احتمالا اپل در آیفون‌های 2020 از آنتن 5G ساخت خود استفاده کند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

طبق گزارش‌ها، اپل احتمالا قصد دارد در آیفون‌های بعدی به‌جای آنتن‌های تولید شده توسط کوالکام از آنتن 5G ساخت خود استفاده کند.

به احتمال قوی در پاییز سال آینده شاهد معرفی نخستین آیفون‌های دارای قابلیت 5G خواهیم بود. اپل پس از توافق نهایی با کوالکام و اتمام دعوای حقوقی بلندمدت، تجارت با این شرکت از سر گرفته است. ازاین‌رو به احتمال قوی باید در آیفون‌های بعدی شاهد استفاده از تراشه‌ی ارتباطی نسل پنجمی این شرکت باشیم.

براساس گزارش فست کمپانی، اپل قصد دارد وابستگی خود را به قطعات کوالکام تا حد ممکن کاهش دهد. اپل در همین راستا دست‌به‌کار شده است و به‌جای استفاده از آنتن 5G کوالکام، از آنتن ساخت خود بهره ببرد.

البته طبق این گزارش، دلیل دیگری نیز برای این اقدام اپل وجود دارد. ابعاد آنتن نسل پنجمی کوالکام با نام QTM525 با طراحی نازک آیفون‌های ۲۰۲۰ اپل همخوانی ندارند و در صورتی که اپل بخواهد از این آنتن‌ها در گوشی‌های پرطرفدار خود استفاده کند مجبور است ضخامت طرح‌های فعلی را اندکی افزایش دهد. به همین دلیل گفته می‌شود که اپل قصد دارد آنتنی که با مودم 5G کوالکام همراه می‌شود را خود طراحی کند تا بتواند آن را مطابق با الزامات ابعادی آیفون‌های جدید بسازد.

آنتن‌های مورد استفاده برای فناوری موج-میلی‌متری (mmWave) بکار رفته در نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی اهمیت ویژه‌ای دارند زیرا برد پوششی این فناوری فوق-سریع در مقایسه با نسل قبل نسبتا کمتر است و گوشی‌های 5G اغلب برای آنتن‌دهی مناسب به چندین آنتن موج-میلی‌متری احتیاج دارند. اگر مشکلات آنتن‌دهی آیفون ۴ را به خاطر داشته باشید می‌دانید که اپل در زمینه‌ی طراحی آنتن گوشی‌های خود سابقه‌ی چندان درخشانی ندارد. با وجود حساسیت بالایی که عرضه‌ی نخستین آیفون 5G به‌دنبال خواهد داشت بروز چنین اشکالاتی در آنتن دهی گوشی، قطعا برای اپل بسیار دردسرآفرین خواهد شد.

طراحی آنتن‌ برای دستگاه‌هایی که از فناوری 5G موج-میلیمتری استفاده می‌کنند دشوارتر از سایر آنتن‌ها است زیرا این آنتن‌ها در مقایسه با نسل‌های پیشین، سیگنال‌هایی با فرکانس‌های بالاتر را دریافت و ارسال می‌کنند و کوچک‌ترین نقص در آن‌ها می‌تواند باعث بروز مشکلات آنتن دهی شود.

ناگفته نماند که تراشه‌ی مودم 5G آیفون‌های بعدی قطعا از سوی کوالکام تأمین خواهد شد. این تراشه اسنپدراگون X55 نام دارد و در گوشی‌های رقبای مطرح آیفون از جمله گلکسی اس ۲۰ سامسونگ  نیز بکار گرفته شده است.

تراشه مودم 5G کوالکام / X55

تراشه‌ی مودم نسل پنجمی کوالکام با نام X55 (سمت راست) و آنتن نسل پنجمی کوالکام با نام QTM525 (سمت چپ)

اپل معمولا چندین طراحی را به‌طور موازی پیش می‌برد و در حال حاضر به‌طور هم‌زمان روی طرح دیگری که در آن هر دو قطعه‌ی مودم و آنتن ساخته‌ی کوالکام هستند نیز کار می‌کند. این احتمال وجود دارد که در انتها این طرح به‌عنوان طراحی نهایی انتخاب شود؛ اما در این صورت اپل مجبور است به اندکی افزایش ضخامت در آیفون‌های جدید رضایت دهد.

اپل هنوز بر این باور است که مبلغ حق پتنت‌های دریافتی کوالکام از این شرکت ناعادلانه است؛ پیش‌تر همین مسئله باعث قطع همکاری این دو شرکت و بروز دعوای حقوقی طولانی‌مدتی بین آن‌ها شده بود؛ اما اپل چندی پیش، به دلیل نبود جایگزین برای تأمین قطعات 5G، این دعوای حقوقی را طی توافقی با کوالکام به پایان برد. پیش از این اپل قصد داشت در زمینه‌ی تأمین تراشه‌های 5G با اینتل شراکت کند اما چارچوب زمانی پیشنهادی اینتل با برنامه‌های اپل همخوانی نداشت و از همین رو این همکاری امکان‌پذیر نبود. با تمام این اوصاف به‌نظر می‌رسد وابستگی اپل به کوالکام برای تأمین قطعات نسل پنجم شبکه‌ی مخابراتی موقت باشد. اپل کاملا مصمم است که دست به کار شود و خود در راستای ساخت قطعات 5G برای محصولاتش اقدام کند.

در ادامه بخوانید:

اپل در مرداد ماه سال جاری بخش مودم‌های موبایلی اینتل را خرید. اپل درنتیجه‌ی تصاحب این بخش، ۶۰۰۰ حق اختراع در خصوص استانداردهای مخابراتی از جمله شبکه‌ی 5G و ۱۷۰۰ حق اختراع در زمینه‌ی اجرای فناوری‌های بی‌سیم به دست آورد. اپل با این کار توانست به پیشرفت‌های آغازین اینتل برای ساخت مودم 5G دسترسی پیدا کند تا بر پایه‌ی آن‌ها کار توسعه‌ی مودم 5G خود را ادامه دهد.

طبق گزارش‌هایی که در مهر امسال منتشر شدند اپل سال ۲۰۲۰ را به‌عنوان موعد نهایی برای دستیابی به سخت‌افزار مخابراتی ساخت خود برای آیفون و آیپد تعیین کرده است. این هدف بلندپروازانه‌ تنها شامل آنتن مودم نمی‌شود بلکه تراشه‌ی مودم را نیز در بر می‌گیرد.

مشخص نیست که تاکنون اپل تا چه حد در راستای این هدف پیش رفته است اما در صورتی که واقعا ضرب‌الاجل اپل برای این مقصود سال ۲۰۲۲ باشد، در حال حاضر دستیابی اپل به مودمی که مناسب آیفون ۱۲ باشد بعید به‌نظر می‌رسد. هرچند مدتی طول خواهد کشید تا بخش طراحی مودم اپل بتواند محصولی قابل رقابت با تراشه‌های کوالکام تولید کند اما به احتمال قوی در آینده شاهد آیفون‌هایی با تراشه مودم و آنتن 5G ساخت اپل خواهیم بود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع