کشف آب روی سیارک ایتوکاوا که تصور می شد کاملا خشک است!

رسانه کلیک – دانشمندان موفق به کشف آب روی سیارک ایتوکاوا که به نظر کاملا خشک می رسید، شدند. سنگ هایی از این دست ممکن است به شکل گیری اقیانوس های کره زمین کمک کرده باشند.

دو دانشمند از دانشگاه آریزونا موفق به کشف مقادیری آب در ذرات خاک سیارک ایتوکاوا شده اند. یکی از آن ها اعلام کرده:

ما هرگز تصور نمی کردیم در سیارک ایتوکاوا آبی وجود داشته باشد. اما اگر در سیارک های مشابه نیز این میزان آب وجود داشته باشد، ممکن است این دسته از سنگ های فضایی یکی از منابع اصلی آب های کره زمین محسوب شوند.

فضاپیمای هایابوسا در سال 2010، بیش از 1500 ذره مجزا از سیارک ایتوکاوا را به زمین آورد. ایتوکاوا به عنوان سیارکی سنگی شناخته می شود که هنگام تشکیل شدن، فاصله کمتری از خورشید نسبت به مشتری داشته است. دانشمندان معتقدند این سیارک بر اثر تخریب سیارکی بزرگتر شکل گرفته است. مطالعات نشان می داد آب ایتوکاوا احتمالا پس از تخریب سیارک مادر و به سبب نزدیکی آن به خورشید، تبخیر شده است.

با همه این موارد، دانشمندان تصمیم گرفتند در سیارک ایتوکاوا به دنبال آب بگردند. آن ها از ابزاری به نام NanoSIMS که قادر است یک اتم هیدروژن را از میان 100 هزار اتم شناسایی کند، استفاده کردند. نتیجه آن بود که دو عدد از ذرات ایتوکاوا، دارای 680 و 970 ppm آب بودند. پوسته زمین دارای 15 هزار تا 20 هزار ppm آب است.

پس از اطلاع یافتن از این موضوع، تیم دانشمندان میزان آب سیارک مادر ایتوکاوا را نیز به دست آوردند که بین 160 تا 510 ppm بود. سایر سیارک های نوع اس، با داشتن این میزان آب می توانستند به سیاره های سنگی همچون زمین آب برسانند.

محققان متوجه شدند آب سیارک ایتوکاوا مناسب پر کردن اقیانوس های زمین بوده است. مطالعات پیشین نیز نشان می داد دنباله دارهای یخی، نسبت دوتریم (ایزوتوپی سنگین از هیدروژن) متناسبی با اقیانوس های زمین ندارند، اما نسبت دوتریم ذرات این سیارک، با آب زمین متناسب بوده است.

Tomoki Nakamura، دانشمندی که مطالعه ذرات آورده شده توسط هایابوسا را رهبری کرده بود، این مطالعه و کشف منبع تازه ای از آب کره زمین را بسیار ارزشمند دانست. تنها نگرانی وی این بود که آب موجود در اتمسفر کره زمین، ذرات سیارک را آلوده کرده باشد. از نظر وی نیاز است این تحقیقات بار دیگر روی ذراتی که هرگز در معرض جو کره زمین قرار نگرفته اند نیز انجام شود، اگرچه این کار بسیار دشوار خواهد بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.