حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

سونی اکسپریا 1 ll و اکسپریا پرو معرفی شدند

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

اکسپریا 1 ll، پرچم‌دار جدید سونی، با صفحه‌نمایشی طویل و سخت‌افزاری قدرتمند و نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی معرفی است.

شیوع ویروس کرونا پس از کش‌و‌قوس فراوان درنهایت نمایشگاه MWC 2020 (کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا) را به تعطیلی کشاند و شرکت‌های مختلف را مجبور کرد برای معرفی گوشی‌های جدید، از نو برنامه‌ریزی کنند. سونی یکی از شرکت‌هایی بود که در ابتدا قصد داشت محصولاتی جدید در MWC به‌نمایش بگذارد؛ اما به‌دنبال لغو این همایش، در سکوت خبری اکسپریا ال ۴، مدل جدید گوشی اقتصادی اکسپریا ال ۳ را رونمایی کرد. این شرکت ژاپنی ساعاتی پیش کنفرانسی آنلاین برگزار و در آن، از گوشی‌هایی جدید پرده‌برداری کرد.

یک سال پس از معرفی و عرضه‌ی رسمی گوشی طویل اکسپریا وان به بازار، سونی مدل جدید آن را رونمایی کرده است. گوشی جدید این شرکت که از آن با نام اکسپریا وان مارک ۲ (Sony Xperia 1 II)‌ یاد می‌شود، نخستین گوشی هوشمند این شرکت در اروپا خواهد بود که از مزیت‌های 5G بهره می‌گیرد. براساس ادعای سونی، اکسپریا ۱ مارک ll در اروپا از شبکه‌ی 5G مبتنی‌بر امواج زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6GHz) پشتیبانی می‌کند که خبر خوشحال‌کننده‌ای به‌شمار می‌آید. 

اکسپریا 1 مارک ll سونی / Sony Xperia 1 ll

اکسپریا وان مارک ll سونی

سونی همواره روی قابلیت‌های پرچم‌دارانش درزمینه‌ی عکاسی مانور ویژه‌ای داده و این موضوع برای اکسپریا وان مارک ۲ هم صدق می‌کند. افزون‌بر‌این، پرچم‌دار جدید ژاپنی‌ها به جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون هم مجهز شده است که تصیمی جالب به‌حساب می‌آید؛ زیرا امروزه در گوشی‌های کمی شاهد حضور جک هدفون هستیم. گوشی جدید سونی از فناوری شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند که در پرچم‌دار سال گذشته‌، یعنی اکسپریا وان، شاهد دو قابلیت یادشده نبودیم. سونی افزون‌بر معرفی اکسپریا 1 مارک ll، گوشی میان‌رده‌ی جدیدی نیز با نام اکسپریا ۱۰ مارک ۲ (Sony Xperia 10 ll) معرفی کرده است. در ایالات متحده‌ی آمریکا، اکسپریا وان مارک ۲ فقط در مدل 4G عرضه خواهد شد؛ با‌این‌حال، سونی در خبری جالب اعلام کرده است برای بازار آمریکا گوشی 5G مجزایی با نام اکسپریا پرو (Sony Xpera Pro) عرضه می‌کند.

اکسپریا وان مارک ll به برخی از قابلیت‌های دوربین‌های عکاسی سری آلفای سونی مجهز شده است

امروزه در شماری از گوشی‌های پرچم‌دار، شاهد استفاده از حسگری ۱۰۸ مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین اصلی هستیم که بررسی‌ها نشان می‌دهد این نوع حسگرها چیزی فراتر از بازی تبلیغاتی هستند و در عمل، قدرت زیادی برای ثبت و ضبط تصاویر و ویدئوها دارند. باوجوداین‌ در پنل پشتی اکسپریا وان مارک ll شاهد دوربین سه‌گانه‌ی ۱۲ مگاپیکسلی هستیم که باعث می‌شود در نگاه اول، پایین‌تر از دیگر پرچم‌داران بازار قرار گیرد. با‌این‌حال، قدرت واقعی دوربین‌ها در عمل مشخص می‌شود و باید ببینیم گوشی جدید سونی در بررسی‌های دقیق کارشناسان، به‌ویژه مؤسسه‌ی DXOMark چه عملکردی از خود برجای می‌گذارد. سونی می‌گوید چند برگ‌برنده برای دوربینش دارد که توانایی‌های آن را بهبود می‌بخشند و باعث می‌شوند تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری با اکسپریا وان مارک ۲ امری لذت‌بخش باشد. سونی افزون‌بر تولید گوشی، فعالیت بسیار مهم و موفقی در بازار دوربین‌ها دارد و محصولاتی عالی با برند آلفا تولید می‌کند. این شرکت می‌گوید شماری از قابلیت‌های دوربین‌های سری آلفا را به گوشی جدیدش آورده است. 

اکسپریا 1 مارک ll سونی / Sony Xperia 1 ll

نخستین قابلیت جالب دوربین اکسپریا وان مارک ۲ این است که می‌تواند در حالت عکاسی پیاپی (Burst) به نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه دسترسی پیدا کند. بر اساس ادعای سونی، این نخستین‌بار است که در گوشی‌های هوشمند شاهد چنین قابلیتی هستیم. دومین ویژگی این است که دوربین اکسپریای جدید می‌تواند AF/AE را با سرعت حداکثر ۶۰ بار در ثانیه محاسبه کند. سیستم فوکوس خودکارِ مبتنی‌بر حرکات چشم دوربین گوشی جدید سونی را پیش‌تر در گوشی پرچم‌دار قبلی این شرکت نیز دیده بودیم. این قابلیت اکنون به ویژگی‌های جدیدی مجهز شده است و طبق گفته‌های سونی، از حرکات چشم حیوانات نیز پشتیبانی می‌کند و توانایی تشخیص آن‌ها را دارد. همچنین، سونی می‌گوید فوکوس خودکار دوربین جدید اکسپریا وان مارک ۲ می‌تواند ۷۰ درصد از فریم تصویر را پوشش دهد. 

سونی درکنار آنچه گفته شد، اپلیکیشن جدید Photo Pro را نیز معرفی کرده است. سال گذشته‌ی میلادی، این شرکت اپلیکیشن Cinema Pro را نیز برای علاقه‌مندان به عکاسی و فیلم‌برداری معرفی کرده بود. هدف اصلی سونی این است که ازطریق این اپلیکیشن‌ها کاری کند که کاربر بهتر بتواند تنظیمات دستی مربوط به ثبت تصاویر را کنترل کند. سونی می‌گوید رابط کاربری اپلیکیشن جدیدش شباهت زیادی با رابط کاربری دوربین‌هایی دارد که لنزهایشان تعویض‌پذیر است. درضمن، اگر کاربر بخواهد، می‌تواند ازطریق رابط کاربری اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین عکاسی کند که کاری راحت‌تر به‌شمار می‌آید. 

اکسپریا 1 مارک ll سونی / Sony Xperia 1 ll

براساس اعلام رسمی سونی، در پنل پشتی اکسپریا وان مارک ۲ شاهد سه دوربین مجزا هستیم که درکنار یک حسگر 3D iToF جای گرفته‌اند. تمامی سه دوربین اشاره‌شده به حسگری ۱۲ مگاپیکسلی مجهز شده‌اند که از این حیث شباهتی بین اکسپریا وان مارک ۲ و آیفون ۱۱ پرو اپل به‌چشم می‌‌خورد. در گوشی جدید سونی، دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی لنزی ۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.7 دارد و در‌مقایسه‌با آیفون ۱۱ پرو، از حسگری بزرگ‌تر با اندازه‌ی 1/1.7 اینچ بهره می‌گیرد. شایان ذکر است سامسونگ در گوشی‌های گلکسی اس ۲۰ و گلکسی اس ۲۰ پلاس از حسگری 1/1.76 اینچی به‌عنوان حسگر اصلی ثبت تصاویر استفاده می‌کند. با‌این‌حال، نباید فراموش کنیم حسگر گوشی جدید سونی به بزرگی حسگر اصلی به‌کاررفته در گلکسی اس ۲۰ اولترا نیست و پرچم‌دار جدید سامسونگ از حسگر 1/1.33 اینچی ۱۰۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. 

اکسپریا وان مارک ۲ افزون‌بر حسگر یادشده، دو حسگر نیز دارد که یکی از آن‌ها به لنز ۱۶ میلی‌متری فوق‌عریض با دیافراگم f/2.2  و دیگری به لنز تله‌فوتو ۷۰ میلی‌متری با دیافراگم f/2.4 مجهز شده است.همچنین، در پنل جلویی دستگاه دوربینی ۸ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی دیده می‌شود.

اکسپریا 1 مارک ll سونی / Sony Xperia 1 ll

اگر جزو کسانی هستید که به فیلم‌برداری با گوشی‌های هوشمند علاقه‌ی زیادی دارند، اکسپریا وان مارک ۲ سونی محصولی درخورتوجه برای شما به‌شمار می‌آید. براساس گفته‌های سونی، گوشی جدید این شرکت می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و ویدئوهای 2K را با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه ضبط کند. سونی همچنین مدعی است گوشی مذکور در‌مقایسه‌با گوشی‌های پیشین، بهتر می‌تواند صدای محیط را ضبط کند؛ زیرا اکسپریا وان مارک ۲ اکنون به قابلیت فیلترکردن صدای باد مجهز شده است.

Xperia 1 ll از صدای ۳۶۰ درجه پشتیبانی می‌کند

سونی می‌گوید پرچم‌دار جدیدش نخستین گوشی هوشمند دنیا به‌شمار می‌آید که از فرمت صوتی صدای ۳۶۰ درجه‌ی ویژه‌ی این شرکت موسوم به 360Reality Audio پشتیبانی می‌کند که سال گذشته معرفی شده بود. سونی می‌گوید کاربران می‌توانند محتوای صوتی مدنظرشان را با این نوع فرمت ازطریق اپلیکیشن تایدل (Tidal) پخش کنند و از آن‌ها لذت ببرند. 

اکسپریا وان مارک ۲ سونی همچون پرچم‌دار سال گذشته‌ی این شرکت به صفحه‌نمایش 4K HDR با پنل OLED و اندازه‌ی ۶/۵ اینچ مجهز شده است و همین موضوع نشان می‌دهد توانایی بسیار ویژه‌ای درزمینه‌ی نمایش محتوای بصری دارد. نسبت تصویر صفحه‌نمایش گوشی جدید سونی ۲۱:۹ است که نشان می‌دهد با محصولی طویل طرف هستیم. سونی تأکید ویژه‌ای روی این موضوع می‌کند که صفحه‌نمایش گوشی جدیدش می‌تواند محتوای بیشتری را دربرابر چشم کاربر قرار دهد. این صفحه‌نمایش افزون‌بر نمایش محتوای بیشتر هنگام تماشای ویدئو، در شماری از اپلیکیشن‌ها نظیر توییتر و ایمیل نیز بخش بیشتری را پوشش می‌دهد. 

اکسپریا 1 مارک ll سونی / Sony Xperia 1 ll

اکسپریا پرو سونی

پرچم‌دار جدید سونی برای پردازش وظایف مختلف متکی به سیستم-روی-چیپ اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام است و از ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره می‌گیرد. اکسپریا وان مارک ۲ به باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز شده است و مدلی که در بازار اروپا عرضه می‌شود، به‌لطف مودم کوالکام X55، به فناوری 5G مجهز خواهد بود. حسگر اثرانگشت گوشی همچون قبل در بخش کناری جای گرفته است تا دسترسی به آن آسان باشد. افزون‌بر‌این، پنل جلویی دستگاه میزبان دو اسپیکر است. جدیدترین گوشی پرچم‌دار ژاپنی‌ها به‌لطف برخورداری از گواهی‌های IP65 و IP68، دربرابر نفوذ آب مقاوم است. سونی می‌گوید از اواخر بهار ۲۰۲۰ عرضه‌ی این گوشی در اروپا آغاز می‌شود و تاریخ عرضه‌ی اکسپریا وان مارک ۲ در بازار آمریکا هنوز مشخص نشده است.

اکسپریا پرو از هر دو نوع فناوری 5G پشتیبانی می‌کند

گرچه پرچم‌دار جدید سونی در آمریکا از فناوری 5G پشتیبانی نمی‌کند، این شرکت در مراسم ظهر امروزش از گوشی مرموزی پرده‌برداری کرد که از آن با نام اکسپریا پرو یاد می‌شود و از فناوری 5G نیز پشتیبانی می‌کند. درواقع، این گوشی هوشمند مخصوص بازار آمریکا است. این گوشی شباهت‌های بسیار زیادی به اکسپریا وان مارک ۲ دارد؛ اما به ویژگی‌های متمایزکننده‌ای نیز مجهز شده است. براساس اعلام سونی، مدل پرو سازگاری ویژه‌ای با دوربین‌های حرفه‌ای دارد و به‌لطف بهره‌مندی از درگاه HDMI، می‌تواند در نقش مانیتور برای دوربین‌های فیلم‌برداری ظاهر شود و کار با آن‌ها را ساده‌ کند. اکسپریا پرو از هر دو نوع فناوری 5G، یعنی 5G مبتنی‌بر امواج میلی‌متری و 5G مبتنی‌بر امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین، کاربران خواهند توانست در هر جا محتوای ویدئویی‌شان را با سرعت زیاد آپلود کنند. 

اکسپریا 1 مارک ll سونی / Sony Xperia 1 ll

اکسپریا پرو سونی سازگاری ویژه‌ای با دوربین‌های فیلم‌برداری حرفه‌ای این شرکت دارد.

ادعاهای سونی درباره‌ی اکسپریا پرو در نگاه اول جاه‌طلبانه و جذاب به‌نظر می‌رسد؛ با‌این‌حال، ظاهرا در‌حال‌حاضر بیشتر همچون مدلی مفهومی به‌شمار می‌آید و تا عرضه‌ی رسمی آن، زمان به‌نسبت زیادی باقی مانده است. سونی تاکنون جزئیاتی از قیمت حدودی یا تاریخ عرضه‌ی اکسپریا پرو با رسانه‌ها در میان نگذاشته و هنوز تصمیم نگرفته است که می‌خواهد این گوشی را به‌شکل معمول به بازار عرضه کند یا خیر. 

همان‌طورکه گفته شد، سونی از گوشی هوشمند جدیدی نیز با نام اکسپریا ۱۰ مارک ۲ پرده‌برداری کرده است که در دسته‌ی محصولات میان‌رده جای می‌گیرد. این گوشی هوشمند صفحه‌نمایشی ۶ اینچ 1080p OLED با نسبت تصویر ۲۱:۹ و پردازنده‌ی مرکزی اسنپدراگون ۶۶۵ و باتری ۳،۶۰۰ میلی‌آمپرساعتی دارد. گوشی میان‌رده‌ی جدید سونی در پنل پشتی میزبان دوربین سه‌گانه است و دوربین‌های این گوشی از همان فاصله‌های کانونی دوربین پرچم‌دار جدید بهره می‌برند. باوجوداین‌، دو دوربین از سه دوربین اکسپریا ۱۰ مارک ۲ حسگر ۸ مگاپیکسلی و دوربین دیگر حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دارد. میان‌رده‌ی جدید سونی از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون پشتیبانی می‌کند؛ اما از شارژ‌ بی‌سیم در این گوشی خبری نیست. سونی قصد دارد این گوشی را بهار امسال در بازارهای منتخب عرضه کند.

شما کاربران محترم تک تایمز چه دیدگاهی درباره‌ی گوشی‌های هوشمند جدید سونی دارید؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی موبایل را در بخش محصولات تک تایمز بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی شیائومی، گوشی هواوی و آیفون‌‌های اپل می‌توانید از بخش محصولات تک تایمز استفاده کنید.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع