دسترسی به اینترنت داخلی بار دیگر با اختلال مواجه شد [به‌روزرسانی: علت قطعی اینترنت]

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اینترنت داخلی کشور امروز، بار دیگر دچار اختلالات شدید و قطعی مقطعی شد.

در روزها و هفته‌های اخیر شاهد قطعی و اختلال‌های مقطعی در دسترسی به اینترنت داخلی کشور بوده‌ایم. ۸ بهمن ماه بود که این اختلالات برای ساعتی شدیدتر شدند و امروز نیز از ساعت ۱۱:۴۴ قبل از ظهر شاهد اختلالات زیادی بوده‌ایم.

سجاد بنایی، نایب رییسی هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، دقایقی پیش در توییتی نوشت:

در ساعت ١١:۴۴ امروز به دلیل حمله منع سرویس توزیع شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شد که با مداخله سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است. #گزارش_به_مردم

اما آن‌گونه که نمودارهای سامانه رادار ابر آروان نشان می‌دهند، اختلالات همچنان وجود دارند. در همین راستا با صابر مسگری، مدیر محصول ابرآروان تماس گرفتیم تا توضیحاتی را در مورد قطعی اینترنت جویا شویم. او گفت:

با توجه به توییت سجاد بنابی گویا به زیرساخت شبکه‌ی کشور حمله‌ای انجام شده بود. چیزی که ما دیدیم این بود که چندتا از دیتاسنترهای اصلی، همان‌طور که طبق نمودار رادار مشخص است دسترسی‌شان به اینترنت قطع شد و بعد از مدتی دو تا از دیتاسنترها برگشتند، ولی مدت زمان قطعی آسیاتک بیشتر از بقیه بود. درحال‌حاضر این مشکل برای اکثریت به شکل قابل قبولی برطرف شده است. ما در رادار وضعیت اینترنت را بررسی می‌کنیم و زمانی که چند دیتاسنتر به‌طور همزمان در یک لحظه‌ی خاص دسترسی‌شان به اینترنت قطع می‌شود یا دچار اختلال می‌شوند یعنی مسئله فراتر است و به زیرساخت مربوط می‌شود. با توجه به توییتی که آقای بنابی منتشر کرده‌اند گویا حمله‌ای از سمت دیداس (DDos) انجام شده و احتمال دارد که آی‌پی‌ها را مورد حمله قرار داده باشند.

کلیتی که ما متوجه شدیم این است که کلیه‌ی سرویس‌دهنده‌های ثابت و سیار کشور (همراه اول، ایرانسل و سایر سرویس‌دهنده‌های ثابت) تحت حمله بوده‌اند. حمله از ساعت حدود ۱۱:۴۴ شروع شد اما دقیقا نمی‌دانیم چه زمانی مشکل برطرف شد.

او در پاسخ به این سوال که گویا همچنان برخی کاربران با مشکل روبه‌رو هستند گفت:

همکاران زیرساخت به ما اطلاع داده‌اند که مشکل حل شده است؛ اطلاعات رادار دقیق است. اگر هنوز اختلال مشاهده می‌شود یعنی مشکل به‌طور کامل برطرف نشده است. بیشتر اختلال از سمت آسیاتک، هایوب و رسپینا بوده است. مشکل های وب در زمان ۱۳:۱۴ و رسپینا ۱۴:۰۵ برطرف شده است. اختلال روی همراه اول و ایرانسل نیز جزئی بوده است.

مسئول فنی در یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت که نخواست نامش فاش شود به تک تایمز گفت ظاهرا علت قطعی، حمله‌ی DDoS (یا حمله منع سرویس) از طرف یک‌سری منابع چینی بوده است.

به‌روزرسانی:  سجاد بنابی در مورد علت قطعی اینترنت امروز توضیح داد یکی از روش‌های حمله‌ی سایبری به تجهیزات شبکه‌ای، ارسال درخواست (ریکوئست) بالاتر از حد نرمال به IP های یک کشور از سوی هکرها است که به عنوان حمله‌ی منع سرویس شناخته می‌شود. در این شرایط با افزایش بار اضافی روی شبکه، مشخص می‌شود که حمله‌ی سایبری (اتک) در حال رخ دادن است. او گفت:

در موردی که حوالی ظهر امروز شنبه اتفاق افتاد، در ساعت ۱۱:۴۴ سپر دژفای شبکه‌ی ارتباطی کشور این حمله را که از نوع حمله‌ی «منع سرویس توزیع شده»، بود و تنها مربوط به یک سری IP مشخص نبود، شناسایی کرد. این موضوع به سرعت به شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام و رنج آدرس IP های در خطر، مشخص شد. به سرعت توانستیم جلوی این حمله‌ی هکری را در کمتر از یک ساعت بگیریم.

وی در ادامه افزود این حمله هکری از خارج از کشور و روی دروازه‌ی ارتباطات بین‌الملل ایران (گیت وی) رخ داد و مبدأ آن شرق آسیا و شمال آمریکا بود. او گفت:

به نظر نمی‌رسد که این حمله، حمله‌ای هدفمند و از سوی یک دولت صورت گرفته باشد؛ بلکه یک حمله از سمت گروه‌های هکری بود که آسیبی به شبکه وارد نکرد و تنها سبب بروز اختلال در سرویس برخی اپراتورهای موبایل و ثابت در مقاصد مختلف بود. هم اکنون نیز اوضاع به حالت عادی برگشته است. دلیل آنکه برخی کاربران همچنان با اختلال مواجه هستند، ریکاوری تجهیزات است که در کمتر از یک ساعت آینده، شرایط نرمال می‌شود.

بنابی همچنین با انتشار توییتی اعلام کرد با تلاش متخصصان اپراتورها، FCPها و همکاران در شرکت زیرساخت‌، همه‌ی اپراتورها به وضعیت عادی برگشتند. آخرین FCP هم شرکت آسیاتک بود که دقایقی قبل پایدار شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع