آغاز فعالیت رسمی صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه راه‌اندازی شد. به گفته معاون سرمایه‌گذاری جسورانه گروه فیروزه، این صندوق برای اولین بار این فرصت را برای سرمایه‌گذاران بالقوه حقیقی و حقوقی فراهم کرده که در فعالیت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه گروه فیروزه شرکت کنند.

طبق اعلام او «گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» مدیر این صندوق خواهد بود. رادمان ربیعی در نشست خبری صبح امروز، با اشاره به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر فیروزه با سرمایه 50 میلیارد تومانی کار خود را آغاز می‌کند، افزود: «پذیره‌نویسی این این صندوق طی 6 روز کاری و از هفته آینده نزد شرکت فرابورس ایران عملیاتی می‌شود و در 3 سال آتی اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تکنولوژی محور ایران بدون تمرکر بر صنعت خاص انجام می‌گیرد.»

وی در خصوص ساز و کار این صندوق اعلام کرد که 70 درصد این سرمایه توسط موسسان این صندوق یعنی گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، شرکت سرمایه‌گذرای ایران و فرانسه و شرکت سرمایه‌گذاری سبحان تامین خواهد شد و 30 درصد باقی مانده توسط اشخصاص حقیقی و حقوقی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری و از طریق پذیره نویسی انجام می‌گیرد. بنابر اعلام ربیعی، عمر این صندوق 7 سال خواهد بود.

صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه

ربیعی همچنین اعلام کرد که حداقل میزان سرمایه‌گذاری در این صندوق 100 میلیون تومان است که در ابتدا 10 درصد از این مبلغ توسط افراد پرداخت می‌شود و باقی‌مانده این مبلغ طی 30 ماه قابل پرداخت است.

معاون سرمایه‌گذرای جسورانه گروه فیروزه در خصوص مراحل سرمایه‌گذاری در این صندوق اذعان داشت که طبق مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار فراخوان اول جذب سرمایه 10 ماه پس از پذیره نویسی انجام می‌گیرد که در این مرحله 30 درصد از سرمایه جذب می‌شود. همچنین 20 ماه پس از پذیره نویسی، 30 درصد دیگر و پس از 30 ماه، 30 درصد باقی‌مانده سهام جذب خواهد شد. طبق اعلام ربیعی، فروش و خروج از سرمایه‌گذاری‌های انجام شده پس از 7 سال انجام می‌گیرد.

مشخصه‌های صندوق بر پایه مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار

همچنین رادمان ربیعی در پاسخ به این سوال که صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه و «فیروزه پلت» تناقضی با یکدیگر دارند یا خیر، گفت: «فیروزه پلت جایی برای سرمایه گذاری نیست و برای معاملات سهام است و این دو کاملا با هم متفاوت هستند. در فیروزه پلت مذاکرات برای فروش سهم انجام می‌شود اما صندوق به شناسایی طرح ها کمک می‌کند که ببینیم آن سهام ارزنده است یا خیر. در کل این دو هیچ تناقضی با یکدیگر نداشته و در اصل مکمل یکدیگر هستند.»

رشد همچنان ادامه دارد

به اعتقاد رادمان ربیعی، طی چند سال اخیر یک سری اتفاقات از جمله تحریم‌ها باعث عدم دسترسی به سرمایه و متحرک ها شد و در این راه با محدودیت هایی مواجه شده‌ایم و در نتیجه امروزه به سرمایه‌ها و منابع داخلی وابسته هستیم. البته به اعتقاد وی این محدودیت‌ها برای استارتاپ‌ها اتفاق بدی نبوده و برای ساختن پایه‌های کسب و کار مفید هم بوده. این محدودیت‌ها به گفته ربیعی باعث ایجاد یک تغییر نگرش اجباری شده است.

معاون سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه در بیان مزیت‌های این تغییر نگرش می‌گوید: «از لحاظ هزینه‌ای، این محدودیت موجب شد استارتاپ‌ها دیدگاه خود را به سمت سودآوری برده و از نظر مالی اطمینان به بقای خودشان برای چند سال آینده را بالا ببرند.»

ربیعی اضافه کرد: «تغییر نگرش به سمت سودآوری و ادغام یک نگرش مثبت است چراکه باعث کاهش ریسک‌های مالی می‌شود. در کل شرایط فعلی از چند منظور جذابیت‌هایی را به همراه داشته است. برای مثال ارزش گذاری‌ها منطقی تر شده والان که دید واقع بینانه‌تری نسبت به بازار و حوزه استارتاپی به وجود آمده، فرصت سرمایه گذاری خوبی هم شکل گرفته و سرمایه‌گذار می‌تواند با آگاهی بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کند.»

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع