حراج واقعی! برای دریافت کتاب الکترونیکی رایگان با 25 دستور العمل برتر ما.

ویروس کرونا تحلیل‌های زنجیره تأمین کسب‌وکارها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

کسب‌وکارهای گوناگون در دنیای فناوری تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا جدید هستند و زنجیره‌ی تأمین بسیاری از آن‌ها در خطر قرار دارد.

شیوع ویروس کرونا تأثیری عمیق روی کسب‌وکارهایی گذاشته است که زنجیره‌ی تأمین بین‌المللی دارند. چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس، تولید را در کارخانه‌های خود افزایش دهند. کسب‌وکارهای وابسته به زنجیره‌ی تأمین چین، هنوز در وضعیت نامشخص و ناایمن قرار دارند. درواقع، تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌های آن‌ها برای تأمین قطعات و مواد اولیه بسیار تحت‌تأثیر تصمیم چینی‌ها قرار دارد.

کسب‌وکارهای امروزی درمقایسه‌با گذشته دیدگاه روشن‌تری درباره‌ی زنجیره‌ی تأمین خود دارند. آن‌ها پیش‌بینی‌های عمیق‌تری در برنامه‌ریزی‌ها می‌کنند و توانایی زیادی در پیش‌بینی رخدادها پیدا کرده‌اند. البته درنهایت، می‌توان ادعا کرد سهم کمی از آن‌ها برای رخدادهای غیرمنتظره آماده هستند و می‌توانند واکنش نشان دهند. ویروس کرونا جدید یکی از رخدادهای عجیب و شوکه‌کننده در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که تأثیر زیادی روی فرایندهای عرضه و تقاضا در زنجیره‌های تأمین گذاشته و بسیاری از کسب‌وکارها را در سرتاسر جهان تحت‌تأثیر قرار داده است.

در ادامه بخوانید:

جلسه‌های گوناگون گزارش درآمدی در صنعت فناوری و صنایع دیگر، نشان‌دهنده‌ی بی‌اعتمادی مدیران به آینده‌ی کسب‌وکارها در سال جاری هستند. پیش‌بینی سودآوری بسیاری از شرکت‌ها کاهش یافته است و بازه‌ی احتمالی سودآوری نیز در آن‌ها به‌صورت بزرگ‌تری تدوین می‌شود. درنهایت، کسب‌وکارها با وجود استفاده از جدیدترین فناوری‌های تحلیلی و آماری، نمی‌توانند پیش‌بینی‌های درستی ارائه کنند.

رخداد پیش‌آمده سؤال جالبی درباره‌ی استفاده از فناوری‌های مدرن در کسب‌وکار به‌وجود می‌آورد: آیا هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اینترنت اشیاء، تحلیل‌های تجویزی و تمامی عبارت‌های جذاب دنیای فناوری می‌توانند آینده را در وضعیت بی‌سابقه پیش‌بینی کنند؟ احتمالا خیر. مدل‌هایی که امروزه در پیش‌بینی عملکرد کسب‌وکار استفاده می‌شوند، متغیرهای بی‌شماری دارند و نمی‌توانند به‌طورقطعی درآمد شرکت‌ها را پیش‌بینی کنند.

اپل مانند بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان درباره‌ی کرونا می‌گوید نگرانی اصلی‌اش سلامت کارمندان و کارگران و شرکایشان در چین است. کوپرتینویی‌ها می‌گویند درآمد فصل جاری با پیش‌بینی‌های گذشته همگام نخواهد بود؛ اما رقم و بازه‌ی مشخصی نیز ارائه نکرده‌اند. با گسترش شیوع ویروس کرونا و پیاده‌سازی سیاست‌های متعدد پیشگیری و قرنطینه، اپل هم مانند بسیاری از شرکت‌ها با مشکلات زنجیره‌ی تأمین و تقاضا روبه‌رو می‌شود.

Coronavirus / ویروس کرونا چینی

اپل در بیانیه‌ای درباره‌ی وضعیت کنونی عملکرد در چین می‌گوید:

ادامه‌ی فعالیت به‌مرور در سرتاسر کشور شروع شده است؛ اما نرخ بازگشت به کار آهسته‌تری درمقایسه‌با پیش‌بینی‌های خود مشاهده می‌کنیم. درنتیجه به دو دلیل انتظار نداریم به پیش‌بینی‌هایمان برای فصل منتهی به مارس دست پیدا کنیم: ۱. تأمین جهانی آیفون به‌صورت موقت محدود می‌شود؛ ۲. کاهش تقاضا برای محصولات ما در چین دیده می‌شود. تمامی فروشگاه‌هایمان در چین و بسیاری از فروشگاه‌های همکار تعطیل شده‌اند.

جودیث مک‌کنا،‌ مدیرعامل والمارت اینترنشنال، وضعیت تأمین را در کشورش تقریبا مناسب تحلیل می‌کند:

در سال‌های گذشته، با تأمین جهانی نیازهای خود نکات متعددی آموختیم. فروشنده‌های ما اکنون جزئیات زیادی از جریان پروژه‌های تأمین دارند و می‌دانند هر سفارش در کدام کارخانه قرار دارد و وضعیت تحویل آن را نیز مشاهده می‌کنند. از دیدگاه من، توجه به جزئیات در جریان پیش‌آمده بسیار اهمیت دارد. اگرچه وضعیت کنونی بسیار متغیر و سیال به‌نظر می‌رسد، توجه به جزئیات کمک می‌کند دید شفاف‌تری درباره‌ی مسائل داشته باشیم و تأثیر آن بر کسب‌وکار خود را در آینده تحلیل کنیم.

Coronavirus / ویروس کرونا چینی

از شرکت‌های مشابه می‌توان Analog Devices را مثال زد که مدیر مالی آن‌ها تأثیر کاهش تقاضا در چین را روی کسب‌وکار تأیید می‌کند. او پیش‌بینی می‌کند شرکتش در فصل دوم خسارتی حدود ۷۰ میلیون دلار متحمل شود. به‌علاوه، تغییر در وضعیت تأمین نیروی انسانی باعث کاهش سرعت پیاده‌سازی شبکه‌ی 5G می‌شود که روی فروش محصولات این شرکت و فعالان مشابه تأثیر می‌گذارد. درمجموع، هر سه شرکت امیدوار هستند ضربه‌ی سنگین فوریه در ماه‌های پیش‌ رو جبران شود و زمان زیاد باقی‌مانده تا پایان سال ۲۰۲۰، خسارت‌های یک ماه را جبران کند.

مشکل اصلی شرکت‌های دارای زنجیره‌ی تأمین جهانی در زمان و چگونگی بازگشت نیروی انسانی به کار دیده می‌شود. بسیاری از کارشناسان آینده‌ی تقاضای صنعت و زنجیره‌ی تأمین را نامشخص می‌دانند. تنها نکته‌ی مشخص و مطمئن در پیش‌بینی‌ها این است که قطعا رفتار خرید در چین پس از شیوع ویروس کرونا تغییر خواهد کرد. یونگ ژانگ، مدیرعامل علی‌بابا، دراین‌باره می‌گوید:

هفده سال پیش، کسب‌وکار تجارت الکترونیک پس از همه‌گیری سارس رشد بی‌سابقه‌ای تجربه کرد. اعتقاد داریم سختی‌های کنونی با تغییر رفتار در میان مصرف‌کننده‌ها و کسب‌وکارها همراه خواهد بود و البته فرصت‌های جدیدی ایجاد می‌کند. روز‌به‌روز مصرف‌کننده‌های بیشتری می‌بینیم که از ابزارهای دیجیتال برای رفع نیازهای روزمره‌ی خود آسان‌تر استفاده می‌کنند. با اطمینان‌خاطر می‌گوییم اقتصاد و جامعه‌ی چین بیشتر به‌سمت دیجیتالی‌شدن پیش می‌رود و به‌زودی فرصت برای ساختن بنیادهای رشد طولانی‌مدت اقتصاد دیجیتالی علی‌بابا فراهم می‌شود.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری مراجعه کنید.
منبع