گزارش اختصاصی از روز اول اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران 98

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز – اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران 98 در ایستگاه نهایی خود روز 24 بهمن ماه در سالن خلیج فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

بگذارید کمی غر بزنیم!

در ابتدای این مراسم رضا الفت نسب دبیر جشنواره گفت: «دوازدهمین مراسم اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران را در حالی آغاز می کنیم که کسب و کارهای آنلاین سال بسیاری سختی را پشت سر گذاشتند. سالی توام با مشکلات و سردرگمی های فراوان.»

او افزود: «از قطعی اینترنت گرفته تا متهم شدن کسب و کارهای پلتفرمی به بستر فساد و گرانفروشی و غیره. آری می دانیم در ایران زندگی می کنیم و باید هر لحظه منتظر یک اتفاق غیر منتظره باشیم اما شرایط تا کجا قرار است اینطور باشد؟ تا کجا قرار است در سردرگمی و استرس قطعی اینترنت و ده ها مسئله دیگر به سر بریم ؟

انگار قرار است هر اتفاق ناگواری در این مملکت بیفتد یک سرش ما باشیم. قیمت مسکن بالا می رود ما مقصریم؟ قیمت خودرو همین طور؟ فروش کالای قاچاق هم؟ خرید با کارت سرقتی سارقان را هم ما باید جواب دهیم!!! واقعا دیواری کوتاهتر از کسب و کارهای مجازی در اقتصاد وجود دارد؟ بازاری با هیاهوی زیاد و قد قواره ای کوچک.»

الفت نسب ادامه داد: «اینها دیگر از درد دل گذشته و کم کم در حال ابزار شدن برای یاس و نا امیدی است. دولت وعده می دهد، مجلس جلسه می گذارد، شورای مجازی، مرکز توسعه تجارت و چه و چه تلاش میکنند اما چرا خروجی درستی حاصل نمی شود؟ بیش از 16 نهاد به صورت مستقیم برای کسب وکارهای آنلاین تعیین تکلیف می کنند اما زمان بروز مشکلات صدایی از کسی در نمی آید!

هر روز یک طرح یک حرف یک شیوه یک دستورالعمل بگذارید کمی غر بزنیم شاید دلمان خنک شود. اصلا امسال برای همین، هیچ مقام دولتی را برای سخنرانی دعوت نکردیم. تا کی بشنویم و دل خوش کنیم؟ آخرش چی؟ البته ما به شخصیت فردی تمام مسئولین احترام کامل قائلیم و نقد ما صرفا نقد مطالبه گرایانه از مسئولین است.

تا کی استارتاپ شهرستانی ما باید چشمش به حمایت فلان مسئول باشد؟ تا کی باید بگوییم آقایون مهاجرت در این بخش جدی شده؟ چرا چاره ای نمی اندیشید؟ تا کی باید داد بزنیم ای اداره مالیات محاسبه من را درست انجام بده ؟»

 الفت نسب با نگاهی انتقادی تاکید کرد: «مملکتی که سلبریتی اش بابت سرکار گذاشتن یک ملت معاف مالیاتی می شود و کسب و کارها بخاطر نتوانستن در پرداخت مالیات جریمه می شوند، همین می شود که می بینیم این از این طرف؛ طرف های دیگر ماجرا هم حسابی از خجالتمان در می آیند. تحریم نرم افزار ها و محدودیت دامنه ها و احتمال ایجاد موانع جدی بر سر راه اینترنت بین المللی جزئی از آنهاست. دولت از این ور می زند ترامپ از آن ور؛ عجب بازی ناجوانمردانه ای!»

او تصریح کرد: «خودمان هم به جان همدیگر افتاده ایم. یکی نصب دیگری را محدود کرده دیگری کاربران آن طرفی را صید می کند. خداوند به همه ما صبر عنایت فرماید. با همه احوال این جشنواره سعی کرده است اندک سرمایه و دلخوشی برای استارتاپ ها به وجود آورد. ما به این نتیجه رسیده ایم که در شرایط فعلی خودمان باید به فکر خودمان باشیم. همدیگر را حمایت کنیم. حال هر کس به طریق خود. ما امسال در رویداد هفت شهر سعی کردیم اندکی امید به اکوسیستم خارج از تهران منتقل کنیم. اقدامی اندک ولی تاثیرگذار که با همکاری و همراهی تعداد زیادی از همکارانمان در تهران و شهرستان ها و همچنین مدیران کسب و کارهای بزرگ ایجاد شد.»

دبیر جشنواره افزود: «سال گذشته با همت شما بزرگواران توانستیم مدرسه شیرآباد زاهدان را تکمیل کنیم تا بچه ها بتوانند با خیالی آسوده درس خود را بیاموزند. جا دارد از تمامی دوستانی که ما را در این پروژه یاری نمودند کمال تشکر را کنم. بلاشک جشنواره وب و موبایل ایران و بساز تنها واسطه ای برای شنیده شدن صدای کودکان شیرآبادی بود. امروز هم استارت جمع آوری کمک برای ساخت مدرسه 4 کلاسه در روستای پنچی بوک در توابع شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان را خواهیم زد.

حدود 50 دانش آموز بدون هیچ گونه سرپناهی و صرفا زیر درخت در حال تحصیل هستند و تنها خواسته شان داشتن یک مدرسه هر چند کوچک است. پنچی بوک حدود 1900 کیلومتر از تهران فاصله دارد و اگر مدرسه ای در آن منطقه دایر شود تعداد دانش آموزان نیز بیشتر خواهند شد.»

از نقدها استقبال می‌کنیم

شایان شلیله هم بنیان گذار جشنواره در ادامه پس از صحبت های الفت نسب با قرار گرفتن روی استیج با اشاره به روند داوری گفت: «سال ۹۰ نزدیک به ۳۸ داور داشتیم به رای انتخاب سایت ها کمک می کردند. سال های بعد تعداد داوران بیشتر شد. سال ۹۱ بود که سایتی را برای ثبت کردن سایت ها راه انداختیم. در ادامه تصمیم گرفتیم سایتی را برای رای دادن به آثار جشنواره راه بیاندازیم. بعد از مدتی دیدم که برخی از این سایت ها فیلتر یا قابل کپی هستند. از طرفی امتیاز دادن به سایت ها توسط چند نفر کار سختی بود به هین دلیل تصمیم گرفتیم شورای داوری متشکل از افراد متخصص طراحی و برنامه نویسی سایت تشکیل دادیم. حالا چند سال است که با استفاده از شورا سایت ها را انتخاب می کنیم.»

شلیله در انتها اذعان کرد که از تمامی نقدهایی که از جشنواره شده استقبال کرده و حتی از منتقدین هم تشکر می کند.

برترین های جشنواره وب و موبایل ایران 98

  • ‏عنوان بهترین وب‌سایت سازمان‌های خیریه و فعالیت‌های اجتماعی به وب‌سایت کارزار تعلق گرفت و تندیس اهدا شد.
  • بهترین وب‌سایت و اپلیکیشن از دید مردم وب‌سایت سایه انتخاب شد.
  • ‏بهترین سایت خانواده و کودک در جشنواره وب و موبایل ایران سال 98 سایت نی نی بان انتخاب و تندیس دریافت کرد.
  • برنده مردمی امسال وب‌سایت اتل متل توتوله انتخاب شده است.

میزان عرضه تقاضا و تمرکز رقابت

مهدی ناصری در مراسم اختتامیه این جشنواره به تبیین موضوع اندازه رشد و سودآوری صنعت برنامه های موبایل در ایران پرداخت و اظهار کرد: «بهترین بازیکنان فوتبال نیز با چشم بسته نمی توانند بازی کنند، دسترسی به اطلاعات و شاخص های بازار باز شدن چشمی است که انتظار داریم برای یک اکوسیستم انجام شود تا بتواند با چشم باز به فعالیت بپردازد.»

وی ادامه داد: «کافه بازار سالهاست در گزارش های مختلف اطلاعاتی را به صورت عمومی منتشر می کند و اعتقاد داریم اشتراک این اطلاعات باعث می شود همه باهم رشد کنیم.»

تحلیلگر داده کافه بازار با اشاره به اینکه رقابت در حوزه صنعت برنامه های موبایل ایران با سه سنجه مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: «میزان عرضه و تقاضا و تمرکز رقابت در دسته های مختلف شاخص هایی است که بر اساس آن برنامه های موبایلی را ارزیابی می کنیم.»

جشنواره وب و موبایل ایران 98

ناصری با تاکید بر اینکه از سال ۹۰ تا پاییز ۹۸ میزان عرضه کالاهای دیجیتال در دسته بندی های مختلف را در کافه بازار بررسی کردیم، بیان کرد: «نمودار حاصل نشان می دهد که سال ۹۴ رشد خوبی در میزان عرضه در دسته های مختلف ایجاد شده و این روند در سال ۹۶ تثبیت شده است ولی در سال های اخیر با رشد منفی مواجه بوده ایم.»

وی با اشاره به اینکه ذائقه عرضه کننده ها نیز در طول این سالها تغییر کرده است، ابراز کرد: «ذائقه مشتریان در اوائل سرگرمی بود. اپلیکیشن های آموزشی و کاربردی نیز از ابتدا سهم خوبی داشته و دارند. در دسته بازی معمایی و اکشن اوائل سهم خوبی داشتند ولی امروز بیشترین سهم از آن بازی های اکشن است.»

تحلیلگر داده کافه بازار در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه بررسی سودآوری با چند شاخص درست نیست، بیان کرد: «ولی با شاخص هایی همچون ارزش طول عمر مشتری که یکی از سنجه های مهم در سنجش سلامت بیزینس است می توانیم ارزیابی کنیم که مشتری تا پایان عمر کاری با ما چه میزان سودآوری خواهد داشت. بازیها در ایران ارزش طول مشتری بیشتری دارند علیرغم اینکه سهم بازار کمتری دارند و دذر این میان بازی هایی مانند استراتژی بیشترین ارزش طول عمر مشتریان را دارند.»

وی خاطرنشان کرد: «شاخص دیگر سود آوری نرخ تکرار خرید ۹۰ روزه است. این نرخ می گوید چند درصد از خریداران در طول ۹۰ روز بیش از یکبار از شما خریداری کردند و متریک بعدی میانگین تعداد روز رسیدن به ۱۰ هزار نصب فعال است. طبق این شاخصه با سرمایه گذار مذاکره کرده و برنامه ریزی می کنیم. بازی ها در ایران سریعتر به نصب ۱۰ هزار نصب فعال رسیدند و بعد از آن بازی و کلمات قرار دارند.»

داستان آریامدتور

محمدهادی شجری در اختتامیه جشنواره وب و موبایل ایران 98 با اشاره به اینکه فرصت‌های استارت آپی در دلار است گفت: «ما به راحتی می‌توانیم کسب  و کار خود را به دلار تبدیل کنیم و تمرکز بیشتری در این زمینه به ویژه گردشگری سلامت داشته باشیم.  در حال حاضر بیشترین درآمد البته به نظر من، در گردشگری سلامت است. به چند دلیل دلار در کشور ما بسیار بالا رفت و برای خیلی از کشورها این یک فرصت بود؛ همچنین از نظر پیشینه پزشکی رتبه خوبی داریم و می توانیم این را به یک فرصت اساسی تبدیل کرد.»

جشنواره وب و موبایل ایران 98

شجری افزود: «در سال گذشته متاسفانه قیمت دلار نجومی بالا رفت و سفره و سبد خیلی‌ها کوچک شد ولی راحت می توانستیم این شرایط را به یک فرصت تبدیل کینم و استفاده‌های از این زمینه داشته باشیم. کسب و کار را باید از بازاری‌ها یاد بگیرم و مثل آنها کسب کار کنیم و باید هرجا فرصت باشد سرمایه گذاری کنیم.»

بنیانگذار آریامدتور  در پایان افزود: «باید کسب و کار خود را افزایش بدهیم و فقط تمرکز خود را در ایران نگذاریم؛ خیلی از کشورها هستند که ما به راحتی می توانیم نهایت استفاده را در آن داشته باشیم از جمله افغانستان، عراق و آذربایجان؛ حتما نباید به فکر صلاحیت کشورهای اروپایی باشد. در همین باکو شرکتی ثبت کردم که برای گردشگری سلامت که با استقبال خوبی نیز روبرو شد.»

خبر در حال تکمیل است….

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع