بیل گیتس ابرکشتی آکوا با سوخت هیدروژنی را خریداری می کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – بیل گیتس به تازگی نخستین ابرکشتی هیدروژنی در دنیا به نام آکوا را سفارش داده است. این کشتی گران قیمت، سازگار با محیط زیست بوده و توسط کمپانی سینوت طراحی شده است.

سرمایه گذاری های بیل گیتس در فناوری های سازگار با محیط زیست، نماد بارز ثروت وی به شمار می آیند. رییس سابق مایکروسافت برای نخستین بار، ابرکشتی آکوای سینوت را سفارش داده است. آکوا اولین ابرکشتی در دنیا بوده که از سوخت هیدروژنی استفاده می کند. این کشتی 644 میلیون دلاری و 370 فوتی، دارای پنج عرشه، فضا برای میزبانی مجلل از چهارده مهمان و همچنین 31 خدمه و حتی یک سالن ورزشی، استودیوی یوگا و سالن ماساژ است. جالب اینکه ابرکشتی آکوا تنها به دو پیشرانه 1 مگاواتی با سوخت تانک های هیدروژنی بسیار سرد مجهز است. این کشتی تفریحی فوق پیشرفته دارای دو مخزن عایق بوده که برای پایدار نگه داشتن هیدروژن مایع در دمای منفی 253 درجه سانتیگراد طراحی شده اند.

سینوت به جای سوزاندن چوب یا زغال سنگ، از آتش های ژلی برای گرم نگه داشتن مسافرین استفاده می کند. کشتی طراحی شده توسط سینوت نمی تواند بیشتر از 17 گره (31 کیلومتر بر ساعت) سرعت بگیرد، هر چند که با هر مرتبه سوخت گیری، قادر به طی مسافتی در حدود 3750 مایل (6035 کیلومتر) است.

البته باید گفت که این وسیله آبی، به طور کامل سازگار با محیط زیست نیست، چراکه تعداد ایستگاه های سوخت گیری هیدروژنی کمی در اطراف عرشه به چشم می خورد و البته آکوا از یک موتور دیزلی پشتیبان برای رسیدن به بندر کمک می گیرد.

در هر صورت، ظاهرا ابرکشتی آکوا هنوز آماده ورود به دریا نیست. آکوای گران قیمت احتمالا در سال 2024 به آب انداخته می شود. خرید کشتی بزرگ می تواند انتقادهای متعددی را با خود به همراه داشته باشد. آیا بهتر نبود هزینه این قایق تفریحی صرف سرمایه گذاری در پروژه های ساخت وسایل نقلیه هیدروژنی و الکتریکی م,ثرتر و کارآمدتری می شد؟ پاسخ این است که همانند سرمایه گذاری دیگر بیل گیتس روی استارتاپ الکتریسیته خورشیدی Heliogen، خرید این کشتی نیز نمادی برای پشتیبانی وی از فناوری های غیر آلاینده به شمار می آید. آکوا اثبات می کند که قایق های سوختگیر، می توانند تاثیر مخربی روی محیط زیست نداشته باشند.  

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع