چین پردازنده هشت هسته ای x86 به بازار عرضه کرد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

شرکت چینی Zhaoxin جدیدترین پردازنده‌ی  خود با نام KX-U6780A را با هدف رقابت با اینتل و AMD به بازار عرضه کرد.

در سال ۲۰۱۳، VIA Technologies در سرمایه‌گذاری مشترک با دولت بخش شهری شانگهای شرکت Zhaoxin (ژائوشین) را به‌صورت تولید بدون کارخانه (Fabless) در حوزه‌‌ی نیمه‌رساناها تأسیس کرد. در این نوع از تولید صنعتی، در کارخانه‌ی مادر دانش کسب و محصولات مدنظر طراحی و برای تولید آن‌ها با کارخانه‌های دیگر قرارداد منعقد می‌شود.

در ادامه بخوانید:

ژائوشین در شروع کار پردازنده‌هایی مبنی‌بر معماری قدیمی VIA به‌نام isaiah تولید کرد و در سال‌های بعد با ایجاد تغییراتی در طراحی مرجع، مانند افزودن به تعداد هسته‌ها و فرکانس پردازشی و کاهش لیتوگرافی از ۲۸ به ۱۶ نانومتر، روند محصولات خود را بهبود داد. ژائوشین پردازنده‌های فعلی خود را با کدنام lujiazui در سری kx-6000 تولید می‌کند.

Zhaoxin

با شروع خرده‌فروشی پردازنده‌های جدید در بازار چین، وب‌سایت Tomshardware جزئیات مربوط به این محصولات را فاش کرده است. KX-U6780A، پرچم‌دار این سری، با هشت هسته‌ی پردازشی و هشت رشته‌ی پردازشی ۲/۷ گیگاهرتزی و هشت مگابایت حافظه‌ کش L2 و توان طراحی حرارتی ۷۰ وات عرضه شده است. در این پردازنده، حافظه‌ی کش L3 وجود ندارد و به‌نظر می‌رسد به پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع با پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۱.۱ مجهز شده است و از استانداردهای AVX SSE4.2 و PCIe 3.0 و درگاه‌های usb 3.1 و M.2 slots پشتیبانی می‌کند. درحال‌حاضر، این پردازنده فقط در قالب BGA عرضه می‌شود که به‌معنی نصب پردازنده به‌صورت لحیم‌شده روی بورد است؛ البته در آینده، نسخه‌ی سازگار با مادربردهای miniATX هم عرضه خواهد شد.

کاربران چینی با خرید این پردازنده و اجرای بنچمارک‌ها، آن را با پردازنده‌ی قبلی Zhaoxin به‌نام KX-C4580 با چهار هسته‌ی پردازشی و چهار رشته‌ی پردازشی ۱/۸۳ گیگاهرتزی مقایسه کرده‌اند. اگر امتیاز ۲۲۸ پردازنده‌ی قدیمی را به‌عنوان پایه در نظر بگیریم، در پردازنده‌ی جدید KX-C4580 افزایش امتیاز دوبرابری به‌دلیل تعداد هسته‌های بیشتر و ۱/۴۷ برابر به‌دلیل فرکانس بیشتر را می‌توان انتظار داشت. به‌عبارت‌دیگر، امتیازی در محدوده‌ی ۶۷۰ موردانتظار است؛ اما با مشاهده‌ی امتیاز ۸۴۵، می‌توان دریافت علاوه‌بر افزایش فرکانس و تعداد هسته‌ی پردازشی، در معماری این پردازنده نیز تغییرات چشمگیری اعمال شده است.

Zhaoxin

باتوجه‌به فهرست نرم‌افزار CPU-Z در حالت پردازش تک‌هسته‌ای، امتیاز ۱۷۱ برای پردازنده‌ی جدید چینی‌ها آن را در میان پردازنده‌های Core 2 Duo E7400 با امتیاز ۱۷۸ و Core i5-5200U با امتیاز ۱۶۸ قرار می‌دهد. همچنین در بخش Cinebench R20، کسب امتیاز ۸۴۵ پردازنده‌ی مذکور را بین پردازنده‌های Intel Pentium G4600 با دو هسته‌ی پردازشی و چهار رشته‌ی پردازشی ۳.۶ گیگاهرتزی با امتیاز ۸۳۸ یا AMD FX-6300 با ۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ رشته‌ی پردازشی ۳/۵ تا ۴/۱ گیگاهرتزی با امتیاز ۸۵۴ قرار می‌دهد.

از جدیدترین پردازنده‌ی چینی‌ها می‌توان به‌دلایل مختلف انتقاد کرد. برای مثال، قدرت پردازشی این محصول در بهترین حالت با محصولات ۶ تا ۸ سال پیش اینتل و AMD برابر است؛ اما نباید از رشد تصاعدی صنعت و فناوری نیمه‌رساناها در چین غافل شد. ژائوشین کار خود را از معماری قدیمی VIA شروع کرد و با بهینه‌سازی‌های پیاپی موفق شده است محصولات بسیار پیشرفته‌تری تولید کند. هرچند این شرکت چینی هنوز با اینتل و AMD مقایسه‌شدنی نیست، رقیب جدی‌تری درمقایسه‌با شرکت‌ها و حتی کشورهای شکست‌خورده‌ی قبلی در حوزه‌ی تولید پردازنده محسوب می‌شود.

چین به‌منظور خودکفایی درزمینه‌ی نیمه‌رساناها، اهداف والایی برای خود تعیین کرده است و افزایش تولید و کیفیت در محصولات داخلی این کشور نمایانگر بخشی از این اهداف است. چینی‌ها هنوز نمی‌توانند تراشه‌ی ۷ نانومتری تولید کنند؛ ولی SMIC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی نیمه‌رساناها در چین، از نوامبر گذشته (آبان ۱۳۹۸) تولید انبوه ویفرهای ۱۴ نانومتری را آغاز کرده است. به‌جرئت می‌توان گفت چین درزمینه‌ی تولیدات نیمه‌رساناها در حال رسیدن به آمریکا و کره‌جنوبی و تایوان است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع