پردازنده تردریپر 3990X رایزن AMD پردازنده‌ی ۲۰ هزار دلاری زئون اینتل را شکست می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

طبق بنچمارک‌های تازه منتشرشده‌، پردازنده‌ی ۶۴ هسته‌ای 3990X از سری رایزن تردریپر AMD از مجموعه‌ای دوتایی از پردازنده‌های ۲۰ هزار دلاری زئون پلاتینیوم ۸۲۸۰ اینتل با معماری کسکید لیک پیشی گرفت.

بنچمارک‌های جدیدی از پردازنده‌ 3990X رایزن تردریپر منتشر شده است که نشان می‌دهند این تراشه‌ی HEDT (دسکتاپ پرچم‌دار) پردازنده‌های کسکید لیک از پلتفرم پرچم‌دار اینتل، یعنی Xeon scalable را شکست می‌دهد. نخستین بنچمارک‌های این پرچم‌دار ۶۴ هسته‌ای AMD در رده‌ی مصرف‌کننده، در پایگاه داده SiSoftware ظاهر شده‌اند.

در ادامه بخوانید:

پردازنده‌ی تردریپر 3990X رایزن AMD با داشتن ۶۴ هسته و معماری Zen 2 و ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی احتمالا پرچم‌دار پردازنده‌های HEDT در سال ۲۰۲۰ خواهد بود. این قدرتمندترین پردازنده‌ای است که تا امروز سازندگان تراشه‌ها برای علاقه‌مندان و ورک‌استیشن‌های حرفه‌ای ساخته‌اند. پردازنده‌ی مذکور در سطح مخصوص به‌خود قرار دارد و نمی‌توان هیچ رقیبی برای آن یافت؛ اما می‌توان آن را با تراشه‌های اینتل با معماری Xeon Scalable مقایسه کرد که با هدف پردازش با قدرت زیاد (HPC) و دیتاسنترها ساخته می‌شوند.

تردریپر 3990X در نمایشگاه CES 2020 معرفی شد و همان‌طورکه انتظار می‌رفت، از تعداد شگفت‌آور ۶۴ هسته با ۱۲۸ رشته‌ی پردازشی برخوردار است که آن را به هیولا تبدیل می‌کند. این تعداد هسته و رشته پردازشی حیرت‌آور و تاکنون در پلتفرم HEDT دیده نشده است؛ اما AMD قصد دارد گام بلندی در این پلتفرم بردارد و این تراشه‌ی غول‌پیکر را به خانواده‌ی TRX40 اضافه کند.

رایزن تردریپر ۳۹۹۰ ایکس / Ryzen Threadripper 3990X

تصویر بالا را که AMD منتشر کرده است، تأیید می‌کند این پردازنده از ۲۸۸ مگابایت حافظه‌ی کش و تعداد زیادی گذرگاه نسل چهارمی PCIe و توان طراحی حرارتی ۲۸۰ وات بهره می‌برد. این توان حرارتی برای پردازنده‌ای ۶۴ هسته‌ای به‌طرز عجیبی کم به‌نظر می‌رسد. رایزن تردریپر 3990X کلاک پایه‌ی ۲/۹ گیگاهرتز و کلاک تک‌هسته‌ای ۴/۳ گیگاهرتز خواهد داشت. این کلاک پایه درمقایسه‌با پردازنده‌ی ۳۲ هسته‌ای تردریپر 2990WX تقریبا ۱۰۰ مگاهرتز ضعیف‌تر است؛ اما کلاک بوست این پردازنده از نسل قبلی خود ۱۰۰ مگاهرتز قوی‌تر است.

به‌گزارش افشاگر سخت‌افزاری مشهور در توییتر با نام کاربری momomo_us، به‌زودی آخرین به‌روزرسانی بایوس با عنوان AGESA 1.0.0.3 برای مادربردهای مختلف خانواده‌ی TRX40 با هدف پشتیبانی از پردازنده‌ی 3990X منتشر خواهند شد. همچنین، ایسوس به‌تازگی پرچم‌دار مادربردهای خود، یعنی ROG ZENITH II EXTREME Alpha را رونمایی و اظهار کرده است که این مادربرد به‌طور ویژه برای پردازنده‌ی 3990X طراحی شده و در همین ماه به بازار عرضه خواهد شد.

مدل‌های نسل سوم از سری پردازنده‌های رایزن تردریپر AMD

نام پردازنده تعداد هسته‌ها

تعداد رشته‌های پردازشی

کلاک پایه کلاک بوست حافظه‌ی کش توان طراحی حرارتی قیمت تاریخ عرضه

رایزن تردریپر

3990X/WX

۶۴ ۱۲۸ ۲/۹ گیگاهرتز ۴/۳ گیگاهرتز ۲۸۸ مگابایت ۲۸۰ وات ۴۰۰۰ دلار

۷ فوریه ۲۰۲۰

(۱۸ بهمن ۱۳۹۸)

رایزن تردریپر

3980X/WX

۴۸ ۹۶ نامعلوم نامعلوم نامعلوم ۲۸۰ وات ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار ۲۰۲۰

رایزن تردریپر

 3970X/WX

۳۲ ۶۴ ۳/۷ گیگاهرتز ۴/۵ گیگاهرتز ۱۴۴ مگابایت ۲۸۰ وات ۲۰۰۰ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹

(۴ آذر ۱۳۹۸)

رایزن تردریپر

 3960X

۲۴ ۴۸ ۳/۸ گیگاهرتز ۴/۵ گیگاهرتز ۱۴۴ مگابایت ۲۸۰ وات ۱۴۰۰ دلار

۲۵ نوامبر ۲۰۱۹

(۴ آذر ۱۳۹۸)

رایزن تردریپر 3990X در آخرین مجموعه از بنچمارک‌های عملکرد محاسباتی، موفق شد ۱۷۸۶/۲۲ میلیارد عملیات را در یک ثانیه انجام دهد و به‌طور متوسط ۱۷/۸ درصد سریع‌تر از مجموعه‌ای دوتایی از پردازنده‌های زئون پلاتینیوم ۸۲۸۰ عمل کرد. همچنین، این پردازنده توانست در این بنچمارک فرکانس کاری ۴/۳۵ گیگاهرتز را حفظ کند که برای پردازنده‌ای با ۶۴ هسته و توان حرارتی ۲۸۰ وات بسیار درخورتوجه است. طبق ارقامی که AMD پیش‌تر اعلام کرده بود، تردریپر 3990X در‌مقایسه‌با همین مجموعه دوتایی از پردازنده‌های زئون پلاتینیوم ۸۲۸۰ می‌تواند ۳۰ درصد عملکرد بهتری نشان دهد.

بنچمارک رایزن تردریپر ۳۹۹۰ ایکس /  Ryzen Threadripper 3990X Benchmarks

هر پردازنده‌ی زئون پلاتینیوم ۸۲۸۰ از ۲۸ هسته و ۵۶ رشته‌ی پردازشی و هر مجموعه‌ی دوتایی از آن درمجموع، از ۵۶ هسته و ۱۱۲ رشته‌ی پردازشی بهره‌مند خواهد بود. نکته‌ی مهم این است که هریک از این پردازنده‌ها حدود ۱۰ هزار دلار قیمت دارند و قیمت مجموعه‌ی دوتایی آن‌ها به بیش از ۲۰ هزار دلار می‌رسد که بسیار گران‌تر از قیمت ۴ هزار دلاری رایزن تردریپر 3990X است. ناگفته نماند این رقم پنج برابر بیشتر از قیمت 3990X است که به‌خوبی نشان می‌دهد AMD با چه اختلافی توانسته است اینتل را در پلتفرم HEDT و پردازنده‌های سرور شکست دهد.

علاوه‌بر قیمت، بازدهی کلی ارائه‌شده‌ی معماری Zen 2 نیز درخورتوجه است. تاکنون در تراشه‌های سری رایزن تردریپر بازدهی‌های فوق‌العاده‌ای مشاهده کرده‌ایم و انتظار می‌رود با عرضه‌ی پردازنده‌ی 3990X، شاهد گامی دیگر برای افزایش بازدهی باشیم. این مسئله به‌خوبی تصویری از نحوه‌ی تأثیر پردازنده‌های EPYC بر بخش پردازنده‌های سرور اینتل را ترسیم می‌کند. پردازنده‌های مخصوص سرور EPYC از AMD برپایه‌ی معماری Zen 2 طراحی شده‌اند و با عملکرد بسیار درخشانی که در‌مقایسه‌با قیمتشان ارائه می‌دهند، در هر زمینه‌ی کاری از سری پردازنده‌های زئون اینتل پیشی می‌گیرند.

مقایسه Ryzen Threadripper 3990X و Intel Xeon Platinum 8280

شایعات حاکی از این هستند که اینتل عرضه‌ی سری پردازنده‌های مخصوص سرور کوپر لیک و آیس لیک را سه ماه به‌تأخیر انداخته است. همچنین گزارش‌هایی وجود دارند مبنی‌بر اینکه اینتل قصد دارد کاهش‌ شدید قیمت پردازنده‌های خود را اعلام کند و در ترکیب پردازنده‌هایش برای نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ بازنگری کند؛ اما فعلا علاقه‌مندان و کاربران ورک‌استیشن‌های حرفه‌ای باید منتظر عرضه‌ی پردازنده‌ی 3990X در ۷ فوریه (۱۸ بهمن) و تجربه‌ی توان پردازشی عظیم آن باشند.

دیدگاه شما کاربران تک تایمز درباره‌ی این پردازنده‌ی جدید AMD چیست؟

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع