حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

کابوسی به نام کرونا؛ کرونا در ایران چقدر خطرناک است؟

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز

رسانه تک تایمز –  ویروس کووید 19 یا همان کرونا این روزها تبدیل به کابوس هر شهروندی در ایران شده و مردم ایران نگرانی های زیادی در این رابطه دارند.

کرونا در دنیا

تا امروز ابتلای ۷۵ هزار و هفتصد نفر در جهان به ویروس جدید کرونا تایید شده است. نزدیک به ۳ درصد این افراد بر اثر بیماری جانشان را از دست داده‌اند. در چین نرخ مرگ‌ومیر بر اثر ابتلا به کرونای جدید بین مردان و زنان تفاوت مشخصی دارد. در حالی که تنها ۱/۷ درصد از زنان مبتلا به ویروس جان باخته‌اند، نرخ مرگ‌ومیر مردان ۲/۸ درصد بوده است.

همچنین به نظر می‌رسد ویروس جدید کرونا برای جوانان و افراد میانسال خطر کمتری دارد و تهدید اصلی متوجه سالمندان یا کسانی است که به هر دلیلی دستگاه‌ ایمنی ضعیف‌تری دارند. از بین تمامی جان‌باختگان کرونا در چین، ۸۰ درصد مرگ‌ومیرها مربوط به افراد بالای ۶۰ سال بوده است.

کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت دقایقی پیش در گفتگو با شبکه خبر آمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران در روز شنبه 3 اسفند را 28 نفر و تعداد جانباختگان بر اثر ابتلا به این ویروس را 5 نفر اعلام کرد.

به گفته جهانپور، از روز گذشته تا به امروز ابتلای 10 نفر دیگر به این ویروس تایید شده که از این میان 8 نفر در قم و 2 نفر در تهران هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: «طی چند روز گذشته بیش از 785 نفر به مراکز درمانی تشخیص کرونا در کشور مراجعه کرده‌اند که از این میان ابتلای 28 نفر از این افراد قطعی است. عمده این افراد در قم ساکن هستند یا سابقه اقامت در قم یا سفر به این شهر در روزهای اخیر را داشته‌اند.»

تکذیب ادعای وزیر بهداشت ترکیه

روز گذشته وزیر بهداشت ترکیه پس از گفتگو با نمکی، وزیر بهداشت ایران مدعی شد که 758 نفر در ایران مبتلا به ویروس کرونا هستند. این خبر خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های داخلی بازتاب پیدا کرد و واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز در پاسخ به این ادعا اعلام کرد که وزیر بهداشت ترکیه آمار را به اشتباه متوجه شده چراکه عدد 758 اشاره به تعداد موارد مشکوک به ویروس کرونا بوده و تعداد مبتلایان همچنان 18 نفر است. وزارت بهداشت ترکیه نیز ساعاتی بعد آمار اشتباه خود را تصحیح کرد.

از طرفی غلام محمدی، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در اکانت توتیتر خود نوشت: «روابط عمومی منطقه ۱۳ ⁧‫شهرداری تهران⁩ مرتکب خطایی فاحش گردید و چرخه اطلاع رسانی صحیح و صادقانه را مخدوش کرد. یقینا برخورد خواهد شد. جهت استحضار شهروندان؛ شهردار منطقه ۱۳ که مشکوک به ابتلا به ویروس کروناست در بیمارستان تحت نظر است و برای وی آرزوی سلامتی داریم.»

عملکرد ضعیف ایران در مقابله با کرونا

بنابر اعلام مقامات چین، تا پایان روز جمعه ۳۹۷ مورد جدید ابتلا به بیماری «کووید-۱۹» در این کشور به ثبت رسیده است؛ این در حالیست که یک روز پیش از آن شمار مبتلایان ۸۸۹ نفر بوده است.

بنا بر آخرین گزارش‌ها، شمار مبتلایان به «کووید-۱۹» در چین به ۷۶۲۸۸ افزایش یافته و شمار مرگ و میر‌ها نیز به ۲۳۴۵ نفر رسیده است.

همزمان گزارش‌ها حاکی از افزایش شمار مبتلایان به «کووید-۱۹» در دیگر کشورهای جهان است؛ موارد ابتلا به این بیماری دست‌کم در ۲۶  کشور دیگر به ثبت رسیده و در خارج از مرزهای چین منجر به مرگ دست‌کم ۱۲ نفر شده است.

در کره جنوبی ۲۲۹ مورد جدید آلوده به کرونا ثبت شد و به این ترتیب شمار مبتلایان به این بیماری تا اواسط روز شنبه به ۴۳۳ نفر رسید.

در ایتالیا نیز ۱۷ مورد مبتلا به «کووید-۱۹» ثبت شده و دست‌کم ۱ نفر جان باخته است.

این آمار در آلمان به 16 نفر مبتلا رسیده که تعداد بهبود یافتگان به 14 نفر رسیده و در نهایت تا به امروز کسی کشته نشده است.

آمار مبتلایان انگلیسی به کووید 19 به تعداد 9 نفر رسیده است و آمار بهبودیافته تا به امروز 8 نفر گزارش شده و آماری در راستای فوت شده گزارش نشده است.

اما در این میان تعداد مبتلایان ایرانی تا این لحظه 28 نفر در ایران گزارش شده است که تا به امروز تعداد فوتی‌ها به 5 نفر رسیده و گزارشی مبنی بر بهبودیافته گزارش نشده است. با این اوصاف ایران برای مقابله با این ویروس تا به این لحظه ضعیف ترین عملکرد را به جای گذاشته است.

آیا ماسک تاثیری در برابر ویروس کرونا دارد؟

در این بحبوحه ممکن است از خود بپرسید آیا لازم است برای حفظ سلامت جسمانی در برابر «ویروس کرونا» از ماسک استفاده کنیم؟ طبق توصیه سازمان‌های متولی سلامت در بیشتر کشور‌ها نه تنها استفاده از ماسک ضروری نیست بلکه در پیشگیری از ابتلا به بیماری یا ویروس «کرونا» هم کمکی نمی‌کند.

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده نکردن از ماسک‌ها این است که افراد به اشتباه می‌پندارند در برابر ویروس کاملا مصون بوده و دیگر به رعایت بقیه نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از ابتلا به «بیماری کرونا» نمی‌پردازند.

چه ماسک‌هایی در دسترس عموم است؟

بیشتر ماسک‌های استاندارد یک بار مصرف برای جراحی یا ماسک دیگری با نام N95 و شکلی متفاوت در دسترس عموم قرار دارد. ماسک‌های یک بار مصرف جراحی ممکن است مانع انتقال عوامل بیماری زا در بعضی موارد شود، اما سد کاملی در برابر عوامل بیماری زا نیستند. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید مانع از آن شوید که ذرات بیماری زا روی لبه‌های ماسک قرار بگیرند.

از سوی دیگر این ذرات بیماری زا روی لبه‌های بیرونی ماسک تجمع پیدا کرده و هنگام برداشتن ماسک روی دست‌ها قرار می‌گیرند و اگر دست‌ها با صورت تماس داشه باشند منجر به آلوده شدن آن می‌شوند. ماسک N95 بهتر از بقیه ماسک‌ها در برابر ذرات آلوده محافظت می‌کند، اما گذاشتن و برداشتن آن‌ها سخت‌تر بوده و نیازمند آموزش است. ناگفته نماند که ماسک N95 تنفس انسان را کمی سخت‌تر می‌کند.

برای جلوگیری از ابتلا به «بیماری کرونا» چه اقداماتی انجام دهیم؟

بهتر است از افراد مبتلا به «ویروس کرونا» فاصله بگیرید؛ چرا که ذرات بیماری زا نمی‌توانند بیش از یک متر فراتر روند. اما آنچه در چین می‌بینید متفاوت است. آنجا بیشتر مردم به دلیل اینکه «استفاده از ماسک سبب محافظت سلامت جسمانی بقیه افراد می‌شود» از ماسک استفاده می‌کنند. اکنون در بیشتر کشور‌هایی مانند بریتانیا و ایالات متحده موارد بسیار اندکی از ابتلا به «ویروس کرونا» وجود دارد؛ بنابراین استفاده از ماسک به عنوان پیشگیری از بیماری راه منطقی نیست

شستن مرتب دست‌ها مهم‌ترین عامل محافظت از سلامت جسمانی در برابر «ویروس کرونا» است چرا که این ویروس از دست، صورت و پوست به شخص دیگر منتقل می‌شود. پس اگر دستان خود را نشسته اید نباید آن‌ها را به سمت چشم ها، بینی و دهان نزدیک کنید. توصیه آخر این است که در زمان سرفه یا عطسه از دستمال استفاده کرده و سپس آن را تا کرده و به بیرون بیندازید و دوباره دستان خود را بشویید. اگر دستمال نداشتید در قسمت داخلی آرنج خود عطسه کنید، این امر باعث می‌شود تا ویروس‌ها از دستان شما فراتر نروند و بقیه افراد را آلوده نکنند.

هشدار چین درباره احتمال بازگشت ویروس کرونا به بدن برخی از درمان شدگان

چین روز شنبه از کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در داخل سرزمین خود خبر داد؛ با این وجود همزمان گزارش‌های بین‌المللی حاکی از افزایش سرعت شیوع این ویروس در سطح جهان و افزایش شمار عفونت‌ها در دیگر کشورهاست.

مقامات بخش بهداشت عمومی شهر چنگدو در استان سیچوآن چین اعلام کردند که یکی از مبتلایان به «کووید-۱۹» در این شهر که پس از درمان مرخص شده بود، بار دیگر با مثبت بودن آزمایش کرونا، به بیمارستان برگردانده شد. آزمایش دوباره از این فرد، طی معایناتی انجام شد که ۱۰ روز پس از ترخیص او از بیمارستان صورت گرفت.

مقامات بهداشت عمومی این شهر در بیانیه‌ای اعلام کردند که در برخی دیگر از مناطق نیز، موارد مشابهی گزارش شده است. البته این باور نیز وجود دارد که نتیجه مثبت آزمایش این بیماران پس از ترخیص، احتمالا به دلیل اختلاف در نمونه‌ها باشد که گاه از بینی و گلو و گاه از ریه گرفته می‌شود.

کمیسیون بهداشت ملی چین تاکید دارد که بیماران بهبودیافته باید تا ۱۴ روز پس از درمان کامل نیز بر وضعیت سلامت خود نظارت داشته باشند، ماسک بزنند و به دلیل خطرات ناشی از ارتباط دوباره با فردی بیمار، از حضور در فضاهای باز و اماکن عمومی خودداری کنند.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار تکنولوژی مراجعه کنید.
منبع