چاپ توالی ژنوم ویروس کرونا؛ ابزاری برای مبارزه کووید ۱۹

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

پژوهشگران با هزینه‌ای بسیار کمتر از گذشته توالی ژنوم ویروس کرونا را در آزمایشگاه بازتولید کرده و از آن برای طراحی واکسن و مطالعات دیگر استفاده می‌کنند.

پیشرفت در فناوری‌های ژنتیکی به متخصصان بهداشت عمومی کمک می‌کند که به‌طور آسان‌تر، سریع‌تر و ارزان‌تر نحوه‌ی شیوع ویروس کرونا جدید را درک کنند. زمان برای مردمی که در خط مقدم این شیوع قرار دارند، بسیار حیاتی است؛ چرا که ویروس کووید ۱۹ تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر را بیمار کرده و جان حداقل ۱۳۰۰ نفر را گرفته است.

تنها دو هفته پس از اینکه مقامات بهداشتی چین، انتشار ویروس را به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند، دانشمندان ویروس را جدا کرده و توالی کامل ماده‌ی ژنتیکی آن را مشخص کردند. به‌محض انتشار توالی ویروس، شرکت‌های بیوتکنولوژی شروع به تولید نسخه‌های مصنوعی از ویروس کردند که می‌تواند در پژوهش‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این مراحل سریع‌تر از گذشته انجام شد. در جریان شیوع سارس در سال ۲۰۰۲، توالی‌یابی و بازسازی مجدد آن در آزمایشگاه مدت زیادی طول کشید.

در ادامه بخوانید:

سرعت بسیار مهم است زیرا شیوع حاضر مانند مواردی که پیش از این رخ داده، نیست. از آغاز ماه فوریه، بیش از ۲۰ هزار مورد عفونت جدید تأیید شده است. با اینکه اقداماتی برای توقف شیوع ویروس انجام شده است، برخی کارشناسان از این موضوع نگرانند که شیوع قابل کنترل نباشد.

سنتز توالی‌های ژنتیکی بسیار ارزان‌تر از دو دهه‌ قبل شده است. در آن زمان، ساخت نسخه‌ای از هر نوکلئوتید ۱۰ دلار هزینه داشت ولی امروز هزینه‌ی این کار کمتر از ۱۰ سنت است. ژنوم ویروس کرونا جدید حدود ۳۰ هزار نوکلئوتید دارد، بنابراین کاهش در قیمت سنتز توالی تفاوت زیادی را در تعداد نسخه‌هایی که دانشمندان می‌توانند بسازند، ایجاد می‌کند.

کارشناسان به کمک توالی‌های ژنتیکی و نسخه‌های سنتزی توانستند به‌سرعت آزمایش‌های تشخیصی برای ویروس بسازند. هفته‌ی گذشته و حدود یک ماه پس از گزارش ویروس، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری کیت‌های آزمایشی خود را به مناطق مختلف جهان فرستاد. این اطلاعات همچنین به دانشمندان کمک کرد تا سریعا ساخت واکسن‌هایی را برای این بیماری آغاز کنند. درشرکت‌های دارویی مختلف انواعی از واکسن‌ها درحال توسعه هستند و آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه‌ی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گوید یکی از واکسن‌های کاندیدا به‌زودی وارد کارآزمایی‌های بالینی خواهد شد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع