آمازون در بازار اسپیکرهای هوشمند همچنان جلوتر از اپل و گوگل است

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

بازار اسپیکرهای هوشمند در سال‌های اخیر رشد سریعی داشته است، اما انتظار می‌رود که لااقل در آمریکا رشد این بازار در آینده نزدیک کند شود. موسسه تحقیقاتی eMarketer پیش‌بینی کرده است که تعداد کاربران آمریکایی اسپیکرهای هوشمند، در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳.۷ درصد افزایش خواهد یافت و به ۸۳.۱ میلیون نفر خواهد رسید، اما در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد تک رقمی خواهیم بود.

به نظر می‌رسد که این صنعت نوپا در حال نزدیک شدن به نقطه بلوغ خود است و این به معنای آن است که به چالش کشیدن پیشتازی آمازون در این بازار بسیار دشوارتر از قبل خواهد شد. این غول تجارت الکترونیکی، اولین گام‌های خود در زمینه محصولات الکترونیکی را با معرفی دستگاه اکو (Echo) در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد و در سال‌های بعد به طور مستمر قابلیت‌های دستیار هوشمند الکسا را برای رقابت با گوگل بهبود بخشیده است. این شرکت همچنین تعداد مدل‌های اسپیکر هوشمند خود را برای پوشش دادن همه سلایق و قیمت‌ها افزایش داده است.

با اینکه آمازون در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، کمی از سهم بازار خود را از دست داد، ولی سال گذشته بلافاصله با در اختیار گرفتن ۷۲.۹ درصد از سهم بازار آمریکا، برتری خود را دوباره به دست آورد. اگر پیش‌بینی موسسه eMarketer درست باشد، امسال ۶۹.۷ درصد از کاربران اسپیکرهای هوشمند در آمریکا، یک دستگاه اکو خواهند داشت، و ۳۱.۷ درصد از آن‌ها از دستگاه‌های گوگل و ۱۸.۴ درصد نیز مشترکا از اسپیکرهای سایر شرکت‌ها استفاده خواهند کرد.

همانطور که می‌بینید مجموع این درصدها، ۱۰۰ درصد نمی‌شود و این به خاطر آن است که تعداد زیادی از کاربران ظاهرا به طور همزمان از اسپیکرهای هوشمند چندین شرکت مختلف استفاده می‌کنند. در این پیش‌بینی، منظور از “کاربر” کسی است که حداقل یک بار در ماه از یک اسپیکر هوشمند استفاده کرده باشد. بنابراین هیچ‌کدام از دستگاه‌های هوم مینی‌ای که شرکت گوگل در طول سال به طور رایگان ارائه می‌کند، در این محاسبات وارد نشده‌اند.

اسپیکرهای سایر شرکت‌ها هم شامل محصولات اپل، هارمان کاردون (Harman Kardon) و سونوس (Sonos) می‌شوند. البته قبلا انتظار می‌رفت که اپل بتواند موقعیت آمازون را در این صنعت متزلزل کند، اما در نبود مدل‌های هوم‌پاد ارزان‌تر یا حداقل نسل دوم دستگاه‌های مجهز به دستیار سیری، جای تعجبی ندارد که اپل عملکرد خوبی در این بازار نداشته باشد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع