چین جایگزین کره در بخش تأمین قطعات می‌شود

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری اعلام کرد قطعات موردنیاز دو برند جی‌پلاس و سام از چین تأمین خواهد شد.

در روزهای اخیر، تغییر تابلو دو برند ال‌جی و سامسونگ در برخی فروشگاه‌های لوازم خانگی واکنش‌های گسترده‌ای به‌همراه داشته است. عده‌ای تصور می‌کردند تعویض تابلوها به‌معنای پایان کار دو برند ال‌جی و سامسونگ در بازار ایران است؛ درصورتی‌که روابط‌عمومی هر دو شرکت این موضوع را تکذیب و اعلام کردند همچنان در بازار ایران حضور دارند و جای نگرانی بابت پشتیبانی و خدمات پس از فروش وجود ندارد. با‌این‌حال، محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری می‌گوید:

مقاله‌ی مرتبط:

همکاران این دو برند خارجی، یعنی گلدیران و سام‌الکترونیک، با نامی جدید از مسیرهای دیگر، یعنی کشور چین، قطعات موردنیاز خود را تأمین خواهند کرد و به تولید با همان کیفیت قبلی ادامه خواهند داد. دو برند ال‌جی و سامسونگ پیرو تحریم‌های ظالمانه‌ی آمریکا یک سال است که از بازار ایران به‌طوررسمی بیرون رفته‌اند.

دو شرکت گلدیران و سام‌الکترونیک که برندهای ال‌جی و سامسونگ را تولید می‌کردند، با وجود داشتن قراردادهای بلند‌مدت با این دو مجموعه، به تبعیت از تحریم‌های آمریکا از ادامه‌ی همکاری با ایران سرباز زدند و از دادن قطعه به تولید‌کنندگان داخلی خودداری کردند. این کار آن‌ها برخلاف عرف تجارت و ۲۰ تا ۲۵ سال همکاری بود.

شهیدی درادامه اضافه کرد بعد از خروج کره‌ای‌ها، وجود تابلو این دو برند در ایران ضرورتی نداشت و به تبلیغی برای کالای قاچاق تبدیل شده بود. کالاهای با برند ال‌جی و سامسونگ‌ در بازار عمدتا به‌صورت قاچاق وارد شده بودند و دیگر تولید داخلی نبودند؛ بنابراین، خروج این دو شرکت نه‌تنها مشکلی ایجاد نمی‌کرد؛ بلکه به‌نوعی شاید با کم‌شدن سهم قاچاق، تولید‌کنندگان داخلی توان بهتری برای تأمین نیازهای داخل داشته باشند. او گفت:

از‌ این به‌بعد، شرکت گلدیران که برند ال‌جی را تولید می‌کرد، با برند جی‌پلاس در بازار حضور خواهد داشت. این شرکت چند ماهی است که محصولات خود را به بازار آورده است و تبلیغات آن در شهر هست. تقریبا ۲۵ تا ۲۶ نوع محصول تولید می‌کند. شرکت سام‌الکترونیک نیز با برند سام تا چند هفته آینده تولید آزمایشی خود را به‌پایان می‌رساند و تولید تجاری آن راه‌اندازی می‌شود؛ بنابراین، حجم تولید کاهش نمی‌یابد. کارخانه‌ها همان کارخانه‌های قبلی هستند و با حفظ کیفیت کار می‌کنند. بدین‌ترتیب، لطمه‌ای به بازار داخلی و کیفیت نخواهد خورد.

‌وارد‌کردن پنل‌ها از مسیری دیگر

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری درباره‌ی تأمین ماده‌ی اولیه و قطعات وابسته به خارج می‌گوید:

پنل‌های استفاده‌شده در لوازم خانگی با روش‌های دیگر به ایران وارد می‌شود. عمدتا پنل‌ها مربوط به همان برندهای معروف هستند. نام تجاری این برندها به‌دلیل تحریم‌ها برای ما استفاده‌کردنی نیست؛ ولی آنچه در داخل تولید می‌شود، از نظر کیفیت مشابه قبل است. تمام دنیا و کسانی که با کره کار می‌کردند، قطعات خود را از چین، مالزی و… تأمین می‌کردند. در‌حال‌حاضر هم از کانال‌های دیگری این محصولات را وارد می‌کنیم. مشکلی در تولید و توزیع نخواهیم داشت و کمبود در بازار ایجاد نخواهد شد. فقط اسم‌هایی که بودند، دیگر قابلیت استفاده ندارند.

حمیدرضا غزنوی، سخن‌گوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، خروج کره‌ای‌ها از ایران را عامل رشد اقتصادی کشور می‌داند. او می‌گوید این موضوع باعث تقویت برند داخلی می‌شود:

برای اینکه برندهای داخلی بتوانند نیازهای کشور را تأمین کنند، باید از آن‌ها حمایت شود. در این وضعیت، اگر حمایت شوند، مشکلی در بازار نخواهیم داشت و قطعا شاهد کاهش قیمت خواهیم بود. اگر به برندهای داخلی کمی کمک شود، صادرات ما در منطقه جایگاه مناسبی دارد. ازلحاظ کیفی، هیچ مشکلی نداریم. آن‌ها کیفیت دارند؛ ولی ما هم چیزی از کیفیت کم نداریم.

عباس هاشمی، مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت، نیز می‌گوید:

با برندهای ملی تولیدات گسترده‌تر و ازلحاظ دامنه متنوع‌تر را ادامه می‌دهیم. این تولیدات آغاز شده است و برندهای ایرانی در حال عرضه‌ی محصولات خود به بازار هستند. به‌صورت پایدار از بانک مرکزی پیگیری می‌کنیم که ارز برای اقلام وارداتی برندهای داخلی تأمین شود و برای تأمین سرمایه در گردش به‌وسیله‌ی بانک‌های عامل، به‌طور مداوم با این مجموعه‌ها در ارتباطیم. کارگروه‌هایی داریم که برای گرفتن سرمایه‌ی در گردش و تأمین ارز برای واردات مواد اولیه فعالیت می‌کنند.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که «چند درصد از صنایع برای تأمین ماده‌ی اولیه و قطعات، وابسته به خارج است؟» می‌گوید شرایط در هر شاخه‌ای فرق می‌کند. کمترین آن تلویزیون است که حدود ۳۶ تا ۳۷ درصد عمق ساخت داخل دارد و وابستگی سایر اقلام ما بیش از ۶۵ درصد است.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع