تحلیلگران می‌گویند آیفون ۹ و سری آیفون ۱۲ احتمالا چند ماه دیرتر معرفی خواهند شد

به گزارش سرویس تازه های دنیای فناوری مجله تک تایمز ،

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در پروسه تولید آیفون‌های اپل، زنجیره تامین است. اگر مشکلی در زنجیره تامین اپل به وجود بیاید، شرکت‌های مونتاژکننده گوشی‌های آیفون، قطعات کافی برای این کار نخواهند داشت و در نتیجه پروسه تولید با اختلال مواجه خواهد شد. حالا با شیوع ویروس کرونا و به خاطر اینکه اکثر قطعات به کار رفته در ساخت آیفون، در چین تولید می‌شوند، زنجیره تامین اپل با مشکل جدی روبه‌رو شده است.

بدترین سناریو: معرفی آیفون ۹ و سری آیفون ۱۲ چند ماه به تعویق خواهد افتاد

به گزارش بلومبرگ، دنیل ایوس (Daniel Ives) تحلیلگر موسسه Wedbush، معتقد است که حداقل یک ماه طول خواهد کشید تا شرکت‌های تامین‌کننده اپل به ظرفیت کامل خود بازگردند. ایوس گفته است که حتی اگر همه چیز خوب پیش برود، زنجیره تامین اپل تا ماه آوریل به ظرفیت ۱۰۰ درصد نخواهد رسید. اما ایوس در بدترین سناریویی که برای اپل پیش‌بینی کرده، فکر می‌کند که مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا ممکن است باعث شوند تا زنجیره تامین اپل، تا ماه ژوئن به ظرفیت کامل خود بازنگردد و تحت چنین شرایطی اپل مجبور خواهد شد که معرفی آیفون‌های ۲۰۲۰ خود را چند ماه به عقب بیندازد.

مشکل اینجاست که اپل ظاهرا در حال ایجاد تغییرات بزرگی در آیفون‌های امسال است و این گوشی‌ها حتی ممکن است اولین هندست‌های اپل با فناوری ۵G باشند. بنابراین به تعویق افتادن معرفی آن‌ها، بدترین اتفاق ممکن برای این شرکت خواهد بود. به علاوه، مینگ‌چی کو (Ming-Chi Kuo) تحلیلگر معتبر موسسه TF International می‌گوید که امسال چهار آیفون جدید معرفی خواهند شد: آیفون ۱۲ با نمایشگر ۵.۴ اینچی، آیفون ۱۲ پلاس ۶.۱ اینچی، آیفون ۱۲ پرو ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۲ پرو مکس ۶.۷ اینچی. هر چهار مدل از سیگنال‌های sub-6GHz و mmWave شبکه ۵G پشتیبانی خواهند کرد. ضمن اینکه انتظار می‌رود اپل سنسور مدت زمان پرواز را هم به مدل‌های آیفون ۱۲ پرو اضافه کند. طراحی آیفون‌های ۲۰۲۰، مثل طراحی آیفون ۴، دارای یک نوار فلزی در بالا و کناره‌های هندست خواهد بود.

اما قبل از آن، اپل نیاز خواهد داشت که زنجیره تامین خود را برای تولید آیفون ۹ (آیفون SE2) فعال نگه دارد. این گوشی، ظاهری شبیه به آیفون ۸ خواهد داشت، اما مثل سری آیفون ۱۱، از چیپست A13 بایونیک بهره خواهد برد. رم دستگاه با افزایش ۵۰ درصدی به ۳ گیگابایت خواهد رسید و نمایشگر آن احتمالا یک پنل ۴.۷ اینچی LCD خواهد بود. ضمن اینکه یک سنسور اثر انگشت Touch ID هم بر روی آن وجود خواهد داشت. پیش‌بینی کو در ابتدا این بود که اپل امسال ۳۰ الی ۴۰ میلیون آیفون ۹ خواهد فروخت، اما او بعدا این تعداد را به ۲۰ تا ۳۰ میلیون دستگاه کاهش داد. حتی با این تعداد هم، اپل اصلا دوست نخواهد داشت که معرفی پنج آیفون جدیدش به عقب بیفتد.

ایوس می‌گوید که اگر زنجیره تامین اپل بتواند تا ماه آوریل به حالت عادی بازگردد، آن موقع شاید فقط آیفون ۹ دچار تاخیر در معرفی گردد. این گوشی قرار است در تاریخ ۱۲ فروردین (۳۱ مارس) رونمایی شود. در این سناریو، آیفون‌های ۵G امسال، در همان ماه سپتامبر معرفی خواهند شد. اما اگر زنجیره تامین اپل تا ماه ژوئن دچار مشکل باشد، در این صورت هم آیفون ۹ و هم آیفون‌های ۵G ممکن است ماه‌ها به تعویق بیفتند.

اما پیش‌بینی ایوس این است که زنجیره تامین اپل احتمالا تا اواخر آوریل یا اوایل مارس به حالت عادی باز خواهد گشت. به نظر او، در این صورت معرفی آیفون ۹، چند ماه و رونمایی از سری آیفون ۱۲، چند هفته به عقب خواهد افتاد. با شناختی که از اپل داریم، این شرکت همه تلاش خود را خواهد کرد که تغییری در برنامه هرساله‌اش ایجاد نکند؛ ولی همه این‌ها بستگی به این خواهد داشت سرعت شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.

بمنظور اطلاع از دیگر خبرها به صفحه اخبار فناوری اطلاعات مراجعه کنید.
منبع