنیت بیشتری نسبت به بلاک‌چین خصوصی فراهم می‌کند. بلاک‌چین‌های خصوصی در بحث حریم خصوصی و مقیاس پذیری هم با چالش‌هایی رو‌به‌رو هستند.

۳. بلاک‌چین‌های سازمانی

گروهی مشخص از افراد بلاک‌چین‌های سازمانی که به کنسرسیوم بلاک چینی هم مشهور هستند را اداره می‌کنند.

حریم خصوصی و مقیاس پذیری در این سیستم بالا است و در صنعت بانکداری کاربردهای فراوانی دارد.

شما می‌توانید اطلاعات این بلاک‌چین را به‌صورت عمومی منتشر کنید یا در اختیار گروه خاصی قرار دهید.

عده‌ای مخالف این هستند که این سیستم را بتوان بلاک‌چین دانست اما از آنجایی که در ابتدای کار است، بهتر است برای نتیجه‌گیری نهایی زمان بیشتری در اختیار آن بگذاریم.

نتیجه‌گیری

بلاک‌چین تکنولوژی ارزهای دیجیتال است که انواع رمزارزها در بستر آن شکل گرفتند اما این تنها کارکرد بلاک‌چین نیست و از آن می‌توان در بسیاری از کارها، چه در صنعت بیمه یا بانکداری و حتی انتقال انرژی استفاده کرد.

تمام کسانی‌که به رمزارزها علاقه‌ دارند لازم است با این مفهوم و انواع بلاک‌چین به‌خوبی آشنا باشند.

اگر اطلاعات عمومی متناسبی را با مطالعه این مطلب بدست آورده‌اید و به خرید ارز دیجیتال علاقه دارید، کوین نیک جایی است که در آن می‌توانید در اسرع وقت و به ساده‌ترین شکل ممکن به انواع ارزهای دیجیتال دسترسی داشته و به مبادله‌ی آن بپردازید.

کارشناسان ما در اغلب ساعات شبانه‌روز پاسخگوی سوالات شما هستند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع